Servei de Premsa
21/11/2024
La 9a Taula de la Qualitat de l’Aire analitza l’impacte del confinament en la qualitat de l’aire
23/07/2020
Temps estimat de lectura: 3 minuts
L’informe del Grup de Treball d’Avaluació de la ZBE determina que es van registrar nivells històrics de baixa contaminació que, si s’haguessin mantingut durant un any, haurien evitat 800 morts a Barcelona
Els experts i l’ajuntament conclouen que la ZBE és necessària però no serà suficient per complir ni la legislació ni les recomanacions de l’OMS en relació amb la contaminació
La Taula de Qualitat de l’Aire acorda treballar un calendari efectiu de mesures per donar compliment als objectius de l’OMS en qualitat de l’aire
L’Ajuntament de Barcelona va celebrar ahir la 9a Taula per la Qualitat de l’Aire, on es va analitzar, entre d’altres dades, la relació entre la baixada de la mobilitat causada pel confinament i la contaminació de l’aire. Durant la sessió, presidida per la tinenta d’alcaldia Janet Sanz, es va fer repàs de l’últim informe elaborat pel Grup de Treball d’Avaluació de la ZBE coordinat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, format per les administracions i investigadors del IDAEA-CSIC, ISGlobal i UPC, experts en contaminació de l’aire, la salut ambiental i mobilitat.
En aquesta anàlisi, que van exposar la directora de Salut Ambiental de l’ASPB, Elisenda Realp, i el científic Xavier Querol (CSIC), es conclou que la contaminació va registrar, durant els mesos de confinament, mínims històrics a la ciutat, especialment en les setmanes de confinament total de la població, un fet que relacionen amb la reducció de fins a un 80% del trànsit. L’estudi estableix que trànsit rodat és la font d’emissions de contaminants amb més impacte sobre la qualitat de l’aire urbà.
La regidora de Salut, Gemma Tarafa, va explicar que segons els càlculs elaborats per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, una reducció de la contaminació com la registrada durant el confinament, si es mantingués durant un any, podria evitar 800 morts prematures a Barcelona.
Per això va apuntar que les accions que es prenguin per millorar la qualitat de l’aire impactin positivament en la salut de la ciutadania, cal que comportin reduccions del trànsit permanents, i no temporals perquè “el que és més rellevant per la salut, és la qualitat de l’aire respirat habitualment i al llarg dels anys”.
Xavier Querol, al seu torn, va apuntar que per poder complir amb els llindar de qualitat de l’aire establerts per la OMS cal que Barcelona redueixi el trànsit en dies feiners d’un 25-30% del parc mòbil amb les característiques que té ara.
El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, va assegurar que la Zona de Baixes Emissions és més necessària que mai, i va recordar que alguns estudis ja adverteixen que les conseqüències del COVID s’agreugen en ciutats contaminades. “Amb més raó que mai, quan parlem de ZBE parlem d’una mesura sanitària de primer ordre”, va concloure. Va afegir també que “la crisi sanitària ens ha demostrat empíricament que necessitem que el 30% del trànsit deixi d’emetre contaminació, bé perquè deixa de circular, bé perquè es transforma”.
Badia va explicar que per a aconseguir aquesta fita, “està clar que la Zona de Baixes Emissions no pot ser la única mesura donat que ara mateix només tindria un impacte sobre el 8% del parc circulant”, i va emplaçar-se a presentar un nou calendari de treball per a aconseguir aquest objectiu i que Barcelona pugui complir “al més aviat possible” amb les recomanacions de l’OMS i de la Unió Europea en qualitat de l’aire.
Paraules clauqualitat de l’aire/ salut/