Servei de Premsa
23/11/2024
Vistiplau a l’actualització de la regulació de tots els allotjaments turístics de Barcelona
23/12/2021
Temps estimat de lectura: 6 minuts
[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]El plenari aprova definitivament la revisió del PEUAT per adaptar-lo al marc normatiu i context actuals i fer que continuï sent una eina fonamental per garantir el dret a l’habitatge, la vida quotidiana i el turisme sostenible
El text aprovat inicialment el gener passat ha permès continuar amb un pla plenament vigent i seguir governant el turisme de manera equilibrada i amb seguretat jurídica
Ara, el document final incorpora modificacions fruit del diàleg i la negociació amb els grups, veïnat i entitats que donen continuïtat i enriqueixen el pla inicial de 2017
Respecte a les llars compartides, se’n contempla la regulació mitjançant una ordenança municipal que s’elaborarà amb posterioritat a l’aprovació de l’actualització del PEUAT
Es manté la prohibició d’implantar-ne a Barcelona i només s’admeten si s’obren en habitatges d’ús turístic que es reconverteixin a residència habitual
Pel que fa als pisos turístics, quan en tanqui un només se’n podrà obrir un altre a la zona de creixement contingut, és a dir, a fora del centre de la ciutat i de la corona que l’envolta
Es conserven els canvis ja fets a l’aprovació inicial: al sector nord del 22@ l’oferta turística no podrà incrementar-se i es mantindrà, i les residències d’estudiants que no s’ubiquin en sòl d’equipament no podran situar-se a les zones de decreixement i de manteniment
El Plenari del Consell Municipal ha aprovat definitivament aquest dimecres l’actualització del Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT). El document ha rebut els vots a favor del Govern municipal i ERC. Es tracta d’un dels instruments clau impulsats el mandat passat per fer una gestió sostenible del turisme i preservar la vida quotidiana, el dret a l’habitatge i la mixtura d’usos. Després de quatre anys d’aplicació, el gener passat es va aprovar inicialment la revisió del text per posar-lo al dia i adaptar-lo a la situació actual i a la dels propers anys, i ara ha rebut el vistiplau definitiu per donar continuïtat a una eina fonamental de regulació de l’activitat turística.
L’articulat final del PEUAT manté el mateix esperit i objectius que el de gener de 2017. Aleshores es va tirar endavant un instrument innovador que convertia Barcelona en la primera ciutat amb una regulació d’aquestes característiques, amb una divisió per zones que protegeix els barris més saturats i permet una implantació ordenada als barris més descongestionats. Hi ha una zona de decreixement natural al centre –zona específica 1–; una de manteniment a la corona que envolta l’àmbit central –zona específica 2– i una de creixement contingut a la resta de territori –zona específica 3–, a més d’àmbits específics que coincideixen amb zones de la ciutat en transformació –zona específica 4. I s’estableixen límits a l’augment de places i altres requisits, com ara que els nous establiments no poden substituir habitatges existents.
Amb l’aprovació inicial de la revisió del PEUAT es van conservar aquests principis i es van introduir una sèrie de canvis per enfortir-lo i per donar resposta als pronunciaments de la justícia. Això ha permès que les bases i fonaments del pla hagin continuat vigents tot i les sentències dels últims mesos, que mai han posat en qüestió els objectius bàsics de l’instrument sinó que es referien a aspectes concrets que calia ajustar, i que hi hagi hagut plena seguretat jurídica per continuar governant el turisme de manera equilibrada.
Des de l’aprovació inicial, s’han celebrat dues sessions de participació i s’han recopilat i estudiat les al·legacions dels grups municipals i de diverses entitats, associacions veïnals, gremis i agrupacions professionals i propietaris d’allotjaments turístics. El redactat final inclou algunes modificacions fruit d’aquest procés de diàleg amb l’objectiu de refermar l’aposta necessària i imprescindible de Barcelona per diversificar l’economia de la ciutat, garantir la vida quotidiana dels residents i impedir que els usos turístics posin en risc el dret a l’habitatge.
Modificacions respecte a l’aprovació inicial
Els canvis principals afegits per a l’aprovació definitiva estan vinculats bàsicament a les llars compartides i els habitatges d’ús turístic (HUTs).
- Llars compartides:
El text preveu que la regulació de les condicions per a l’exercici de l’activitat de llars compartides, previstes al Decret 75/2020 de 4 d’agost de turisme de Catalunya, es faci posteriorment, mitjançant una ordenança municipal. L’entrada en vigor d’aquesta ordenança serà motiu de revisió i/o modificació puntual del PEUAT.
Es manté la prohibició del lloguer d’habitacions turístiques per períodes de 31 dies o menys, i només s’admeten si s’obren en habitatges d’ús turístics que es reconverteixin a residència habitual. Això significa que el pis turístic haurà de passar a ser residència habitual, de manera que recuperarà l’ús d’habitatge.
Es podrà seguir fent lloguers d’habitacions de més de 31 dies per a ús habitual o de llarga durada, com els que es fan habitualment a estudiants o treballadors temporals. Aquesta tipologia de lloguer està regulada pel Codi Civil i per la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU). El nou PEUAT no fa cap canvi en aquest aspecte.
- Habitatges d’ús turístic:
Fins ara, si un pis turístic tancava a la zona específica 1 –de decreixement natural– se’n podia obrir un altre a la zona específica 3 –de creixement contingut–, i si en tancava un a la zona específica 2 –de manteniment– se’n podia implantar un a la mateixa zona específica 2 o a la 3, sempre complint les condicions generals –ubicar-se en un edifici exclusiu i que en l’edifici no hi hagués cap entitat destinada a habitatge prèviament–. El redactat final preveu que si l’HUT tanca a la zona específica 2 només se’n podrà obrir un de nou a la 3. Per tant, la zona específica 2 també passa a ser considerada de decreixement, com la zona específica 1. En definitiva, en cas de tancament d’HUTs no se’n podrà obrir cap de nou ni al centre ni a la corona que envolta l’àmbit central de la ciutat.
S’elimina la bossa existent de HUTs que s’havien donat de baixa a les diferents zones de la ciutat. Aquesta bossa estava conformada per un total de 46 habilitacions de HUT que es podien tornar a implantar.
S’actualitza el cens. S’incorpora el cens d’allotjaments turístics. Les dades a setembre de 2021 són:
A més, es mantenen les novetats que va suposar l’aprovació inicial de la revisió del pla. Les més importants són:
- No es preveu reducció de places en les grans rehabilitacions. No s’obliga a eliminar el 20% de les places existents de la zona de decreixement quan es facin obres que comportin una intervenció global en els fonaments o estructura de l’edifici. El règim d’obres permesos seran els establerts a la Llei d’Urbanisme.
- No podran créixer les places turístiques al 22@ Nord, àmbit estratègic que cal estabilitzar i on cal promoure la mixtura d’usos. El PEUAT de 2017 delimitava el sector nord del 22@ com una zona de transformació i hi permetia un creixement equilibrat de places turístiques per preservar la vocació productiva de l’àrea i potenciar la implantació d’activitats @. No obstant, en els últims anys les places hoteleres hi havien crescut considerablement: hi ha unes 800 places més des de 2017 –de 410 a 1.207, el triple–. A més, el nou planejament del 22@ preveu fer-hi créixer l’habitatge i fomentar-hi la mixtura d’usos i la vida quotidiana. Tenint en compte el nou escenari, el sector nord del 22@ ha passat a considerar-se zona de manteniment. Això vol dir que no pot créixer el total de places existents a l’àmbit, i si s’implanta un nou allotjament –només en el cas que hi hagi abans una baixa– s’haurà d’adequar a condicions de densitat. Tampoc s’admet l’ampliació del nombre de places dels establiments existents, ni s’accepten habitatges d’ús turístic.
- Nova regulació per a les residències d’estudiants en sòls de zona (no qualificats d’equipament). No se’n permet la nova implantació a les zones de decreixement i de manteniment, excepte si es reconverteix un allotjament turístic o alberg de joventut. Per tant, només es permet a la resta d’àmbit de la ciutat –zones específiques 3 i 4–, amb una limitació de densitat per distància radial entre residències. Les residències d’estudiants ubicades en sòl qualificat d’equipament es regeixen per l’MPGM d’allotjaments dotacionals, actualment en tràmit.
- Amplada mínima de carrer de 8 m per a nous establiments. S’elimina la possibilitat d’implantar nous allotjaments a carrers d’entre 6 i 8 m d’ample.
- S’incorpora un Estudi Econòmic i Financer al pla. El document reflecteix que el fet de posar condicions a la implantació de determinades activitats –pel cas del PEUAT, l’ús d’allotjament turístic– no té una incidència rellevant des del punt de vista econòmic, tenint en compte que el planejament vigent permet donar altres usos als immobles –residencial, comercial, d’oficines, etc.– i això fa que el seu valor no s’alteri significativament.
Paraules clauhabitatge/ PEUAT/ turisme/