Servei de Premsa
21/12/2024
Un comitè d’experts en salut avaluarà l’efectivitat de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona
08/01/2020
Temps estimat de lectura: 5 minuts
A banda dels experts de l’Ajuntament, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona en formaran part científics de l’ASPB, l’ISGlobal i l’IDAEA-CSIC
El grup farà informes periòdics per analitzar la millora de la qualitat de l’aire i l’impacte en salut associat a la mesura, tot i que l’estimació prèvia ja xifra en un 15% la reducció de les emissions de NOx que es produirà durant el primer any
Les dades en el primer dia laborable amb activitat escolar estimen una reducció del trànsit d’un 2,4% a l’interior de la ciutat
Un comitè de científics i d’experts en salut avaluarà l’efectivitat de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat de Barcelona i a tota la zona afectada, incloent els municipis de l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. Ho farà amb el doble encàrrec de mesurar amb detall la millora de la qualitat de l’aire i, també, quin és l’impacte en la salut de les persones. El grup estarà format per tècnics en qualitat ambiental, mobilitat i salut de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana (AMB) i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), però també per científics de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua que forma part del Consell Superior d’Investigacions Científiques (IDAEA-CSIC) i de l’Institut de Salut Global (ISGlobal). Aquesta avaluació serà coordinada per l’ASPB.
El comitè de científics i experts s’ha compromès a analitzar amb detall els registres dels diferents tipus d’estacions de mesura dels diferents tipus de contaminants i a elaborar informes monogràfics cada sis mesos. Igualment, farà informes exhaustius per avaluar la ZBE 12 mesos i 24 mesos després de la seva posada en marxa per recollir així en quina magnitud ha variat cadascun dels contaminants i quin és l’impacte en salut que es pot atribuir a aquesta circumstància.
Ara bé, Barcelona no parteix de zero en l’anàlisi de la relació entre contaminació i salut. L’ASPB ja avalua anualment la qualitat de l’aire i ha constatat repetidament en els seus informes que la ciutat supera de forma continuada des de fa dues dècades els nivells de referència de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) pel que fa al diòxid de nitrogen (NO2) i les partícules en suspensió (PM10 i PM2,5). També ha calculat que el 48% de la població de Barcelona està exposada a nivells de NO2 superiors als que recomana l’OMS i fins al 95% pel que fa als nivells de PM10. En relacionar la contaminació amb la mortalitat atribuïble, l’ASPB conclou que entre els anys 2010 i 2018 s’han produït, de mitjana, 424 morts anuals exclusivament atribuïbles a un excés de partícules PM2,5 a la ciutat de Barcelona. Durant l’últim any amb dades, el 2018, s’haurien produït com a mínim 351 morts per aquesta causa i aquest contaminant concret.
Els càlculs de l’ASPB indiquen també que aquest impacte en la salut es deu a l’exposició crònica i continuada als nivells habituals de contaminació atmosfèrica, produïda sobretot per les emissions del trànsit, i no tant a episodis de contaminació concrets. La conclusió, per tant, és que una gestió restrictiva del trànsit amb mesures permanents i estructurals servirà per reduir la presència de contaminants en l’aire i, addicionalment, per protegir la salut de les persones, especialment d’aquelles més vulnerables com són la gent gran, els infants i les persones amb malalties cròniques.
De fet, l’estimació prèvia d’un estudi de Barcelona Regional xifra en un 15% la reducció estimada de les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) ja durant el primer any d’implantació de la ZBE. Això equivaldria a una reducció de la concentració concreta de NO2 d’entre 1,7 i 5 µg/m3. Ara bé, la predicció també apunta que la ZBE per si sola no serà suficient per complir amb la normativa europea de NO2 ni per assolir els nivells recomanats per l’OMS.
Més indicadors i taules de seguiment
A la metodologia pròpia del comitè d’experts s’hi afegiran també altres indicadors de mobilitat i de campanyes específiques de mesura que es faran de forma periòdica a la ciutat, i que igualment es compartiran en el marc de la Taula Contra la Contaminació de l’Aire. A Barcelona hi ha actualment onze estacions integrades a la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica, de gestió conjunta entre l’ASPB i la Generalitat de Catalunya que mesuren la concentració a l’aire dels principals contaminants ambientals que perjudiquen la salut de les persones. Les dades es processen informàticament i proporcionen informació dels contaminants en cada punt de la ciutat.
Les estacions registren més de deu contaminants i es vigila els nivells de concentració dels contaminants en l’aire que respira la ciutadania. Les estacions a Barcelona estan situades en llocs representatius de cada tipologia de carrer. Així, els registres que obtenen es poden extrapolar a altres àrees amb trama urbana semblant.
Primer dia laborable
Aquest dimecres dia 8 de gener és el primer dia de funcionament de la Zona de Baixes Emissions en dia laborable i amb activitat escolar després de les vacances de Nadal. Segons les primers estimacions, durant aquest matí, entre les 7 i les 10 hores, la reducció del nombre de vehicles a la ciutat ha estat del 2,4%% a l’interior de Barcelona, del 0,8% als accessos i del 1,8% a les rondes, respecte a la mitjana de trànsit en dia laborable del mes de novembre, la data més propera disponible abans del període de vacances de Nadal.
L’objectiu de la ZBE és evitar que uns 50.000 cotxes contaminants entrin a la ciutat els dies laborables i millorar així la salut de la ciutadania. L’últim Baròmetre municipal de desembre de 2019 ja va constatar la plena consciència dels veïns i veïnes davant l’emergència climàtica que viu la ciutat i la necessitat de reduir les emissions. Així, 9 de cada 10 ciutadans i ciutadanes es mostren preocupades pel canvi climàtic i a més, 8 de cada 10 considera que el canvi climàtic afecta la seva vida quotidiana. D’altra banda, el 72,8% dels barcelonins i barcelonines, 7 de cada 10, es mostren disposades a reduir l’ús del vehicle privat per fer front a l’emergència climàtica.
Reforç informatiu per a la ciutadania
A partir de demà 9 de gener, el servei d’atenció a la ciutadania sobre la Zona de Baixes Emissions també quedarà establert a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de la plaça Sant Miquel de Barcelona. L’horari d’atenció serà de 16h a 20h en dies feiners i de 9h a 14h i de 16h a 20h durant els dissabtes.
Aquest punt informatiu complementa el de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania de l’AMB a la Zona Franca (c. 62, número 16-18), en horari de dilluns a divendres de 9h a 14h, que ja està en funcionament des del passat 16 de desembre. També al que està situat a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), que dona suport i atenció per al registre de vehicles per circular a la ZBE.
D’altra banda, també a partir de demà es desplegarà la segona fase d’informadors i informadores al carrer. Durant dues setmanes se situaran en 50 punts clau de la ciutat en torn de matí i de tarda en les hores de major afluència de persones que deixin o recullin els seus vehicles per informar i resoldre dubtes a la ciutadania. Per això lliuraran fulletons informatius, que també es poden trobar a les OAC, en equipaments municipals, als autobusos de TMB i altres punts de distribució.
El web de la Zona de Baixes Emissions també disposa d’un apartat de preguntes freqüents per resoldre dubtes de la ciutadania.
Més informació sobre la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona, al web.
Paraules clausalut/ ZBE/ Zona de Baixes Emissions/