Barcelona avalua en un informe anual la qualitat de l’espai públic
23/03/2017 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
L’Ajuntament tanca l’”Informe d’espai públic gener-desembre 2016”, que recull dades sobre l’estat de l’espai públic de gener a desembre de 2016 amb l’objectiu de facilitar la presa de decisions i la coordinació de les actuacions en aquest àmbit
Conté indicadors relacionats amb els principals serveis i activitats que tenen impacte a l’espai públic, com els serveis urbans, les obres i la qualitat ambiental
En general, la ciutat manté estable les valoracions en comparativa amb l’any anterior i la majoria d’índexs se situen per sobre de l’aprovat
L’Ajuntament de Barcelona ha tancat l’”Informe d’espai públic gener-desembre 2016”,que recull i analitza dades sobre l’estat de l’espai públic de la ciutat. Es tracta d’un document tècnic orientat a la gestió que té per objectiu facilitar la presa de decisions i ajudar en la coordinació d’actuacions municipals des de les àrees que treballen en l’espai públic.
S’ha elaborat a partir d’informació obtinguda de diverses fonts, entre elles els resultats de l’auditoria d’espai públic; les enquestes de serveis municipals i altres indicadors de percepció ciutadana; comunicats d’incidències, reclamacions i suggeriments dels veïns i les veïnes i els propis indicadors de gestió de les àrees municipals implicades.
El document conté l’evolució del 2016 i la seva comparativa en relació al 2015 en els aspectes relacionats amb els principals serveis i activitats que tenen impacte a l’espai públic. Un cop analitzats els tres blocs que el conformen –serveis urbans, obres i qualitat ambiental–, els resultats constaten que, en general, la ciutat manté estable les valoracions respecte l’any anterior. La majoria d’indicadors es mantenen per sobre de l’aprovat, i no hi ha grans variacions en les evolucions dels indicadors al llarg del mateix any o en relació al 2015 o 2014.
Serveis urbans
Dins del bloc de serveis urbans, a finals de 2016 els barcelonins valoren la neteja de carrers i places de la ciutat amb un 5,8 sobre 10 –igual que al 2015–, i la del barri amb un 6,1. I l’auditoria d’espai públic revela que l’índex de neteja és d’un 6,27, mentre que el 2015 era del 6,39. Aquest índex està format pel subíndex de l’estat de la netedat, que val el 50% i obté un 5,95; el de papereres, que val un 20% i té un 7,96, i el de contenidors de recollida, amb un 5,68 i el 30% de valor.
Pel que fa a enllumenat, la valoració ciutadana del servei és de 6,4 –un 6,5 al 2015–, i durant el 2016 s’han realitzat 14.282 reparacions –un 17,8% més– i 117.873 actuacions preventives –+6,8%–.
Els ciutadans valoren positivament l’estat dels parcs i jardins, amb un 6,2 –la mateixa nota que l’any anterior–, i també la seva neteja, amb un 6,1, una dècima més que al 2015. D’altra banda, la puntuació ciutadana de les platges és del 6,5, i la seva neteja rep un 6,2. Es tracta de notes gairebé idèntiques a l’any anterior –6,6 i 6,3, respectivament.
L’estat dels elements urbans es valora amb un 4,10, molt similar que la valoració de l’any 2015, un 4,48. En aquest apartat, destaquen les 1.196 reparacions de bancs a la via pública –un 35% més que el 2015– i els 7.216 elements reparats i substituïts de senyalització vertical –un -2,7%. I també els alts índex de disponibilitats d’escales mecàniques, amb un 98,4%, i d’ascensors, amb un 95,9% de mitjana.
Obres
Les obres que es duen a terme a la ciutat també figuren en l’informe. El 2016 consten 974 obres visitades. D’aquestes, la majoria, 659, es consideren correctes –67,7%–, 299 millorables –30,7%– i 16 deficients –1,6%–.
Les obres de serveis –actuacions vinculades als subministraments d’aigua, gas, etc.– es valoren a través de l’índex Q, calculat a partir del percentatge d’errors detectats sobre la totalitat d’incorreccions possibles, i s’entén que l’avaluació de la qualitat és més positiva quan més baix és aquest índex. Al 2016 es comptabilitzen 1.561 obres de serveis de companyies, i obtenen un índex Q d’1,76 de mitjana. I l’Ajuntament obté un índex Q de 2,98 de mitjana amb 406 obres. Els dos índexs Q de 2016 són millors que els anteriors, ja que al 2015 l’índex de companyies de serveis era 2,59 per 1.525 obres i l’índex Q de l’Ajuntament era 3,31 per 291 obres.
Qualitat ambiental
Finalment, la percepció ciutadana aprova la qualitat de l’aire de la ciutat amb un 5,0 –un 5,2 al 2015– i també la del barri, amb un 5,9. Al 2016, les emissions de diòxid de nitrogen se situen per sobre del llindar establert de 40 micrograms/m3 en estacions de trànsit intens i per sota en estacions de trànsit moderat, i les partícules en suspensió (PM10) se situen per sobre del llindar de 20 micrograms en estacions de trànsit intens i trànsit moderat.
A més, segons els ciutadans preguntats, el nivell de soroll en relació amb el barri aprova amb un 5,2, i respecte a la ciutat, se situa en un 4,4, la mateixa nota que al 2015.


