L’Ajuntament aprova la modificació de les Ordenances de Serveis Funeraris i de Cementiris : Servei de Premsa

L’Ajuntament aprova la modificació de les Ordenances de Serveis Funeraris i de Cementiris

24/11/2017



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Plenari del Consell Municipal ha aprovat la modificació de les Ordenances de Serveis Funeraris i Cementiris presentades pel Govern Municipal. L’Ordenança de Serveis Funeraris ha estat aprovada amb vot a favor de tots els grups municipals i l’abstenció del Partit Popular mentre que l’Ordenança de Cementiris ho ha estat amb els vots a favor de tots els grups excepte el Partit Popular.

Els dos textos aprovats són el resultat d’un acord ampli que ha comptat amb aportacions de tots els grups municipals.

Aquestes ordenances formen part de la nova política sobre serveis funeraris que ha engegat el Consistori.

Els nous textos tenen l’objectiu de garantir i reforçar els principis d’universalitat, qualitat, continuïtat i accessibilitat i ser més garantistes cap a les persones i col·lectius que poden ser beneficiaris, al mateix temps que actualitzen el marc normatiu actual.

Nova Ordenança de Serveis Funeraris

La nova Ordenança facilita l’entrada al mercat de nous operadors mantenint la qualitat del servei

 

Per ajustar el text al marc legal vigent, s’han afegit les condicions i requisits per poder oferir el servei funerari a la ciutat, facilitar la competència i eliminar l’oligopoli de facto que existeix actualment, fet que beneficiarà a les persones usuàries i mantindrà la qualitat del servei.

Per tal de facilitar l’accés al mercat d’altres operadors, s’han suprimit els requisits desproporcionats que contemplava l’anterior ordenança, com per exemple, eliminant la necessitat de tenir un tanatori, possibilitant d’aquesta manera l’accés a aquells operadors que no disposen d’aquestes instal·lacions.

Les empreses privades que disposin d’un establiment permanent a Barcelona, així com les que no disposin de títol que habilita per a poder prestar serveis funeraris han d’obtenir l’autorització de l’Ajuntament. Per a l’obtenció d’aquesta autorització, l’empresa ha de presentar una sol·licitud d’autorització on es justifiqui el compliment de tots els requisits i condicions establerts a l’Ordenança i a la resta de la normativa vigent.

Les empreses que ja estan legalment habilitades en altres municipis per a prestar serveis funeraris que no disposin d’un establiment permanent a la ciutat, poden prestar-los a Barcelona sense necessitat de sol·licitar l’autorització a l’Ajuntament.

L’ordenança estableix un règim de garanties i fiances per a que un operador es pugui establir a la ciutat.

Es regularà la prestació dels serveis funeraris reforçant els drets de les persones usuàries

La nova Ordenança de Serveis Funerari enforteix la universalitat i l’accés al servei funerari per part d’aquella part de la ciutadania amb escassetat de recursos,. Tenen dret a rebre les prestacions gratuïtes qualsevol persona que tingui com a lloc de defunció Barcelona, i a rebre les prestacions bonificades les que tinguin domicili mortuori a la ciutat.

S’inclou el concepte de seguretat jurídica requerint un informe de Serveis Socials que acrediti que no disposen de mitjans propis per fer-se càrrec de la despesa del servei. També s’estableix que les empreses funeràries estan obligades a informar de l’existència de les prestacions gratuïtes i bonificades, així com de les condicions que es requereixen per poder-se beneficiar. Les condicions de les prestacions d’aquests serveis es fixaran a través d’un Decret.

La modificació de l’Ordenança reforça el dret a la informació, la transparència i la llibertat d’elecció, així com el deure d’informació per part de les empreses funeràries, tant en les prestacions com en els preus. Aquest dret s’estendrà també quan els usuaris tinguin contractada una assegurança.

S’obligarà a totes les empreses habilitades per a prestar serveis funeraris a comunicar a l’Ajuntament la informació actualitzada sobre les prestacions i els preus, la qual podrà ser consultada per qualsevol persona interessada.

Per tal de garantir els drets de les persones usuàries, especialment el dret a la informació, les empreses funeràries hauran de disposar de:

Ordenança de Cementiris

Aquesta Ordenança regula diverses qüestions relacionades amb l’enterrament de difunts i la cremació, l’ordenació urbanística dels cementiris i la construcció de sepultures, la transmissió del dret funerari, així com les diverses activitats que es poden o no dur a terme als cementiris i crematoris de la ciutat de Barcelona i a les seves instal·lacions accessòries.

Les principals novetats del nou text pretenen garantir millor el dret de les persones i col·lectius que poden ser beneficiaris dels serveis de cementiris i cremació i adaptar el text a les noves realitats de la societat

L’Ordenança admet l’existència i el paper de noves realitats socials introduint al text conceptes de família tals com el d’unió estable de parella o reconeixent la possibilitat que la declaració responsable necessària per a la cremació del difunt la pugui signar una persona propera. Un altre dels factors que es reforcen és la transparència en la gestió dels cementiris i que la seva informació sigui de fàcil accés per tots els ciutadans. Per aquest motiu s’integren els principis de transparència i el dret a la informació de les persones usuàries, així com un reforç dels drets religiosos enfortint la regulació que garantia el dret a l’enterrament dels membres de les diverses comunitats religioses.

S’incorpora la possibilitat que tota la tramitació relacionada amb la titularitat de sepultures i la resta de tràmits funeraris es realitzin de forma electrònica. A més, alguns tràmits seran publicitats al web.

També es consolida el respecte pel medi ambient, pels drets de les persones usuàries i la difusió i conservació del patrimoni cultural, com a principis rectors de la gestió de cementiris i crematoris, d’acord amb la gestió que ja se n’ha vingut fent els últims anys.

L’Ordenança regularà les sepultures concedides en règim de perpetuïtat atenent a la corresponent exigència legal actual. Per tal de donar garanties als seus titulars, s’ha creat un procediment que permet que aquestes titularitats esdevinguin vitalícies fins a la defunció del titular; la persona hereva podrà renovar la concessió de forma gratuïta a 50 anys en cas dels nínxols i 75 anys en cas dels panteons. Cal recordar que des de l’any 1988 no s’estan concedint règims de perpetuïtat, i per aquest motiu l’ordenança s’ha d’adaptar a la nova realitat.





Paraules clau

cementiris/ serveis funeraris/