Servei de Premsa
24/01/2025
Filmpedia, projecte guanyador del programa CREAmedia per la seva plataforma audiovisual d’aprenentatge
13/03/2021
Temps estimat de lectura: 4 minuts
La iniciativa, guardonada amb 5.000 euros, planteja una plataforma de vídeos sota demanda especialitzada en continguts educatius
Les indústries creatives, en el seu conjunt, aguanten bé la crisi econòmica, amb un descens interanual de l’ocupació del –0,8% en el tercer trimestre del 2020. Tot i això, els sectors creatius més tradicionals pateixen més la pèrdua d’ocupació i en canvi la creació associada al sector digital genera ocupació
La nova edició del CREAmedia començarà amb una nova selecció de projectes artístics, musicals, audiovisuals, periodístics, de videojocs, entre d’altres
La plataforma de vídeos sota demanda Filmpedia, creada per Miquel Cerdà, ha resultat la guanyadora de la quinzena edició del programa CREAmedia de Barcelona Activa. El premi, guardonat amb 5.000 euros, permetrà créixer i consolidar aquesta iniciativa especialitzada en continguts educatius. Un projecte que es posiciona com una nova eina per facilitar l’aprenentatge a través de nous formats, transformant peces audiovisuals en continguts educatius de qualitat.
Així mateix, s’ha lliurat un accèssit, atorgat per l’ICEC, al projecte Filmo amb una mentoria empresarial valorada en 1.500 euros. La iniciativa de Daniel Benejam i Xavier Vidal proposa una plataforma web de lloguer de material audiovisual.
El primer tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni ha destacat que “amb CREAmedia enfortim les iniciatives emprenedores vinculades a les Indústries Creatives, en el marc d’un ecosistema molt atractiu i dinàmic”. Collboni remarca que “les indústries creatives tenen una gran capacitat transformadora de l’economia tradicional i un enorme potencial per generar ocupació, dos dels pilars sobre els quals volem construir la Barcelona del futur”.
L’actual edició del programa CREAmedia, centrada en la transformació dels models de negoci en un context de pandèmia, ha impulsat els projectes participants a adaptar-se a les noves circumstàncies i a crear nous models de negoci més digitals. De manera complementària, durant el programa s’han treballat matèries com les habilitats emprenedores, l’àrea jurídicofiscal, el pla de màrqueting o el pla econòmic-financer.
El regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé, ha constatat que “la creativitat és un element extremadament rellevant, que permetrà a les economies locals sobreviure a les conseqüències de la pandèmia”. Per fer-ho, Marcé insisteix en la “importància de crear projectes conjunts amb altres institucions i entitats del sector privat, capaces d’empènyer i multiplicar l’impacte d’aquestes iniciatives”.
Les iniciatives participants es poden emmarcar en l’àmbit del sector audiovisual, disseny industrial, divulgació del patrimoni, arts escèniques, accions de suport a la distribució d’espectacles, editorial musical i plataformes de suport a activitats musicals, entre d’altres.
Comença un nou CREAmedia
El programa de 2021, que començarà a l’abril, s’enfocarà encara més a generar propostes de valor vàlides en el nou ordre del món. Aquesta setmana tindrà lloc la selecció dels 10 nous projectes que entraran en la següent fase del CREAmedia, tots ells tenen a veure amb les indústries creatives, i n’hi han projectes artístics, espais creatius, musicals, audiovisuals, periodístics, videojocs, entre d’altres.
Amb el programa CREAmedia, Barcelona Activa continua amb l’aposta per les indústries creatives i culturals com a sector estratègic per a l’economia de la ciutat i reforça el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb aquest ecosistema, fet palès en la mesura de govern de l’octubre de 2019 d’impuls a les indústries creatives i culturals.
El paper de les indústries creatives en la transformació econòmica i de ciutat
La importància de la ciutat en el teixit econòmic de Catalunya es pot observar en el fet que, en el 2019, Barcelona concentrava un 49,5 % dels llocs de treball del sector, amb 16,9 punts per sobre del pes ocupacional global de la ciutat, i un 48,1 % de les empreses amb persones assalariades dedicades als sectors creatius.
Les indústries creatives, en el seu conjunt, aguanten força la pandèmia, amb un descens interanual de l’ocupació del -0,8% el tercer trimestre de 2020. Ara bé, dins del sector creatiu s’observa un comportament diferent dels sectors creatius tradicionals (el sector cultural “clàssic”: arts escèniques, patrimoni…), que té una pèrdua d’ocupació del -3,4% i és dels més afectats per la pandèmia, i els no tradicionals -més associats als formats digitals (videojocs, edició digital, etc.-, que creen llocs de treball (+1,5%) entre els mesos de setembre de 2019 i 2020.
Des de l’Ajuntament de Barcelona i des de Barcelona Activa s’està treballant per donar suport a les indústries creatives amb projectes que donin suport a les persones emprenedores i les empreses en l’actual context. Aquestes actuacions es tradueixen de manera més concreta en el suport a crear nous models de negoci, consolidar-los i fer-los créixer, atorgar subvencions i facilitar l’accés al finançament per aquests projectes. També a través de la revitalització d’espais com el DHUB o la generació de nous punts com la futura incubadora d’Indústries Creatives i Culturals que hi haurà a l’equipament de Palo Alto, entre d’altres.
Una de les claus per a la consecució dels diferents projectes és la col·laboració amb altres institucions i entitats del sector privat, fet que permet un impacte multiplicador per a l’ecosistema de les indústries creatives i per a la ciutat. Sent així, s’ha comptat amb els suport de l’ICEC i la Fundació Catalunya Cultura, i en aquesta darrera edició s’han incorporat la PAC, l’ESCAC i la Fundació Carulla.
Barcelona Activa ja porta quinze edicions impulsant el programa CREAmedia per donar suport a tots aquells projectes que estan emmarcats en les ICC. Tanmateix, el programa ha canviat el format per incloure un espai d’incubació durant 6 mesos a la Incubadora Almogàvers, ubicada al districte 22@ on se situen més d’un centenar de petites i mitjanes empreses amb components creatius importants.
Paraules clauCREAmedia/