Turisme de Barcelona lidera la primera missió de promoció presencial postCovid : Servei de Premsa

Turisme de Barcelona lidera la primera missió de promoció presencial postCovid

08/04/2021



Temps estimat de lectura: 7 minuts

El Consorci encapçala la setmana vinent una missió de promoció a Moscou i Sant Petersburg per accelerar la reactivació del sector amb un segment estratègic com és el Premium i MICE

Segons tots els estudis de monitorització de dades i recerques, Rússia és el primer mercat que viatjarà

Barcelona és la primera destinació de l’estat espanyol en encapçalar una acció de promoció presencial que pretén reactivar el sector més fortament castigat per la crisi

L’acció s’emmarca en l’acord signat entre Turisme de Barcelona i Welcome Moscou per impulsar accions entre els operadors de les dues destinacions amb l’objectiu d’explorar nous targets i noves formes de promoció

Turisme de Barcelona marxa de viatge la setmana vinent a Moscou i Sant Petersburg en la que serà la primera missió de promoció presencial post covid, un any després de declarar-se la pandèmia, i quan el procés de vacunació avança i el certificat digital verd serà aviat una realitat a diferents països de la UE. En aquest context, Barcelona és la primera ciutat de l’estat espanyol que surt en una acció de promoció de caràcter prospectiu per veure’s amb agents del sector turístic i mirar d’accelerar la reactivació d’un sector tant transversal com el turisme, que per les seves característiques de dependència  de la mobilitat, ha entrat en un estadi d’inactivitat gairebé total. Així, amb la mirada posada en els mesos de juliol a setembre quan els nivells de vacunació hagin avançat a tots els països, la directora general de Turisme de Barcelona, Marian Muro, acompanyada del director de Promoció del Consorci, Mateo Asensio, viatjaran a Moscou després d’aconseguir un permís especial, per iniciar una densa agenda d’activitat la setmana que ve que començarà a Moscou el dilluns dia 12 amb una taula rodona i una Presentació de Barcelona als millors agents Premium moscovites, i un esmorzar roda de premsa prevista pel dia 14 a l’Hotel StandArt. L’endemà es desplaçaran a Sant Petersburg on continuaran les visites amb agents i CEOS de les empreses del sector turístic i on tindrà lloc una presentació de la destinació amb l’organisme de turisme oficial de Sant Petersburg.

Els principals objectius de l’acció son:

Tenint en compte el perfil de visitant amb capacitat de despesa i amb una previsible pujada de la renda per càpita de Rússia en els pròxims mesos, la delegació de Barcelona s’entrevistarà amb agents especialitzats en turisme Premium,  provinents de grans ciutats com Moscou i Sant Petersburg. Igualment, estan previstes reunions amb agents especialitzats en esdeveniments i convencions de grans empreses corporatives per poder impulsar Barcelona com a destinació MICE (de reunions) per empresaris i organismes russos.

El president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres,  destaca que “amb el procés de vacunació avançat, el certificat verd digital i amb una setmana santa on s’han vist les ganes de viatjar, veiem finalment la llum al final del túnel” per la qual cosa assegura que “és el moment de sortir per donar un missatge de seguretat en primer terme i explicar que hem fet els deures i hem estat treballant durant tot aquest temps per reactivar un sector molt transversal que ha vist caure un 90% la seva facturació i que té un important impacte econòmic en PIB i en llocs de treball”.  “Avui – ha dit- estem visualitzant aquest treball realitzat i una nova manera d’enfocar el turisme en aquesta ciutat”.

Aquesta acció s’emmarca en l’acord que el consorci va signar amb l’organisme homòleg a Moscou -Moscou Project Office for Tourism and Hospitality Development-, a primers d’any per col·laborar en matèria de promoció, i establir un marc de cooperació bilateral que enforteixi el flux de turisme entre les dues destinacions turístiques estimulant els contactes entre agents i operadors. L’objectiu de Turisme de Barcelona és treballar un mercat que es considera estratègic quant a perfil: un visitant molt respectuós amb la sostenibilitat de la destinació,  amant de la música i el teatre i que deixa al voltant de 1.300M€ a Catalunya, una xifra que podria incrementar-se, un cop se superi el context epidemiològic, i amb la nova política de visats electrònics. En aquest marc de col·laboració, el que es vol és reforçar el visitant de qualitat alhora que explorar el mercat MICE que tradicionalment ha mirat cap a altres destinacions com Turquia o Egipte .

Turisme de Barcelona vol incrementar en  un 10% el visitant rus que ve a Barcelona , que fins abans de la pandèmia ocupava 9è lloc de tots els països que ens visiten, amb 195.450 visitants el 2019 (2,1% de quota de mercat) i 486.785 pernoctacions.  Unes xifres a Catalunya arriben fins als 530.400 visitants (2,6% de quota de mercat) i 2.924.000 pernoctacions (5% de quota de mercat). Així, Catalunya acull prop del 60% dels turistes russos que viatgen a Espanya i Barcelona rep 1 de cada 5 turistes russos que arriben a Espanya.

És un mercat que dóna molta importància a la identitat pròpia i estil de vida de Barcelona, valora l’amabilitat de la seva gent i se sent molt atret per la cultura i el patrimoni arquitectònic. En aquest sentit, destaca el respecte per la sostenibilitat de la destinació i la seva preferència per viatjar fora dels períodes de més afluència, contribuint a la desestacionalitat.

La majoria dels turistes russos arriben en avió (96%),  visiten Barcelona per primera vegada (56,8%) i ho fan per motius d’oci (78,4%), compres i gastronomia, indicadors superiors a la mitjana dels visitants d’altres nacionalitats. Destaca la repetibilitat dels visitants ja que el 10,4% ho va fer per 5a o més vegades. El 52,3% s’allotja en hotels, el 21,3% en habitatge d’ús turístic i el 12% fan excursions fora de la ciutat de Barcelona.

Per Xavier Marcé, regidor de turisme i industries creatives i vicepresident del comitè executiu del consorci, “això és una mostra del canvi de paradigma que volem en el turisme a la ciutat”. Marcé ha insistit en que “som una ciutat que ha d’anar a buscar-ho i no ser passiva. La gestió del turisme no ha de ser passiva i hem de decidir a quins nínxols de mercat ens adrecem. La d’avui és una mostra del canvi cap al turisme que volem, més compromès, aspiracional i sostenible i del que veurem en el futur des de Barcelona, amb  campanyes com aquesta per a segments específics”.

Barcelona encapçalarà aquesta missió presencial amb un nou relat de la destinació d’acord amb els atributs que ofereix la capital catalana i amb una sèrie de continguts del territori oferint Barcelona com a porta d’entrada de Catalunya tenint en compte que prop del 80% de tots els turistes internacionals que arriben a Catalunya entren per Barcelona. Experiències en enoturisme al Penedès o al Priorat, o els atractius de la Costa Brava  es mostraran en aquesta ocasió com a part de l’atractiu d’aquesta gran Barcelona.

 

Despesa mitjana

Durant la seva estada a Barcelona, el visitant rus gasta en total 446,56€ per persona molt per sobre de la mitjana dels visitants en general que se situa en els 345,49€ (sense comptar allotjament i transport). En allotjament la diferència  del visitant rus respecte la mitjana encara és més gran:  406,47€ el visitant rus i 270,97€ de mitjana.  En tot el viatge, el rus és un visitant que de mitjana gasta 1.164, 38€  amb una estada de 2,5 nits.  Segons les dades de l’OMT, el mercat rus es troba entre els 10 mercats emissors que més gasten en els seus viatges turístics.

Per conceptes, un 27,5% de la seva despesa diària per persona és en compres situant-se el mercat rus en la 4a posició en el Tax Free amb un total de 3,5M. Igualment, el seu interès per la cultura es mostra amb la despesa que hi dediquen que arriba a suposar el 18,4% de la seva despesa diària.

Des del començament del relaxament d’algunes restriccions, prop del 80% de mercat rus confessa que desitja fer un viatge, sobretot el 2021. El primer trimestre, Rússia ha estat un dels mercats que més reserves de vols internacionals ha realitzat. La percepció d’Europa com a destinació segura és un fet així com la demanda amb poder adquisitiu disposada a viatjar.

Si ens fixem amb les dades de recerca d’allotjament, Barcelona ocupa la 15a posició a nivell internacional essent Barcelona la 1a destinació espanyola preferida, seguida de Madrid (42a) i la 4a europea per darrera de Praga (4a), Paris (11a) i Roma(14a).

Tot i que la visita es produeix bàsicament per oci, lleure o vacances (78,4%),  només un 19,8% ho fa per motiu professional. Per això, s’iniciarà una ofensiva per impulsar el mercat MICE de convencions i congressos i posar en contacte a la industria turística d’ambdues destinacions enfocada al MICE.

Tal com explica la directora general del Consorci, Marian Muro, “la promoció turística no es fa d’un dia a un altre. Generalment es treballa amb un any d’antelació. Per això, si Barcelona pot sortir i promocionar la seva ciutat com una destinació segura, amb un nou relat i amb nous imaginaris ho ha de fer ara, quan abans millor. Barcelona ha de posar-se en ruta” i destaca en aquest sentit, la intensitat amb què el departament de promoció està treballant amb un seguit d’iniciatives presencials i digitals per no aturar les relacions amb els mercats com Rússia. Una acció a la qual li seguiran d’altres a França, Gran Bretanya i Estats Units.  Muro remarca que no es persegueix el volum sinó el valor afegit que genera aquest tipus de turisme en tant que es tracta d’un mercat molt sensible a la nostra realitat cultural (la cultura és valorada amb un 9,38 sobre 10), l’arquitectura (amb un 9,68 de nota sobre 10 ), la nostra gastronomia (dedicant-hi una despesa superior a la mitjana amb 36€ per persona i dia) i amb una capacitat de despesa que es va incrementant any rere any”.

Aquesta acció de Turisme de Barcelona compta amb el suport de l’Agència Catalana de Turisme a Moscou i de la Oficina de Turisme de Turespaña a Moscou.





Paraules clau

promoció/ Russia/ turisme/