El “Disseny per a l’activisme” serà el protagonista de la 15a Barcelona Design Week
13/11/2020 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 5 minuts
A través de més de 80 activitats, la Barcelona Design Week proposa reflexionar al voltant del paper del disseny com a eina per aconseguir els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (Agenda 2030)
Barcelona aposta per mantenir i adaptar la celebració d’aquest esdeveniment en el context de pandèmia mundial, per reforçar un dels sectors claus en l’economia barcelonina, cridat a ser un dels motors de la recuperació de la crisi actual
La Barcelona Design Week arriba a Barcelona enguany amb un format online i presencial, atenent al context de pandèmia. La 15a edició consecutiva de la trobada anual de disseny de referència del país se celebrarà amb el lema “Disseny per a l’activisme”, del 17 al 26 de novembre i busca abordar des de diferents punts de vista com el disseny és factor clau per poder revertir la situació de crisi actual, econòmica i sanitària, amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (Agenda 2030) a l’horitzó. De fet, el sector del disseny representava abans de la situació de pandèmia prop del 13% de l’ocupació a la ciutat, i en global amb les indústries creatives són un dels sectors que millor resisteix en termes d’ocupació, juntament amb les noves tecnologies.
Justament per aquest context social i sanitari actual tan complicat, la Barcelona Design Week es continua celebrant, tot i que ha hagut d’adaptar-se i, després de molt d’esforç, s’hi ha aconseguit programar més de 80 activitats majoritàriament online. La conferència inaugural, anirà a càrrec de Paola Antonelli, senior curator del Museum of Modern Art (MoMA), titulada “There is always a design emergency” i el seu paper central a l’hora d’adaptar-nos a aquesta nova realitat.
Es manté la celebració anual del BDW Summit, organitzat per Barcelona centre de Disseny, que reunirà a experts internacionals per compartir experiències que han permès a les empreses avançar i tenir un impacte positiu en les persones i el planeta, a banda d’obtenir beneficis. En aquests moments tan difícils, cal ser optimistes i potenciar el disseny com a motor d’una innovació que generi impacte. És l’hora d’actuar i de situar el disseny centrat en les persones o, més ben dit, centrat en la societat, al nucli de l’acció. Els dissenyadors tenen el poder d’utilitzar la seva empatia i creativitat per convertir idees en productes i serveis tangibles, i això els confereix una responsabilitat particular a l’hora de dissenyar un món millor i contribuir als ODS.
El FAD ha organitzat un cicle d’activitats que porta per títol “El gènere del disseny” i estarà centrat en un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible; en concret, el número 5, que busca la igualtat de gènere. Dintre del cicle es portarà a terme el FAD Fòrum, una jornada de xerrades i debats per explorar com les projeccions de gènere han tingut i segueixen tenint un impacte en els processos de disseny, en els usos i les lectures dels objectes i els espais socials. També llençarem la pregunta de com s’ha de dissenyar avui, a partir de les demandes i transformacions en drets de gènere. El cicle també inclou un Repte familiar, organitzat conjuntament amb el Museu del Disseny, un exercici creatiu per despertar la consciència crítica dels estereotips de gènere a partir del disseny d’objectes fantàstics entre els infants de 6 a 12 anys.
Pel que fa a xerrades i conferències, destaca el cicle DxA, Diàlegs per l’Activisme, on s’abordaran, a través de taules rodones, tres temàtiques d’actualitat en el disseny:
- A “Pot ser l’ús del plàstic una forma d’activisme?” es plantejarà si estem fent un bon ús del plàstic i si és el material del futur
- A “L’artesania com a forma d’activisme” es parlarà sobre el nou impuls que ha agafat l’artesania com a conseqüència de la pandèmia i el replantejament de la nostra forma de viure
- I a “Creativitat i negoci liderat per dones” quatre dones al capdavant dels seus negocis compartiran les seves experiències i visions.
A més, enguany la BDW també acull la segona edició del Sustainable Challenge, on estudiants de disciplines relacionades amb la moda d’escoles de tot el país i del Regne Unit, amb la col·laboració del festival Design Manchester i el British Council, assessorats per experts de les dues nacionalitats, treballaran en grups mixtos desenvolupant peces i conceptes de moda que, més enllà de feminitzar els homes o masculinitzar les dones, compartiran l’objectiu de difuminar la divisió i contribuir a l’eliminació d’estereotips i d’etiquetes.
Durant la Barcelona Design Week, un any més, es mostrarà l’excel·lència en el disseny i l’arquitectura a través dels premis que organitzen les associacions del FAD. Enguany, es podran veure les millors propostes de disseny gràfic i comunicació visual a la cerimònia dels Premis ADG Laus, el millor disseny industrial a la cerimònia de lliurament dels Premis ADI, i els millors projectes arquitectònics d’Espanya i Portugal a l’exposició dels Premis FAD d’Arquitectura, que enguany es podrà veure a la seu del COAC.
Una de les activitats principals de Districtes Disseny, el programa de ciutat que organitza BcD, enguany es transforma en Aparadors – Disseny en Diagonal. L’objectiu de l’activitat és promocionar el talent i el comerç locals, i és per això que hi participen estudiants de les escoles de disseny d’Ártidi Escola d’Aparadorisme de Barcelona, Elisava, ESDAP Catalunya campus Llotja, IAAC, IED, La Salle Arquitectura i LCI; que decoraran els aparadors de les botigues Natura Siberica, Cottet Òptica i Audiologia, Habitat, Dormity Barcelona Diagonal, Bo Concept, La Bul 75, DeKo Palace i Cosentino, totes ubicades a l’Avinguda Diagonal de Barcelona.
Per últim, algunes de les poques activitats que seran presencials seran les exposicions que es realitzaran tant al Disseny Hub Barcelona com a galeries d’art. Destaquem l’exposició “Pont Madrid-Barcelona / Reflexions entorn les ciutats del futur”, una col·laboració entre la Barcelona Design Week i el Madrid Design Festival; la de cartells benèfics d’“Across Borders”, una exposició que lluita per esborrar les fronteres culturals i socials al món; “Modernisme, cap a la cultura del disseny”, que reinterpreta el moviment artístic posant al centre el paper fonamental del disseny; i “Emergència! Dissenys contra la COVID-19”, que fa un recull de projectes desenvolupats gràcies al disseny durant la crisisanitària.
Finalment, el Pavelló Internacional en format online compta amb la participació d’altres setmanes de disseny d’Austràlia, Holanda, Mèxic i Xile, una col·laboració impulsada des de la xarxa Wolrd Design Weeks que des de juny té la seva oficina a Barcelona a la seu de Barcelona centre de Disseny al Disseny Hub Barcelona.
La Barcelona Design Week és possible gràcies a la direcció de Barcelona centre de Disseny, l’organització de Barcelona centre de Disseny i FAD Foment de les Arts i del Disseny, la promoció de l’Ajuntament de Barcelona, el suport de la Generalitat de Catalunya, la col·laboració del Museu del Disseny de Barcelona i el patrocini oficial de Cervezas Alhambra.


