Servei de Premsa
22/12/2024
[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] La moneda ciutadana REC torna a circular en els 10 barris de l’Eix Besòs per incentivar la compra als petits comerços de proximitat
07/12/2020
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Amb la campanya LI TOCA AL BARRI, qualsevol persona que es descarregui l’aplicació mòbil del REC i faci un canvi mínim inicial de 50 euros a 50 RECS rebrà un 15% addicional de les compres que faci amb els RECS canviats
S’espera que l’impacte econòmic sigui aproximadament de prop d’entre 800.000 i 1 milió d’euros en global amb una mitjana d’entre 4.000 i 6.600 euros per a cada petit comerç de proximitat.
LI TOCA AL BARRI pretén també oferir als comerços i parades de mercats municipals acompanyament i assessorament per a l’enfortiment dels seus vincles amb el territori, i instruments, i eines per maximitzar la promoció i la visibilitat d’aquests establiments
La moneda ciutadana REC circula en els 10 barris de l’Eix Besós amb la campanya LI TOCA AL BARRI. La iniciativa neix per revitalitzar i reforçar el comerç de proximitat i els mercats, fomentar la transformació digital d’aquests establiments i contribuir a millorar la capacitat de compra dels veïns i veïnes. Qualsevol persona que es descarregui l’aplicació mòbil del REC i faci un canvi d’euros a RECS rebrà un 15% addicional de les compres que faci amb els RECS canviats. Els 10 barris són Ciutat Meridiana, Vallbona, Roquetes, Torre Baró, Trinitat Nova, Trinitat Vella, Baró de Viver, Bon Pastor, La Verneda i la Pau, i el Besòs i el Maresme.
Així, la partida municipal per a les bonificacions serà de 100.000 euros, que tindran un impacte mínim estimat de facturació total de 770.000 euros. A banda, s’estima que el 27% d’aquests RECS tornaran a circular després de la primera compra pels mateixos barris i, per tant, més de 200.000 RECS reincideixin en la dinamització del comerç i mercats. Això implica uns ingressos d’entre 4000 i 6600 euros de mitjana per a cada un dels 150-200 comerços que es preveu que hi participin.
Amb la campanya de bonificacions, LI TOCA AL BARRI pretén també oferir als comerços i parades de mercats municipals acompanyament i assessorament per a l’enfortiment dels seus vincles amb el territori, i instruments i eines per maximitzar la promoció i la visibilitat d’aquests establiments.
El projecte LI TOCA AL BARRI, que tindrà una durada fins al 31 de juliol de 2021 o fins a l’esgotament de les bonificacions, és una continuïtat de l’arrencada de la moneda ciutadana REC en el mateix àmbit geogràfic en el marc del projecte europeu BMINCOME, que es va implementar entre setembre de 2018 i novembre de 2019.
El REC és una moneda exclusivament digital, complementària i paritària a l’euro, que es pot fer servir fàcilment amb l’aplicació mòbil disponible a Apple Store i Google Play. El nom del REC (les sigles del nom signifiquen Recurs Econòmic Ciutadà) s’inspira en el Rec Comtal, un canal que neix de l’aqüífer del Besòs, i que des de fa més de mil anys ha fecundat els barris del Besòs, la plana i la ciutat de Barcelona. A través del REC, es busca que els diners es quedin i circulin al territori per tal de fomentar l’economia i les relacions de proximitat, que els barris siguin econòmicament i socialment vitals. La moneda ciutadana té diversos avantatges:
- Per a la persona consumidora, és una forma de pagament segur, instantani i sense costos: els pagaments no tenen cap cost i es realitzen de manera fàcil, segura i ràpida. A més, en el context actual, amb la campanya LI TOCA AL BARRI amb els teus RECS te n’endús un 15% més!
- Per a la persona comerciant, augmenta la facturació: els RECS només circulen entre els comerços del territori adherits a la xarxa. I dona a conèixer el teu comerç a través de l’aplicació del REC, per atraure més clientela.
En la primera fase d’implementació del REC hi van participar uns 160 comerços i serveis de proximitat i parades de mercats municipals, que aquell període van rebre de mitjana uns 5.600 RECS cada un, i que van expressar un molt alt nivell de satisfacció amb el projecte tan per part de les consumidores participants com dels comerços (92% i 88% respectivament). En aquesta fase es va aconseguir una tassa de recirculació del REC que va arribar al 33% i segons un estudi de La universitat Pompeu Fabra va generar un generar un augment del impacte econòmic de la despesa pública en comparació amb altres mesures similars del 54%.
En l’actual situació de crisi sanitària i econòmica generada per la Covid19, LI TOCA AL BARRI pretén reforçar el teixit comercial d’aquesta zona de la ciutat a més de donar suport a veïns i veïnes dels barris, que han vist minvat el seu poder adquisitiu.
LI TOCA AL BARRI és un projecte de l’Ajuntament de Barcelona, amb finançament de la Direcció de Serveis d’Economia Cooperativa, Social i Solidària i Política Alimentària i Pla de Barris, i que executa l’associació Novact sota el lideratge de Barcelona Activa.
El REC neix per dinamitzar el comerç i els serveis de proximitat; una nova mesura innovadora per aconseguir fidelitzar clients i evitar la desertització dels barris. L’objectiu és afavorir que els diners es quedin en el territori per tal de fomentar l’economia, el comerç i les relacions de proximitat. Es una de les mesures de les polítiques per promoure el desenvolupament econòmic de proximitat de Barcelona Activa articulat al voltant dels Plans de Desenvolupament Econòmic de districte i de diferents programes amb impacte a bona part de la ciutat com els Punts de Defensa de Drets Laborals, els Punts d’Atenció a l’Activitat Econòmica, els Baixos de Protecció Oficial o la convocatòria de subvencions Impulsem el que Fas amb 127 projectes i 2,7M d’euros.
Forma part del Pla de Barris de Barcelona, que té per objectiu el combat contra les desigualtats entre els barris de la ciutat. Aquesta moneda ciutadana és una de les accions que es treballen en l’àmbit de l’activitat econòmica, en especial atenció en l’eix Besòs, que té per objectiu el foment de l’ocupació i l’impuls econòmic a través de formacions, comerç i iniciatives empresarials.
Enllaços relacionats (vídeo, mp4)
Declaracions de Luca Gervasoni (Director Novact)
Declaracions de Jordi Jorda (Pastisseria)
Paraules clauEix Besòs/ REC/