Barcelona presenta ‘Xarxes per al canvi’, un projecte d’innovació educativa propi : Servei de Premsa

Barcelona presenta ‘Xarxes per al canvi’, un projecte d’innovació educativa propi

19/01/2017



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Consorci d’Educació de Barcelona, Escola Nova 21, l’ICE de la UAB i l’Associació Rosa Sensat han acordat sumar les diferents iniciatives en un projecte conjunt d’innovació educativa per a la ciutat de Barcelona: Xarxes per al canvi. Amb aquest acord, liderat pel Consorci, es vol ajudar els centres a avançar  des del treball conjunt cap a un propòsit educatiu competencial i unes pràctiques  d’aprenentatge actualitzades.

El projecte s’ha presentat avui en un acte al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), que ha reunit els directors i directores de les escoles barcelonines, i que ha clausurat l’alcaldessa, Ada Colau, i la consellera d’Ensenyament, Meritxell Borràs.

En la seva intervenció, Colau ha lloat la llarga tradició de renovació pedagògica i d’educació inclusiva de la ciutat de Barcelona.

“L’educació ha de se un motor de canvi i transformació”, ha dit l’alcaldessa, que ha lloat el model d’innovació, fet a partir del treball en xarxa i amb clar lideratge públic. “No volem innovar per innovar. La innovació no pot ser una finalitat, sinó que ha de ser el mitjà per assolir l’èxit educatiu, que no és el mateix que l’èxit acadèmic”, ha assegurat l’alcaldessa, que entén aquest èxit com la formació d’una ciutadania crítica, socialment responsable, compromesa amb la millora de la ciutat i que aprengui a aprendre al llarg de la seva vida.

“No volem escoles estrella, sinó una galàxia d’escoles cooperant, intercanviant i compartint aprenentatges”, ha afegit Colau, que ha defensat els alumnes i les escoles com els principals protagonistes de l’acord que avui s’ha presentat, i que confia que acabi vinculat a tots els centres públics d’educació obligatòria de Barcelona.

El projecte Xarxes per al canvi tindrà 3 anys de durada, amb la voluntat que  generi un sistema de treball autosostenible que es mantingui i creixi. A les xarxes, d’entre 6 i 10 centres cadascuna, es treballaran coneixements i procediments
sobre l’horitzó comú de canvi, s’impulsaran processos de capacitació de forma col·laborativa i es compartiran experiències dels centres sobre el seu procés de
transformació.

 

El canvi educatiu com a eina d’equitat

La voluntat del projecte Xarxes per al canvi és impulsar una estratègia d’innovació que posi al mateix nivell l’equitat i la qualitat educatives, amb l’objectiu de garantir-ho per a tots i cadascun dels infants i joves de la ciutat, des d’una visió d’escola inclusiva. Així, el projecte parteix del capital d’innovació i coneixements existents, i catalitza les accions de canvi cap a un horitzó comú i potenciant l’autonomia i projecte propi de cada centre, respectant ritmes i necessitats.

 

152 centres en la primera fase

En la primera fase del projecte, aquest 2017, es constituiran 19 xarxes territorials de 6-10 centres educatius cadascuna. En aquesta fase s’incorporaran els centres que formen part dels programes ja existents: Eines per al Canvi i Escola Nova 21.
Hi participaran un total de 152 centres de la ciutat, amb la implicació activa de dos representants per centre –uns 300 membres dels equips directius–, als que s’hi sumarà el conjunt del professorat de cada centre.

A les altres dues fases (cursos 17-18 i 18-19) s’hi aniran incorporant altres centres que tinguin la voluntat i disponibilitat per sostenir un procés de canvi transformatiu
i de col·laboració amb la xarxa. Cada curs està previst que s’incorporin entre 30 i 50 centres i el repte és assolir per al curs 2019-2020 que tots els centres públics d’educació obligatòria de Barcelona estiguin vinculats a la Xarxa per al Canvi del seu territori.

A més, la trentena d’escoles públiques del programa Eines per al canvi compten amb el suport de mentors que acompanyen el centre en el procés de canvi, amb cinc professors de l’ICE i de la Facultat de CCEE de la UAB i amb tècnics del Consorci.

 

Treball conjunt per un horitzó comú

Les dinou xarxes territorials estaran dinamitzades per cinc professionals del Consorci amb expertesa en la coordinació i el lideratge de grups de treball, amb una dedicació de mitja jornada.

Les xarxes tindran reunions periòdiques amb un pla anual on s’intercalaran al llarg del curs jornades, espais de co-creació, seminaris i conferències amb la participació de totes les xarxes. D’aquesta manera es garantirà el treball a nivell
del centre, del barri i de la ciutat. La línia de treball afavorirà la diversitat de projectes i processos, basats en l’autonomia del centre i cap a un horitzó comú compartit de transformació educativa: propòsit educatiu competencial (4 pilars de
l’aprenentatge); pràctiques educatives basades en com les persones aprenen (7 principis de l’aprenentatge); sistemes avaluatius que permetin mesurar els assoliments competencials; i una organització dirigida a l’aprenentatge dels infants, que actualitza permanentment la seva acció educativa i que està oberta i interactua amb el seu entorn.

Els objectius principals del programa són orientar, companyar i impulsar el procés de millora dels projectes educatius de centre alineats amb l’horitzó compartit i avançar progressivament en la idea d’equivalència entre centres
educatius d’una mateixa zona d’escolarització que participen a la Xarxa, de cara a una escolarització equilibrada.

 

Document relacionat en format PDF





Paraules clau

educació/