La preocupació per l’atur perd força i en guanya el turisme, segons el Baròmetre


04/01/2017 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 6 minuts

En el Baròmetre del mes de desembre de 2016 Barcelona en Comú manté el suport que va obtenir a les eleccions com a partit més mencionat en la intenció de vot (15,1%) seguit per ERC (11,9%) i en tercer lloc es situaria PDECat amb un 5.8%

L’atur i les condicions de treball cau set punts com a problema més mencionat i n’augmenta cinc el turisme, que se situa, per primera vegada, com la segona preocupació. També remunta fins el tercer lloc la circulació, recuperant valors d’abans de la crisi econòmica

El 33% de les persones entrevistades perceben que la ciutat ha millorat el darrer any i es manté una visió relativament optimista de l’actual situació econòmica, tant a nivell de ciutat com a nivell personal

Pel que fa a la gestió de l’Ajuntament de Barcelona, un 66,2% l’aproven, xifra superior a la valoració que fan de la Generalitat i del Govern espanyol

La contaminació preocupa al 80% dels barcelonins i barcelonines. Creuen que perjudica molt o bastant a la seva salut

 

El Baròmetre semestral corresponent al desembre de 2016 mostra un descens significatiu en el nombre de mencions al problema de la ciutat que des de fa anys ocupa el primer lloc: l’atur i les condicions de treball. Així, aquestes qüestions perden set punts i passen del 24,6% al 17,6%.

L’espai que deixen les respostes relacionades amb aquesta qüestió és ocupat principalment pel turisme, que puja cinc punts i es situa, per primera vegada, en segon lloc amb un 11,0% de mencions (era 5.8% a l’anterior enquesta i un 0.8% l’any 2011). També puja lleument el nombre de respostes relacionades amb la circulació i el trànsit, que es converteixen en el tercer problema de la ciutat. Amb un 7,8% es situa en la seva xifra més alta des de l’any 2006, i recupera valors d’abans de la crisi.

El primer tinent d’alcaldia, Gerardo Pisarello, ha destacat la coincidència entre les preocupacions que expressen els ciutadans amb l’anàlisi que ha fet Govern i amb les polítiques que ha entomat. “Que l’atur sigui vist com un problema justifica que impulsem una política d’ocupació i de contractació pública, que el turisme sigui percebut com a problema de ciutat, justifica treballar perquè sigui un fenomen sostenible, regular els allotjaments turístics, exigir responsabilitat a plataformes que operen a al ciutat i regular preus abusius del lloguer i, per últim, que el trànsit i la contaminació sigui vist com a problema de salut pública justifica que es prenguin mesures excepcionals com ara restriccions a trànsit en alguns casos i d’impuls al transport públic a Barcelona i Àrea Metropolitana, ha dit Pisarello.”

El primer tinent d’alcaldia ha destacat “sense cofoismes” la percepció bona que hi ha de la ciutat i que s’ha estabilitzat després de creixements alts en les darreres enquestes i ha constatat que la valoració de les diferents forces polítiques de la ciutat ha baixat. “És un missatge de la ciutadania que ens diu que ens hem de ser capaços de posar-nos d’acord, més enllà de diferencies legítimes, en temes concrets de ciutat com atur, turisme i contaminació.”

El Baròmetre semestral de Barcelona forma part del Pla d’Estudis Sociològics. Es tracta d’una enquesta telefònica realitzada a 800 barcelonins i barcelonines entre el 21 de novembre i el 9 de desembre de 2016. L’estudi recull indicadors d’opinió sobre el present i el futur de la ciutat i els seus problemes més importants. També es recull la valoració de l’acció política municipal i de la gestió municipal. Així mateix, introdueix una pregunta d’actualitat que en aquesta ocasió fa referència a la contaminació i a les mesures a prendre per combatre-la.

 

Una millora de la percepció econòmica, personal i a nivell de ciutat

La percepció de l’economia, tant a nivell de ciutat com a nivell personal, es manté força estable amb una lleugera tendència a l’alça. El 47,3% creu que l’estat de l’economia de la ciutat és bo o molt bo, el que representa la xifra més alta des del desembre del 2006.

És la segona edició consecutiva en què els que valoren positivament la situació econòmica superen els que la valoren negativament. De tota manera, sembla detectar-se que la clara millora que experimentava aquest indicador des de l’any 2012 es va atenuant.

També l’economia familiar millora respecte a l’anterior edició, però amb menys intensitat del que s’havia observat a principis del 2016. Així, els que creuen que la seva economia familiar ha millorat han passat del 18,6% al 20,1%, un augment de poc més d’un punt front l’augment de més de vuit punts detectat en l’estudi fet el maig de 2016.

 

L’evolució de la ciutat es manté estable i ben valorada

Pel que fa a l’evolució de la ciutat, s’observa que es manté estable, en el 32,8%, la proporció dels enquestats que creuen que la ciutat ha millorat el darrer any. Es percep, però, un descens dels que creuen que està igual (un 25,1%) i hi ha un lleu augment dels que creuen que ha empitjorat (37,3%).

Aquest aparent canvi de tendència afecta també als resultats associats a Catalunya. L’Estat segueix presentant uns resultats clarament més negatius.

Pel que fa a la gestió de l’Ajuntament de Barcelona, un 66,2% l’aproven. En aquest cas la meitat dels barcelonins i barcelonines la qualifiquen de bona o molt bona (un 49,9%, davant el 43,3% de fa un any), un 16,3% la consideren normal i els que la qualifiquen de dolenta o molt dolenta representen un 29,1% .

 

Política municipal: Aprovat a Xavier Trias, Alfred Bosch, Ada Colau i Jaume Collboni

L’Alcaldessa Ada Colau és la política més coneguda (98,3%). Junt amb Xavier Tries (97,9%), són els líders polítics municipals coneguts per tothom. No molt lluny d’aquesta situació es situa Alberto Fernández Díaz, conegut per un 87,0%. La resta de polítics avaluats obtenen resultats clarament inferiors. Per ordre de més a menys coneguts trobem Alfred Bosch (64,1%) i Jaume Collboni (55,6%), que ocuparien un nivell mig, i en darrer lloc Carina Mejías (34,4%) i María José Lecha (20,5%).

Pel que fa a les valoracions, la puntuació més alta la comparteixen Xavier Trias i Alfred Bosch amb un 5,3 (els dos amb un descens de dues dècimes). L’Alcaldessa és valorada amb un 5,1, tres dècimes menys que ara fa sis mesos. Jaume Collboni és el quart polític que aprova, amb un 5,0. Segueixen Maria José Lecha amb un 4,5, Carina Mejías amb un 3,5 i Alberto Fernández Díaz amb un 2,9.

Pel que fa a la valoració de les forces polítiques, Barcelona en Comú manté el primer lloc amb una intenció de vot del 15,1%, seguit per ERC amb un 11,9%. Barcelona en Comú experimenta un descens de 2,8 punts percentuals i ERC també baixa lleument. Per la seva banda l’antiga CiU, ara PDECat, baixa en intenció de vot fins al 5,8%, la xifra més baixa de tota la sèrie. La intenció de vot per la resta de partits es manté molt estable: el PSC un 5,0%, C’s obté un 4,4%. La CUP un 2,9% i el PP un 1,3%.

 

La contaminació preocupa al 80% dels barcelonins i barcelonines

Finalment, en relació amb la contaminació existeix un ampli consens (al voltant del 80%) en considerar que l’aire de Barcelona està molt o bastant contaminat i que aquesta contaminació perjudica molt o bastant la salut dels barcelonins i barcelonines.

En concret, un 82,1% dels barcelonins i barcelonines creuen que a Barcelona normalment l’aire està molt o bastant contaminat (27,5% molt i 54,6% bastant). Tant sols un 11,6% creu que està poc contaminat i un 1,1% diu que gens.

Un percentatge molt similar, 80,3%, creu que aquesta contaminació perjudica molt o bastant la seva salut (36,3% molt i 44,0% bastant). En aquest cas, un 14,1% opina que la perjudica poc i un 0,5% diu que gens.

Pel que fa a les mesures a prendre, també hi ha força acord entre els enquestats. Per tal de reduir la contaminació, al voltant del 70% dels ciutadans i ciutadanes està més aviat d’acord amb potenciar l’ús compartit dels cotxes (71,8%) i amb posar límits a la circulació de vehicles a algunes zones de la ciutat (71,5%).

En episodis en què la contaminació sigui molt alta, dues terceres parts (66,5%) estaria d’acord amb què només es deixés circular els cotxes que contaminen poc; és a dir, els que tenen l’etiqueta verda o blava de la DGT. Un 28,4% s’hi mostra més aviat en desacord.

Ara bé, es detecta una forta oposició (81,1%) a incrementar el preu de l’aparcament a les zones blaves i verdes quan els nivells de contaminació siguin alts.

 

Enllaços relacionats:

Baròmetre semestral de Barcelona: Resum de resultats

Baròmetre semestral de Barcelona: Evolució