El projecte Vida Professional oferirà el 2020 noves tècniques formatives per fer front a l’atur juvenil
24/02/2020 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Cada any, atén al voltant de 13.000 estudiants, de 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i cicles formatius amb els objectius de traçar itineraris formatius, fomentar vocacions professionals, sensibilitzar valors del treball i apropar els estudis al món empresarial
Aquest projecte vol despertar vocacions i disminuir la taxa d’atur juvenil a Barcelona, que arriba al 28,5%, i fomentar una ocupació de qualitat
És una eina que Barcelona aporta per la lluita contra el fracàs i l’abandonament escolar i alhora, fomenta l’esperit emprenedor entre el jovent, tot promovent els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides
El projecte Vida Professional, impulsat per Barcelona Activa i el Consorci de l’Educació, amb socis estratègics com la Fundació BCN Professional i FemCAT, engega, el 2020, noves formacions adreçades al jovent. Vida Professional, que es realitza des de fa 15 anys, oferirà nous itineraris a escoles i estudiants que cursen la secundària obligatòria i post obligatòria.
Cada any, al voltant de 13.000 joves passen per aquest programa, que inclou des de visites a empreses, participació en sessions d’emprenedoria, assessorament i formacions amb tutories. Amb aquestes accions, es fomenten les vocacions professionals, la superació personal, apropar el món acadèmic a l’empresarial, conèixer les necessitats del jovent, i com a prioritat: assolir més ocupació de qualitat d’aquest col·lectiu a la ciutat. A Barcelona, la taxa d’atur juvenil, tot i ser inferior a la d’Espanya (31,6%), supera la mitjana de la ciutat, arribant al 28,5%.
Evitar que el jovent hagi de buscar les oportunitats fora
El Projecte Vida Professional és una eina que Barcelona aporta per lluitar contra el fracàs i l’abandonament escolar. Deixar de manera prematura els estudis s’associa a un major risc d’atur, a precarietat laboral, a situacions de pobresa i d’exclusió social i a una major dependència d’ajudes socials.
La comissionada de Promoció de l’Ocupació i Polítiques contra la Precarietat de l’Ajuntament, Raquel Gil, ha declarat que “aquest abandonament prematur moltes vegades està relacionat amb una tria acadèmica poc acurada. L’èxit escolar als centres de secundària i batxillerat i cicles formatius portarà cap a un èxit professional”.
Raquel Gil ha remarcat que “és necessària una bona orientació acadèmica i professional a les persones joves, que reculli una bona informació de les opcions formatives i laborals i un millor coneixement de l’entorn laboral i que donin més elements de valoració a l’hora d’escollir una opció o un altra”.
En el marc de les novetats d’enguany, la comissionada Gil ha explicat que “cal incorporar nous incentius que ajudin les persones joves a conèixer la realitat de les empreses, del món del treball i oferir-los el màxim de possibilitats per evitar les desigualtats i millorar les tries professionals”.
Raquel Gil ha afegit: “Gràcies a aquesta mirada que fem sobre la trajectòria professional des d’edats molt joves, volem, construir coneixement, garantir una educació inclusiva i equitativa donar millors oportunitats a aquelles persones joves que es troben en situacions de més vulnerabilitat, a la vegada que posem de relleu la dimensió educadora dels diferents agents de la ciutat i relacionat tot plegat amb l’entorn socioeconòmic i la realitat que vivim”.
Per incentivar que les persones més joves decideixin el seu camí i accedeixin a una primera feina, el Programa promou la reflexió sobre el futur professional. El projecte es traça a partir de l’anàlisi de les preferències, interessos i motivacions, i la projecció en la recerca de feina del jovent. Professionals experts identifiquen aquelles sortides laborals de futur que concordin amb aquests motivacions i interessos, tenint en compte el context dinàmic i de canvi constant que experimenta el mercat del treball.
Una seixantena d’empreses han col·laborat en la darrera edició del programa per a fer el vincle entre empresa i estudiants, per encoratjant-los que visquin en primera persona el dia a dia i les activitats dels diferents negocis. Avui dia, són moltes escoles que ja incorporen l’ensenyament amb noves tècniques de treball per projectes, inspirades en Montessori, Freinet o Decroly, tant de l’àmbit públic com el privat. Dins del Projecte de Vida Professional, també s’ha llançat una nova edició de les sessions “Emprendre amb valors” on els i les joves poden veure’s a si mateixos com a persones emprenedores, incorporant sempre valors socials i de compromís amb el planeta, recollits en els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, perquè des d’edats incipients aprenguin que les seves accions, també les empresarials, tenen un impacte en la societat.
Joves que emprenen amb valors
La darrera sessió d’Emprendre amb valors ja ha premiat estudiants de diferents escoles per projectes nous i amb aquest component social. L’equip guanyador (Jesuïtes Educació, 3r ESO) ha estat amb el projecte Ecotitos, una cooperativa per elaborar productes alimentaris per a infants mitjançant energies renovables i amb menjar biològic i de proximitat. En segon lloc, el projecte Yume+ (Col·legi Badalonès, Cicle Formatiu de Grau Mig), que ha dissenyat una polsera que controla el ritme cardíac per evitar accidents de trànsit. El tercer premi ha estat pel projecte Cansada de tenir por (Institut Salvador Seguí, Cicle Formatiu de Grau Mig), que ha ideat una aplicació mòbil per prevenir i actuar davant possibles agressions. Els finalistes dels premis Emprendre en valors són Foodet i Be the link, per la detecció d’al·lèrgies alimentàries a través d’una impressora 3D i una eina de cooperació intergeneracional entre gent jove que pot donar suport a gent gran i viceversa, respectivament.
El Programa Vida Professional, que posa en el centre l’alumnat, també ha permès que joves visitin fires de primer nivell mundial, com el congrés MWC i el YoMo; que tinguin un primer contacte amb carreres biomèdiques; i que participin a ‘escape rooms’, monogràfics, tallers de ciència MIT, o ‘hackatons’. La idea és que el jovent sigui capaç de veure a mig termini allò que li agradaria fer i respondre amb convicció allò de ‘què t’agradaria fer quan siguis gran’. Amb aquest nou pla, les persones nascudes a finals del segle XX i principis del XXI, catalogades com a ‘Generació Z’ o ‘Post-Millennials’, obtenen així competències i coneixements (aprendre idiomes i noves tecnologies, i fer presentacions i projectes emprenedors), en el marc de la indústria 4.0.
Ampliar el projecte a 1r i 2n de l’ESO
El projecte s’adreça principalment a alumnes de tots els centres educatius de Barcelona, tant públics com privats. Tanmateix, també s’ofereixen gran part de les activitats als centres de fora de la ciutat que ho sol·licitin. Un dels reptes a partir del curs actual 2020/2021 és ampliar el públic destinatari d’aquest projecte a estudiants encara més joves, de 1r i 2n de l’ESO.
Barcelona Activa també té altres programes dirigits, fins i tot, a nens i nenes petites per incentivar les seves vocacions científiques i tecnològiques, que es duen a terme al Cibernàrium. A més, per arribar al públic més jove, l’agència ha desplegat la campanya #JoMés perquè trobin els continguts més afins que els puguin interessar. Entre tots els recursos destinats a aquest col·lectiu, també ofereix formació de diferents oficis a través de les Cases d’Oficis, que donen com a resultat uns alts índexs d’inserció de joves sense estudis ni experiència prèvia en el mercat de treball en àrees com la digitalització, el món de l’espectacle i tasques relacionades amb el medi ambient. I, en un grau més especialitzat, té un programa específic de retorn al sistema educatiu per a joves que estiguin patint algun tipus de malestar psicològic.
A més, els dies 19 i 20 de març, l’agència municipal té previst celebrar una nova edició del Saló d’Ocupació Juvenil (que té lloc al costat del Saló de l’Ensenyament) també amb l’objectiu d’acostar i mostrar l’entorn laboral i les oportunitats per les persones que tot just comencen el seu currículum vitae.



