La Universitat Pompeu Fabra replica la Bústia Ètica de l’Ajuntament de Barcelona


28/09/2021 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament i Xnet cedeixen el seu model de Bústia Ètica i de Bon Govern a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) que implanta la Línia Ètica 

La tinenta d’alcaldia d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana, Laia Bonet, ha signat amb Xnet i el rector de la UPF, Oriol Amat el protocol que permet implantar-la a la universitat

En actiu des del gener de 2017, la Bústia Ètica de l’Ajuntament de Barcelona és una eina pionera de prevenció de males pràctiques i lluita contra el frau que garanteix la confidencialitat, l’anonimat i la indemnitat del comunicador.

La UPF es converteix en la primera universitat catalana a incorporar aquest canal de comunicació digital com a garantia i compliment dels mecanismes establerts en el seu Codi Ètic

Es tracta de la desena institució que adopta i implementa el model de l’Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona ha acollit avui la signatura del protocol d’adhesió de la Universitat Pompeu Fabra a la Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona. El protocol que permet la implantació d’aquets canal de comunicació a la universitat, ha estat signat per la tinenta d’alcaldia d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana, Laia Bonet; els representants d’Xnet, Sergio Salgado i Simona Levi; i el rector de la Universitat Pompeu Fabra, Oriol Amat. També hi ha assistit Michael Donaldson, comissionat d’Innovació Digital, Administració Electrònica i Bon Govern i Pere Torra, secretari general de la UPF.

 

 

La Línia Ètica de la UPF, que és la primera que es crea dins de l’àmbit universitari català, es basa en l’experiència, la tecnologia i la informació proporcionades per l’Ajuntament de Barcelona. És una eina digital per atendre alertes d’incompliment dels principis ètics de la Universitat, en el marc del seu Codi Ètic. Es tracta d’un canal de comunicació electrònica al servei de la comunitat universitària i la ciutadania en general, que serveix per comunicar, de manera anònima i confidencial, conductes dutes a terme per la UPF que puguin resultat contràries al dret, al Codi Ètic i als principis o regles ètiques i de bon govern establertes, i vol fomentar també la col·laboració entre la Universitat i les persones.

La tinenta d’alcaldia Laia Bonet ha destacat que “es tracta un instrument indispensable per enfortir els sistemes d’integritat de totes les institucions públiques, no només dels governs, i ha celebrat que “una universitat també faci el pas, sobre tot ara que comença el compte enrere per la transposició de la Directiva Europea de protecció dels whistleblowers”.

Bonet ha posat en valor que “Barcelona va ser pionera a nivell europeu” en la implementació d’un canal d’alertes o denúncies amb els requeriments de la Bústia Ètica i ha recordat que una desena d’institucions ja han apostat per replicar aquesta eina que “busca prevenir males pràctiques i lluitar contra el frau”.

De la seva banda, el rector de la UPF, Oriol Amat, ha afirmat que “Les universitats –com qualsevol altra organització complexa– han de comptar amb una política d’integritat institucional que sigui robusta i ambiciosa” i “la Línia Ètica de la UPF és un canal que ofereix les màximes garanties per al compliment dels principis ètics de la nostra comunitat universitària.”

Fins ara el model de Bústia Ètica i de Bon Govern de Barcelona s’ha implantat a la Generalitat de Catalunya en Ajuntaments com els de Lleida, Terrassa o Mollet del Vallès, en l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya o les Oficines Antifrau de Catalunya i València. També han signat el protocol d’adhesió l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Agència Antifrau de les Illes Balears. A més, tant “el Buzón de Colaboración de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) com el canal intern de alertes del Consello de Contas de Galicia s’inspiren en ella.

La Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona es va posar en marxa el 20 de gener de 2017, com un canal segur i bidireccional de participació electrònica de denúncies ciutadanes i del propi personal municipal contra la corrupció o altres pràctiques lesives per al bon govern de la ciutat. La bústia permet posar en coneixement de l’Ajuntament aquells processos irregulars o conductes que poden resultar contràries als principis ètics i de conducta, garantint sempre la confidencialitat, l’anonimat i la indemnitat del comunicador per vèncer el temor de patir qualsevol represàlia.

Aquesta eina també ofereix la possibilitat d’adjuntar fotografies, vídeos i altres documents així com establir i mantenir un espai de comunicació constant i segur entre el comunicador anònim i l’òrgan gestor, aquest tret essencial la converteix en una eina d’inestimable valor en la prevenció i lluita per la consolidació de l’ètica i la bona governança en les institucions públiques i contra el frau i la corrupció. Tot això amb l’objectiu de que la gestió municipal es desenvolupi amb un total respecte als valors de qualitat democràtica i de bona administració, en un context de millora continua en la qualitat dels serveis públics.

Barcelona va ser la primera ciutat d’Espanya i Europa en crear una eina amb programari lliure i xarxa encriptada Tor per garantir l’anonimat del denunciant, avançant-se així a la Directiva Europea de protecció dels denunciants de la corrupció o whistleblowers aprovada el 23 d’octubre de 2019. Desenvolupada i implementada per l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració desinteressada de la plataforma ciutadana Xnet, mitjançant la interfície Globaleaks (un projecte de programari lliure de l’Hermes Center for Transparency and Digital Human Rights), disposa d’un codi lliure, modificable i replicable, sempre que es reconegui i indiqui expressament l’autoria, a parts iguals, d’Xnet i l’Ajuntament de Barcelona.