L’atenció a les persones grans dependents requerirà personal més qualificat i amb formació digital, segons un projecte pilot d’àmbit europeu


10/11/2021 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

La digitalització tindrà una major presència en les persones d’edat avançada i les tecnologies mèdiques permetran evolucionar aquest sector

La situació de pandèmia ha posat de relleu les necessitats tecnològiques, i també, dignificar i reconèixer les persones treballadores de residències i de l’àmbit sociosanitari

14 entitats de 8 països participen en aquest pilot, finançat per la Comissió Europea, on participa Barcelona Activa, per reforçar les polítiques públiques destinades a incrementar la capacitat de les empreses amb vocació social

Enllaç informe sectorial complert +Resilient del sector de les cures, presentat avui al Saló de l’Ocupació

Barcelona Activa ha presentat, en el Saló de l’Ocupació, els resultats del projecte pilot que s’ha dut a terme en el marc del projecte europeu Interreg-Med +Resilient, centrat en el sector del treball de cures en gent gran dependent. El pilot ha identificat les necessitats per a professionals en aquest sector dels propers anys, i l’evolució de l’àmbit de les cures segons les característiques poblacionals. Aquest projecte està finançat per la Comissió Europea, amb l’objectiu de reforçar les polítiques públiques destinades a incrementar la capacitat d’innovació de les empreses amb vocació social, especialment en l’àmbit de l’economia social.

 

 

Els resultats del projecte pilot indiquen que el domini de competències digitals per part del personal treballador i la seva qualificació professional són dos dels elements que les empreses del sector hauran de requerir. En els propers anys la digitalització tindrà una presència decisiva en les persones d’edat avançada, fent possible allargar l’estada en el domicili, mitjançant la connexió a tecnologies mèdiques (teleassistència, tele diagnosi, teleconsultes, monitoratge remot), i hi haurà tecnologies que permetran envellir millor (aplicacions per millorar la comunicació, establir relacions socials, activitats cognitives).

 

Envelliment de la població i una creixent demanda de qualitat dels serveis de les cures

Així mateix, el treball de les cures s’està consolidant com un dret cada cop més universal. En aquest sentit, les cures deixen de ser, paulatinament, una activitat de l’àmbit familiar, realitzada majoritàriament per dones i amb un escàs reconeixement públic, i passa a considerar-se un sector estratègic en termes de creació d’ocupació. Per això, el sector posa de relleu la necessitat d’avançar cap a un major reconeixement de la feina de les persones que hi treballen.

La situació de pandèmia ha posat de relleu les necessitats tecnològiques, i també dignificar i reconèixer les persones treballadores de residències i de l’àmbit sociosanitari, i així, millorar les condicions de les persones que reben les cures. Es respon així, a la tendència de l’envelliment de la població i les creixents demandes de qualitat dels serveis del treball de les cures.

Els perfils professionals del sector que tradicionalment han estat separats, àrea de Salut i àrea Social, tindran ara més confluència perquè les persones que perden autonomia personal necessiten les dues àrees: ajudes de tipus social, però també atenció mèdica o sanitària específica. El treball de les cures requerirà de la interrelació del conjunt de les professions a les institucions o en els domicilis.

Tal i com destaca l’informe previ del projecte pilot, el sector de les cures es considera clau en l’economia de la ciutat, i té una importància creixent en les societats actuals. A més, és un àmbit amb un nombre important de les empreses amb vocació social.

 

14 entitats de 8 països europeus implicats en el projecte pilot

La voluntat del projecte Resilient+ és treballar amb una dinàmica de dades obertes i de traspàs de coneixement per implantar nous models a les diferents ciutats europees que permeti, en el cas de Barcelona, avançar cap al desenvolupament de noves professions en aquest sector, i a escala europea, impulsar la competitivitat de les empreses amb vocació d’impacte social.

Resilient + està liderat per la regió del Vèneto (Itàlia), i està constituït per 14 organismes de països europeus: Barcelona Activa, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), l’Institut Tecnològic d’Aragó, la Universitat Aix-Marseille (França), la Fundació pel desenvolupament de partenariats i societat civil i coordinació de programes i fons europeus de la Regió d’Istria (Croàcia), la Xarxa de desenvolupament i innovació d’Alentejo (Portugal), la Societat grega de software lliure i obert, i la regió de l’Est de Macedònia i Tràcia (Grècia), la Cambra de Comerç de Treviso i Belluno (Itàlia), l’Associació Nacional Municipis Italians ANCI LAZIO (Itàlia), la Fundació per a la millora de l’Ocupació PRIZMA (Eslovènia), la Fundació per a l’Associació i el Desenvolupament de la Societat Civil (Croàcia) i la Unió de Cambres de Comerç i Indústria (Albània).

Barcelona ha centrat el seu projecte en la gent gran dependent, i en d’altres territoris, les proves de Resilient+ han posat el focus en d’altres sectors, tenint en compte que el projecte s’adreça a empreses de vocació social. El projecte pilot vinculat a aquestes professions s’ha presentat en el Saló de l’Ocupació de l’edició de 2021.