Servei de Premsa
21/11/2024
[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona inclourà aquest curs 30 noves escoles al projecte Menjadors escolars més sans i sostenibles
10/01/2021
Temps estimat de lectura: 5 minuts
El programa vol protegir millor la salut dels infants, amb una alimentació més pròxima, sostenible i que tingui en compte la pagesia local
Els menús escolars amb menys presència de carn han funcionat durant un any com a prova pilot en sis centres de la ciutat, la qual cosa ha permès constatar que cal augmentar el consum de proteïna vegetal als segons plats, entre d’altres
Aquesta és una de les mesures incloses en la declaració de l’emergència climàtica d’ara fa un any i també forma part de l’agenda marcada en la designació de Barcelona aquest 2021 com a Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible
La ciutat de Barcelona, coincidint amb l’arrencada del curs escolar després de les vacances nadalenques, té previst incorporar 30 nous centres educatius al projecte Menjadors escolars més sans i sostenibles, una iniciativa que passa principalment per la implantació d’uns menús per a l’alumnat amb més presència de proteïna vegetal (principalment llegums) i menys carn vermella i/o processada. El projecte, supervisat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i que compta amb el suport del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), fa un any que es va engegar com a prova pilot en sis escoles de la ciutat. Malgrat la pandèmia mundial de Covid-19, aquestes escoles han comptat durant els últims mesos amb l’assessorament personalitzat de l’ASPB per tal d’introduir millores i extreure les necessàries conclusions per a l’extensió del projecte a la resta de la ciutat.
Així doncs, i en el context de les polítiques d’alimentació sostenible que impulsa l’Ajuntament de Barcelona, abans que acabi el curs 30 noves escoles s’incorporaran al projecte. La resta de centres de la ciutat està previst que ho puguin fer durant el curs 2021-2022. La decisió ha estat consensuada amb el CEB i també comptarà amb l’acompanyament per part de l’ASPB, en el marc de la Xarxa d’Escoles + Sostenibles, i arribarà a tots els centres d’infantil i primària tant públics com concertats per tal de revisar i millorar progressivament els menús escolars a tots els centres. Aquesta és una de les mesures previstes en la declaració d’emergència climàtica a la ciutat de Barcelona d’ara fa un any i també forma part de l’agenda en el marc de la designació aquest 2021 de Barcelona com a Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible. Tot plegat passa per fomentar polítiques públiques dirigides a construir un model alimentari més sa, més just i més respectuós amb el medi ambient, així com garantir-ne l’accés per a tots els grups socials. El reforç d’aquesta iniciativa ha comptat igualment amb la col·laboració del Comissionat d’Economia Social i Solidària i Polítiques Alimentàries de l’Ajuntament. En aquest sentit, cal tenir en compte que a les 102 escoles bressol municipals ja s’ofereixen menús seguint els criteris de l’ASPB amb més producte ecològic, de proximitat i amb més presència de proteïna vegetal.
Un dels objectius principals d’aquest full de ruta és també avançar en la conscienciació de la ciutadania sobre la necessitat d’evolucionar cap a aquest model i introduir hàbits i dietes saludables i sostenibles en el dia a dia. En aquest sentit, el sistema educatiu és un aliat i un actor clau d’aquest procés. Les escoles, i en particular els menjadors escolars, juguen un rol important en l’alimentació d’infants i adolescents, no només garantint que l’alumnat tingui accés a una alimentació saludable i sostenible, sinó com una eina d’aprenentatge i formació, A més, són un nexe d’unió de tota la comunitat educativa: professionals, alumnat i famílies. Cal recordar que el 78% dels infants de 3 i 4 anys i el 42% dels adolescents de 13 a 19 anys mengen carn tres o més vegades a la setmana, el llindar per sobre del qual es considera que se’n fa un consum excessiu. A més a més, el 43% dels infants de 8 i 9 anys prenen brioxeria i el 80% dels adolescents prenen refrescs per sobre de la freqüència recomanada, la qual cosa vol dir més de tres vegades al mes. Igualment, el 80% d’infants i adolescents no segueixen la recomanació de menjar diàriament 5 peces de fruita i verdura. Addicionalment al voltant del 13% dels infants de 8 i 9 anys pateixen obesitat, una prevalença que és més alta en les escoles dels territoris amb indicadors socioeconòmics més desafavorits.
A tall d’exemple, i agafant com a referència el menú típic d’una setmana normal, els canvis que proposa l’Ajuntament conjuntament amb l’ASPB serien els següents:
Resultat de l’avaluació i conclusions
En relació a la prova pilot que s’ha desenvolupat durant l’últim any als sis centres pioners que han participat del projecte, els resultats assenyalen que, tot i que el compliment general dels criteris d’alimentació saludable és elevat, cap escola complia la freqüència mensual de carn de màxim 6 racions i de mínim 6 racions de proteïna vegetal en el segon plat. De fet, el 67% dels centres educatius participants no oferia cap proteic vegetal durant la setmana com a segon plat i el 33% restant ho feia un dia a la setmana.
L’avaluació apunta, a més a més, que caldria reduir l’ús d’aliments precuinats, augmentar l’ús d’oli d’oliva, millorar la presència de guarnicions basades en l’amanida, oferir opcions integrals de pasta i pa, promocionar els projectes de producció ecològica, de proximitat i frescos, així com incrementar la presència de fruita de temporada.
Entre les accions que s’han fet i planificat als centres per als pròxims mesos des de l’ASPB, s’hi troba:
- Anàlisi individualitzada de la situació inicial i recomanacions per a cada centre.
- Assessorament sobre qüestions dietètiques i de sostenibilitat per part de persones expertes de l’ASPB i el projecte Menjadors sostenibles.
- Participació en la Microxarxa d’Escoles+sostenibles Alimenta’t amb seny.
- Formació per al personal de cuina de menjadors sobre l’elaboració de plats amb proteïna d’origen vegetal i la importància d’adquirir productes de proximitat i ecològics per afavorir a la sostenibilitat.
- Formació a monitors de menjador i lleure en la qual es donaran eines per incentivar a l’alumnat a menjar els plats elaborats amb aliments rics en proteïna vegetal i l’adquisició d’hàbits més saludables.
D’altra banda, entre les accions planificades dirigides a les famílies estan:
- Infografia informativa amb informació sobre la qualitat nutricional i els beneficis en salut que aporten els aliments rics en proteïna vegetal i sobre els mites que hi ha al voltant d’aquests (per exemple, que no aporten suficient energia o que augmentar el seu consum i reduir la proteïna d’origen animal causa desnutrició en els infants). També inclou dades sobre la importància del seu consum per al medi ambient.
- Elaboració d’un llistat de propostes de sopars, per tal que la dieta diària sigui equilibrada, i recomanacions per facilitar-ne la introducció en els sopars familiars.
- Elaboració i edició d’un receptari de llegums, cereals i hortalisses, sense productes d’origen animal, amb idees per a primers, segons plats i postres.
Declaracions de Gemma Tarafa
Paraules claualimentació/ escola/ salut/