Comença el procés d’elecció de la persona titular de la Sindicatura de Greuges de Barcelona


27/12/2020 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 2 minuts

Aquest gener s’obre un període de dos mesos perquè les entitats del teixit associatiu barceloní proposin candidatures, que se sotmetran a un procés de suport ciutadà i culminarà amb l’elecció definitiva per part del Plenari municipal, prevista el juliol de 2021

El nou síndic o síndica prendrà possessió quan expiri el segon i últim mandat de Maria Assumpció Vilà i Planas, que ha ocupat el càrrec des del 2010

Aquest estiu Barcelona tindrà un nou síndic o síndica de Greuges un cop finalitzi el segon i últim mandat de Maria Assumpció Vilà i Planas, al capdavant d’aquesta institució municipal de defensa dels drets i llibertats de la ciutadania des del 2010. El procés electoral d’aquest 2021 per triar la persona titular de la sindicatura repetirà l’experiència que es va estrenar en el procés del 2016 i que va comptar amb una fase de suport ciutadà en la qual tothom que ho desitgi podrà expressar la seva preferència entre les diferents candidatures.

El procés d’elecció comença aquest gener amb l’obertura d’una fase de consultes a les entitats inscrites al Registre d’entitats ciutadanes per tal que puguin proposar aquelles persones que considerin adients per exercir el càrrec. Si bé la normativa no preveu cap límit de candidatures, és habitual en aquest procés el treball conjunt i la col·laboració entre les entitats per tal de buscar candidatures consensuades. Així, l’any 2016 van sorgir d’aquesta primera fase de consultes a les entitats cinc persones candidates.

Aquest 2021 es repetirà la novetat del darrer procés d’elecció, l’any 2016, en què hi haurà una segona fase de suport ciutadà, acompanyada d’una campanya de comunicació institucional per donar a conèixer els diferents candidats i candidates. En aquesta fase, prevista per al pròxim mes d’abril, i a través de la plataforma de participació ciutadana Decidim.Barcelona, els veïns i veïnes de Barcelona que ho desitgin podran donar suport a la candidatura que estimin oportú. El 2016 van participar en aquesta fase  de suport ciutadà unes 7.000 persones.

La fase de suport popular persegueix un doble objectiu. D’una banda, acostar la Sindicatura de Greuges a la ciutadania i donar-la a conèixer com a institució municipal que té la funció de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques davant de l’administració. De l’altra, potenciar els mecanismes de democràcia activa entre la ciutadania i fer arribar aquesta veu als membres del Plenari del Consell Municipal que, en última instància, segons estableix la Carta Municipal de Barcelona, és l’òrgan competent per escollir el nou síndic o la nova síndica tal com marca la normativa.