Aprovat inicialment el projecte d’urbanització de l’avinguda Diagonal entre Girona i Castillejos
14/12/2020 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 4 minuts
La Comissió d’Ecologia Urbanisme Infraestructures i Mobilitat ha donat llum verda a la tramitació del primer dels dos projectes d’urbanització vinculats a la primera fase de connexió de les xarxes de tramvia per la Diagonal
L’actuació urbanística s’iniciarà pel tram de l’avinguda Diagonal entre Girona i Castillejos i en aquest àmbit permetrà sumar més de 8.400m2 nous per vianants, prop de 2.500m2 d’espais ciclables i gairebé 5.000m2 d’àrees verdes
L’Ajuntament de Barcelona invertirà un total de 34,8M€ i la previsió és iniciar les obres la tardor del 2021. La unió dels tramvies permet avançar cap a una ciutat més sostenible, més saludable, més amable i millor connectada
La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat inicialment el projecte d’urbanització de l’avinguda Diagonal, entre Girona i Castillejos, per un import de 34,8M€. El punt s’ha aprovat amb els vots favorables del Govern municipal (Barcelona en Comú i PSC) i el grup municipal d’ERC. Amb aquesta aprovació, l’Ajuntament de Barcelona dona el tret de sortida a la tramitació del primer dels dos projectes d’urbanització que es deriven de la primera fase de la connexió de les xarxes de tramvia. A partir d’ara, s’obrirà un període d’exposició pública i, posteriorment, el projecte s’haurà de portar a aprovació definitiva al plenari del Consell Municipal.
La intervenció aprovada comprèn un tram d’1,5 quilòmetres de l’avinguda Diagonal i implica un àmbit d’actuació de 94.135m3. La proposta preveu una reordenació dels usos actuals amb una reducció del trànsit motoritzat privat en benefici d’una millora i ampliació de l’espai de vianants en 8.465m2, de l’espai ciclable en 2.497m2 i de les àrees verdes en 4.943m2.
En aquest àmbit de l’avinguda Diagonal es plantegen dues seccions diferenciades, una primera per al tram comprès entre Passeig de Sant Joan i Marina, i l’altra per al tram situat entre el carrer Marina i Glòries. Ambdues seccions inclouen una reordenació dels usos actuals potenciant l’augment tant de l’espai de vianants i bicis, com de les àrees verdes. Cal tenir en compte que entre Girona i Passeig de Sant Joan només s’actua al tronc central de la Diagonal i de forma provisional per tal d’habilitar el punt de parada d’inici/final del tramvia durant la primera fase.
Secció Passeig de Sant Joan-Marina
La secció plantejada en aquest tram situa la plataforma tramviària i un ampli carril bici bidireccional de 4 metres al tronc central de l’avinguda, separats entre ells per una franja verda drenant de 3,4 metres on s’ubiquen puntualment les parades del tramvia. D’altra banda s’amplien les voreres laterals actuals de 3 metres fins a 7,5, passant a disposar d’unes franges àmplies i agradables per al passeig com les que ja existeixen entre les places Francesc Macià i Cinc d’Oros. El trànsit motoritzat privat es redueix a dos carrils per sentit i es situa als laterals entre les dues fileres d’arbres de cada banda, permetent una bona connectivitat amb la resta de carrers sense interferir ni amb el tramvia ni amb el carril bici.

Secció Marina-Castillejos
El segon tram, entre el carrer Marina i Castillejos, presenta unes característiques molt diferents tant a nivell d’intensitat de trànsit, la qual és molt menor, com de configuració urbanística de la secció, la qual queda determinada per la preexistència del túnel ferroviari de Renfe situat a sota la rambla central. Aquesta secció manté la rambla central actual de vianants ampliant les franges verdes laterals en 1,5 metres, suavitzant el pendent actual i possibilitant la ubicació de les vies del tramvia a banda i banda d’aquesta rambla central. D’altra banda es pacifiquen les calçades laterals amb un sol carril de circulació per accés de veïns, s’amplien les voreres actuals de 5 metres fins als 7,5, en continuïtat amb les voreres del primer tram, i es manté la continuïtat del carril bici bidireccional per la banda muntanya. Es conserva tot l’arbrat actual i se’n col·loca de nou allà on és possible.

La unió dels tramvies permetrà que Barcelona compti amb un sistema de transport públic que connectarà 9 municipis de l’Àrea Metropolitana, avançant així cap a una ciutat més sostenible, més saludable, més amable i millor connectada.



