Adjudicat el nou contracte del servei de neteja i recollida selectiva dels edificis i locals municipals que incorpora millores sociolaborals
16/11/2016 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció ha acordat adjudicar l’expedient per a la contractació de la neteja i recollida selectiva dels edificis i locals municipals adscrits a les Gerències i Districtes de l’Ajuntament de Barcelona per un import de 25.308.885,07 euros per a dos anys, un 12% inferior al pressupost de licitació. El nou contracte, que s’ha adjudicat per lots a 5 empreses diferents, incorpora millores de les condicions sociolaborals pels treballadors respecte les establertes en el contracte vigent.
El contracte té per objecte mantenir en perfecte estat de neteja i conservació dels espais; garantir les condicions laborals dels treballadors que presten el servei en aquest contracte; garantir la disponibilitat de l’equipament (en qüestió de neteja) general per assegurar la bona explotació de les dependències; garantir els mínims temps de resposta i servei davant possibles ordres incidentals durant l’ús de l’edifici.
El nou contracte presenta un conjunt de millores respecte l’anterior contracte, entre les que destaquen, les millores sociolaborals dels/les treballadors/es i l’afavoriment de la contractació de col·lectius amb risc d’exclusió:
- Augment del cost hora de servei en tots els treballs (Ordinàries, Especialistes) per tal que estigui repercutit a la millora salarial del treballador, complint amb el conveni de neteja aplicable a la província de Barcelona.
- S’augmenta el número d’empreses que presten el servei. Hi ha 10 lots, enlloc de 7 com fins ara i 5 empreses prestadores del servei enlloc de les 3 actuals.
- S’inclou la subcontractació a Centres Especials de Treball i/o amb Empreses d’Inserció per realitzar algunes tasques.
- Es promou la millora de la conciliació familiar i amb l’estalvi d’energia promovent la realització del servei dins l’horari estàndard de 08:00h a 20:00h (abans de 07:00 a 19:00h).
- S’ha reduït el pes de l’oferta econòmica, passant dels 68 punts de l’anterior contracte als 50 punts, i s’han eliminat els compromisos d’un percentatge addicional del número d’hores base d’operaris.
- Millora amb les condicions mediambientals i/o d’innovació: les neteges es realitzaran amb aigua ionitzada on sigui factible per tal de reduir la utilització directa dels productes de neteja, i es reduiran les papereres individuals del lloc de treball per ecopaperes i bujols generals de planta.
- Es dona compliment de les condiciones establertes en matèria de legislació laboral, conveni col·lectiu vigent, legislació social, de PRL, d’igualtat de gènere, d’integració social de les persones amb discapacitat física, de protecció de dades personals, mediambientals, fiscal i tributària.
- També es dona compliment a la normativa internacional en matèria de Drets Humans amb especial incidència en la protecció del treballador i la infància.
- Es compleix el Decret d’Alcaldia de 19 de maig de 2016 en relació a les mesures per impedir que els contractistes puguin tenir activitat il·legal en països denominats “paradisos fiscals”.
- S’estableix una obligació contractual destinada a afavorir el col·lectius amb risc d’exclusió. Les empreses adjudicatàries tindran l’obligació, fins a un 5% de les hores de treball total de cada lot, de contractar nous treballadors o substituir temporalment els que prestin el servei, quan sigui necessari, amb persones que pertanyin necessàriament a col·lectius amb risc d’exclusió social. Els licitadors han de subcontractar com a mínim un import del 2% del pressupost d’adjudicació de cada lot amb Centres Especials de Treball i/o empreses d’inserció i en tasques que no corresponguin a la neteja ordinària.
- Les empreses hauran de contractar les persones del Plans d’Ocupació de barri impulsats per l’Ajuntament quan s’hagin de cobrir vacants o fer substitucions.
Les empreses adjudicatàries han estat: Multianau, S.L.; Multiserveis Ndavant, S.L.; La Bruixa Neteges Generals i Manteniments, S.L.; Lacera Servicios i Mantenimiento, S.A.; OHL Servicios Ingesan, S.L. Analitzats els informes justificatius de les empreses que han presentat ofertes anormals i/o desproporcionades, han estat excloses en tant no serien sostenibles tècnicament.
El nou contracte, per dos anys, entrarà en vigor el mes de gener del 2017.


