Barcelona explica a l’ICANN com l’ús del domini .barcelona contribueix a reforçar la identitat digital de la ciutat
24/10/2018 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Les ciutats amb domini propi protagonitzen, a petició de Barcelona, una de les taules del congrés anuals de l’ICANN, el congrés de l’ens regulador dels dominis d’internet. Hi han participat Barcelona, Nova York, París i Gant
La celebració de l’ICANN63 coincideix amb una nova campanya de promoció del .barcelona, arran de la baixada de preu anual del domini a partir dels 20 euros
El domini .barcelona es va llançar el 2016 i actualment hi ha registrats més de 6.000 dominis .barcelona
Enguany, l’organització del congrés ha triat Barcelona com a seu de la trobada ICANN63, una ciutat amb un fort potencial tecnològic. Barcelona ja és el cinquè “hub” tecnològic d’Europa amb un 34% d’empreses tecnològiques de nova creació de tot Espanya establertes a la ciutat
El Comissionat de Promoció Econòmica, Empresa i Innovació, Lluís Gómez i la coordinadora del Projecte Marca Barcelona dins la direcció de Promoció de Ciutat, Consol Vancells, han participat avui a la sessió “geoTLD .CITIES Conference” de l’ICANN, el congrés de l’ens regulador dels dominis d’internet. A la taula hi han participat ciutats que han desenvolupat el seu propi domini, com Barcelona amb el .barcelona; Nova York, París i Gant.



El bloc de ciutats, sota el títol “City brand strategies linked to the domains” ha permès compartir experiències sobre com els dominis de ciutat son un element més de marca. Barcelona ha explicat com l’ús del domini .barcelona és una via per reforçar la identitat digital de la ciutat a través de les entitats, empreses i plataformes que l’utilitzen i, per tant, explicar el .barcelona com a eina per implementar una estratègia de marca de ciutat. També han destacat el paper del .barcelona en la reducció de l’escletxa digital a la ciutat.
El Projecte Marca Barcelona, iniciat l’any 2017 te com objectiu coordinar la gestió de la identitat i la reputació de la ciutat en col·laboració amb agents locals i internacionals, també en l’entorn digital.
Durant aquest congrés de l’ICANN a Barcelona, i amb l’impuls de l’Ajuntament de Barcelona, s’ha organitzat aquest bloc temàtic propi dels gestors de dominis anomenats GEO TLD (Top Level Domain), que inclouen els regionals i els de ciutat.
El pes de les ciutats en el congrés anual de l’ICANN és una traducció lògica al pes que les ciutats guanyen en el tauler global. Es calcula que més de la meitat de la població viuen en ciutats, per la qual cosa és a les ciutats on les realitats culturals i les identitats succeeixen, es transformen i es desenvolupen. Els dominis de ciutat són instruments per posicionar les ciutats, amplificadors de les seves pròpies identitats, i donar-los veu.
Sobre el .barcelona
La celebració de l’ICANN63 coincideix amb una nova campanya de promoció del .barcelona, arran de la baixada de preu anual del domini a partir dels 20 euros. El .barcelona és una oportunitat per associar la identitat digital d’un projecte qualsevol (empreses, entitats, iniciatives, associacions) a la ciutat de Barcelona.
El domini .barcelona es va llançar el 2016 i actualment hi ha registrats més de 6.000 dominis .barcelona. La gestió del .barcelona és una concessió a la Fundació.CAT que també gestiona entre altres el domini .CAT, un dels GEO TLDs més veterans.
L’Ajuntament, com a impulsor del .barcelona, ha identificat el domini amb els eixos estratègics del model de ciutat. El primer domini municipal que va utilitzar-lo va ser la plataforma de participació digital i col·lectiva decidim.barcelona, estrenat per a l’elaboració del Programa d’Actuació Municipal del mandat i que va rebre més de 9.000 propostes de la ciutadania amb una participació total de 22.600 usuaris registrats. Actualment, decidim.barcelona és l’eina digital de tots els processos participatius a la ciutat. Altres exemples destacats han estat les polítiques d’habitatge, la resposta ciutadana a l’atemptat de la Rambla del 17A, i les campanyes recents fairtourism.barcelona i always.barcelona.
A habitatge.barcelona s’hi concentra tota la informació, serveis municipals i actualitat, abans repartit en diferents llocs web, sobre les polítiques d’habitatge, sota el posicionament que l’habitatge i l’energia són drets bàsics de la ciutadania.
D’altra banda, notincpor.barcelona, creada pocs dies després de l’atemptat del 17 d’agost de 2017 a la Rambla i amb el lema sorgit espontàniament entre la ciutadania, va aglutinar la resposta dels barcelonins i barcelonines i de persones d’arreu del món a l’atemptat. En un primer moment, la web va contenir un llibre de condol digital, entre d’altres, i coincidint amb el primer aniversari de l’atemptat, el web va evolucionar a un memorial que recull totes les mostres de condol, tant físiques com virtuals.
A partir dels esdeveniments que es van succeir a la ciutat durant el segon semestre del 2017 l’Ajuntament de Barcelona, en coordinació amb agents de la ciutat i l’àrea metropolitana va realitzar una campanya de reputació internacional, coincidint amb el MWC al febrer de 2018. Va ser una campanya coral amb la implicació de múltiples empreses i institucions com a ambaixadors de Barcelona des de les seves xarxes socials i la web always.barcelona.
El .barcelona també ha estat el domini principal de la campanya internacional per combatre els pisos turístics il·legals sota el paraigües fairtourism.barcelona on els visitants poden comprovar si un apartament té llicència abans de llogar-lo.
L’estratègia d’implantació del .barcelona ha anat lligada amb projectes de reducció de l’escletxa digital i de retorn social. Els beneficis del .barcelona financen el projecte Barris amb .barcelona, emmarcat en Pla de Barris, pel qual es desenvolupen projectes impulsats per joves sota un domini .Barcelona. Exemples que s’han posat en marxa al 2018: jovesverneda.barcelona: dinamització i cohesió social a la Verneda a càrrec de joves del barri; peluquitas.barcelona: creació d’un espai de lluita de joves diverses, sense prejudicis a través de l’art, la fotografia i l’estilisme i amb una perspectiva crítica als valors patriarcals, heteronormatius i racistes; nocyberbulling.barcelona: espai de desenvolupament de campanyes contra l’assetjament a través d’internet a càrrec de joves.
Sobre l’ICANN
L’Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) és l’organisme, sense afany de lucre, que regula els dominis d’internet i en preserva la seguretat, estabilitat i interoperabilitat.
L’ICANN organitza 3 trobades globals cada any. La principal és el Annual General Meeting 20th que aquest any es celebra a Barcelona del 20 al 25 d’octubre, al CCIB, sota auspici de Red.es com a entitat local.
La trobada aplega uns 3.000 participants, principalment perfils tècnics, comercials i reguladors, i en menor mesura representants institucionals de governs/regions/ciutats amb dominis propis.
Enguany, l’organització ha triat Barcelona com a seu de la trobada ICANN63, una ciutat amb un fort potencial tecnològic. Barcelona ja és el cinquè “hub” tecnològic d’Europa amb un 34% d’empreses tecnològiques de nova creació de tot Espanya establertes a la ciutat.


