Servei de Premsa
21/11/2024
S’inicien les obres per fer accessible l’intercanviador de Plaça Espanya
13/07/2020
Temps estimat de lectura: 4 minuts
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat avui, acompanyat de la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, els primers treballs de les obres per a millorar l’accessibilitat de l’intercanviador de Plaça Espanya de Barcelona, on tenen parada de les línies L1 i L3 de metro i diverses línies d’FGC. A la visita també hi han assistit el president d’FGC, Ricard Font, i la presidenta de TMB, Rosa Alarcón.
Les obres que ara comencen consisteixen en l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda d’aquest intercanviador, un dels més potents de la xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana. Els treballs, que suposen una inversió de 10 MEUR i compten amb finançament FEDER, tindran un termini d’execució de 42 mesos.
El conseller Calvet ha remarcat la rellevància d’adaptar un “hub de la mobilitat com el de plaça Espanya” i ha posat de relleu que es tracta “d’una obra complicada, en un entorn urbà consolidat”, que compta “amb un gran projecte d’enginyeria i unes empreses constructores que s’han compromès a executar l’obra en temps i forma i amb les mínimes afectacions possibles”.
En un context de reactivació econòmica com l’actual, “convé accelerar els projectes d’infraestructures”, ha exposat el conseller, per assolir “una mobilitat sostenible i més i millor transport públic”. En aquesta línia, el conseller ha assenyalat quatre grans projectes en què està treballant el Departament: “la finalització de l’L9 de metro, la unió dels dos sistemes de tramvia per la Diagonal, el tren-tram de Tarragona i el perllongament de l’L8 d’FGC entre plaça Espanya i Gràcia”. Aquesta prolongació “permetrà unir les línies del Bages i l’Anoia i el Metro del Vallès”, i donar així, “més obertura i capacitat” al sistema i és una de les actuacions “amb un resultat més positiu” del Pla director d’infraestructures.
Al subsòl de Plaça Espanya hi ha actualment tres estacions de ferrocarril, dues de metro –L1 i L3– i una de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Cadascuna de les estacions disposa d’un vestíbul principal d’accés a diferent cota i aquests vestíbuls s’interconnecten a través de diversos passadissos interiors. En aquest intercanviador, que registra en conjunt més de 18 milions persones usuàries a l’any, està adaptada l’estació d’FGC.
Les principals actuacions previstes són:
Estació L1
- Instal·lació d’un ascensor d’accés carrer – vestíbul, en la confluència de la plaça amb l’inici del carrer de Tarragona
- Construcció d’un vestíbul situat al costat centre comercial i implantació d’un ascensor directe a l’andana sentit Hospital de Bellvitge
- Substitució de l’actual passera metàl·lica de canvi d’andana per una de nova i instal·lació de dos nous ascensors a l’extrem de les andanes. Aquesta actuació comportarà una redistribució i una nova configuració de diversos espais de serveis tècnics i instal·lacions.
Estació L3
- Ampliació del vestíbul existent i instal·lació de dos nous ascensors: un del carrer (a l’avinguda del Paral·lel costat Besòs) a vestíbul i un de vestíbul a passadís de connexió amb l’L1
- Implantació de dos ascensors per connectar el nivell de vestíbul intermedi amb les andanes
Passadís de connexió L1-L3
S’adapta el passadís entre les dues estacions de metro amb la supressió dels esglaons existents a ambdós extrems i la seva substitució per un sistema de rampes.
Així mateix, quedaran adaptats tots els itineraris entre les estacions que conformen l’intercanviador: L1, L3 i FGC.
Addicionalment a aquesta actuació, el Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant en la redacció del projecte per a la millora en els sistemes d’evacuació de l’intercanviador. Per a aquesta obra, es preveu una inversió de 5 MEUR.
Afectacions a la mobilitat
L’execució de les obres comportarà afectacions en la mobilitat a l’entorn de Plaça Espanya, en funció de cada fase dels treballs, pel que fa a la mobilitat de vehicles, de vianants i de ciclistes i al servei d’autobusos i de bicing. En les primeres setmanes, les afectacions seran molt puntuals.
A partir de l’agost, es reduirà algun carril de circulació i s’ocuparà part de vorera i calçada a la cantonada del centre comercial de les Arenes. Es preveuen restriccions de la circulació al carrer Diputació, entre Vilamarí i avinguda de Tarragona i a l’avinguda del Paral·lel hi haurà ocupacions de la via pública pels treballs de desviament de serveis. Les afectacions a la mobilitat s’anunciaran oportunament.
Adaptació de la xarxa de metro
Actualment, estan adaptades 146 de les 159 estacions existents a la xarxa de metro de l’àrea de Barcelona, una xifra que suposa un 92% del total. En aquests moments, estan en execució els treballs per adaptar a persones amb mobilitat reduïda l’intercanviador de Maragall. L’octubre vinent es licitarà l’obra per a completar l’adaptació de l’estació de Vallcarca (L3) i la resta d’estacions per adaptar estan en fase de projecte. “Estem complint la nostra obligació de facilitar l’accessibilitat a persones amb la mobilitat reduïda o condicionada”; així, ha exposat que la xarxa de metro estarà adaptada al 100% “l’any 2024, amb una inversió de fins a 80 MEUR” en els pròxims anys.
Les altres estacions pendents d’adaptar –n’hi ha que són intercanviadors i suposen 2 estacions– són: Clot (L1), Verdaguer (L4 i L5), Plaça de Sants (L1 i L5), Urquinaona (L1 i L4) i Ciutadella – Vila Olímpica (L4).
Paraules claumobilitat/