Servei de Premsa
22/11/2024
[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Comença el curs a la xarxa municipal d’escoles bressol, amb un reforç notable de l’atenció a la mainada amb necessitats educatives especials
08/09/2022
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Aquest 2022-2023 s’escolaritzen un total de 8.545 infants de 0-3 anys, repartits en els 607 grups de les 103 escoles bressol municipals
L’Ajuntament impulsa l’escola inclusiva amb un increment del 64% dels recursos que s’hi destinen
Durant l’estiu s’han fet obres de millora i ampliació en 55 escoles bressol, amb una inversió de prop d’1,7 M€
Dilluns dia 12 de setembre comença el curs 2022-2023 a la xarxa de les 103 escoles bressol municipals que l’Ajuntament de Barcelona gestiona a través de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB). L’Ajuntament va acordar amb la comunitat educativa iniciar el curs en la data habitual per disposar de temps per negociar i adaptar els canvis del calendari escolar amb prou marge per poder complir amb els requisits de servei a les famílies i alhora amb els drets laborals de les treballadores dels centres. Aquest curs acabarà també com és habitual a mitjans de juliol, en concret el 14 de juliol de 2023.
Així doncs, dilluns que ve tornen a les aules 8.545 infants d’entre 0 i 3 anys, distribuïts entre els 607 grups existents a les 103 escoles. A Barcelona, doncs, 1 de cada 4 infants d’entre 0-3 anys ha estat escolaritzat en una bressol municipal.
Aquest curs, en que la capacitat total de les bressols municipals és de 8.588 places, l’Ajuntament va obrir una oferta de 4.460 places que estaven disponibles, i ha pogut atendre el 57% de la demanda de places que es va fer durant la preinscripció, i que va ser de 7.662 sol·licituds, amb un increment de demanda respecte al curs 2021-2022 del 14%. Això no obstant, les dades de demanda atesa s’acosten a les de l’últim curs abans de la pandèmia, curs 2019-2020, en què es van presentar 7.527 sol·licituds i la demanda atesa va ser del 56%.
Més recursos per l’atenció a infants amb necessitats educatives especials
El curs que comença ho fa amb algunes novetats i millores. Més enllà de la gratuïtat de l’escolarització en l’etapa 2-3 anys, és a dir a la franja I2, decretada per la Generalitat de Catalunya, l’IMEB ha reforçat aquest curs l’atenció a infants amb necessitats educatives especials, amb un increment del 64% dels recursos que s’hi destinen (amb una despesa prevista per aquest curs de 470.000€ en total pel conjunt de serveis). Es dona així un nou impuls a les polítiques que incideixen més directament en el desenvolupament de l’escola inclusiva, aprofundint en les garanties d’igualtat d’oportunitats i d’equitat en l’educació de la petita infància.
Aquest reforç de l’atenció a les necessitats específiques es concreta en l’augment d’hores de dedicació de professionals de suport per atendre infants amb necessitats específiques. L’atenció a les necessitats específiques de suport educatiu permet abordar amb recursos específics l’educació d’infants afectats per algun tipus de discapacitat sensorial, física o intel·lectual. També permet treballar de forma específica amb infants que presenten trastorns de l’espectre autista, o bé en la conducta, trastorns mentals o malalties degeneratives. Així doncs, aquest curs es dobla el volum d’hores de suport educatiu destinat a atendre necessitats especials de l’alumnat.
Nou servei itinerant d’infermeria
És també novetat d’aquest curs la millora de l’atenció especialitzada a infants amb greus discapacitats i/o greus necessitats d’atenció sanitària, amb la introducció d’un servei d’infermeria, amb caràcter itinerant. Aquest servei s’ha creat per assessorar i formar a equips educatius en actuacions concretes per donar resposta a necessitats de tipus sanitari o mèdic dels infants dins de l’àmbit escolar (per exemple, alimentació amb sonda o botó gàstric). També realitza funcions d’atenció directa a infants quan és necessari l’acompanyament d’una persona especialista (per exemple en realitzar un sondatge).
Quatre escoles ofereixen aquest curs el servei amb diversificació horària
Entre les novetats d’aquest curs s’inclou també l’ampliació del servei amb diversificació horària que fins al curs passat es feia a les escoles bressol municipals Caspolino (districte de Gràcia) i Germanetes (districte de l’Eixample). La diversificació horària permet en els centres que l’ofereixen, matricular infants o bé en horari reduït, només de matí (de 9 a 13h) o només de tarda (de 15h a 19h), o bé en l’horari complet de 8h a 17h (que inclou el servei d’acollida matinal). Així doncs les escoles bressol municipals que afegeixen aquest servei són Xiroi (districte de Les Corts) i Petit Príncep (districte de Sant Martí), de manera que ja són 4 els centres amb diversificació horària. Cadascun d’aquests centres ofereix dos grups mixtos amb l’horari reduït a banda de 5 grups amb horari sencer.
La xarxa municipal d’escoles bressol continua creixent i millorant
El curs comença amb moltes de les escoles de la xarxa millorades i renovades. Aquest estiu, aprofitant l’aturada del servei, s’han fet actuacions de millora en més de la meitat dels centres, en el marc del programa “Cuidem les bressol”. En 55 bressols s’han desenvolupat o s’estan desenvolupant encara treballs d’ampliació, reforma, millora de les instal·lacions; s’han fet treballs per fer mes verds els patis; s’han pintat aules i altres espais dels centres, i fins al mes de desembre continuen les intervencions del pla de transició energètica i confort tèrmic. El nombre d’obres i actuacions en aquests 55 centres és de 72, i la inversió és de prop d’1,7 M€.
A banda de cuidar les bressol, l’Ajuntament de Barcelona no deixa de treballar en el creixement de la xarxa municipal de bressol. Des del 2015, l’Ajuntament ha obert 8 noves escoles bressol municipals, situant la xarxa en els 103 centres que ofereixen prop de 8.600 places. Aquest curs comença amb dues obres de bressol engegades: Per una banda, la transformació de l’edifici del Pere Calafell, al barri de Sant Martí de Provençals, per ubicar-hi l’EBM L’Esquitx, que actualment ocupa unes instal·lacions del Centre Cívic Sant Martí, i que permetrà ampliar les places d’aquesta escola. I per una altra banda, la construcció d’un edifici nou al barri de la Teixonera. Totes dues obres es preveu que acabin al llarg d’aquest curs, i per tant, el curs vinent 2023-2024 està previst que entrin en funcionament. Aquestes dues obres suposen una inversió de 7,5 M€.
Un dels pilars de les polítiques d’educació de la petita infància que desplega l’Ajuntament de Barcelona es troba en el servei que s’ofereix amb la xarxa d’escoles bressol municipals. L’Ajuntament hi destina el 3% del pressupost municipal (al voltant de 70 M€ anuals) un pressupost i uns recursos que han augmentat en els darrers dos mandats un 21%, a mida que el nombre d’escoles de la xarxa ha anat creixent i a la vegada ho ha fet millorant la qualitat educativa, amb més equitat i amb més educació inclusiva. A tall d’exemple, la millora continuada de l’atenció educativa als infants es concreta en un increment de 2,5 hores més setmanals per grup de suport a l’acció educativa, una mesura que té assignat un pressupost de 1M€ anuals.
Enllaços relacionats
Declaracions Pau Gonzàlez (vídeo MP4 | àudio WAV)
Imatges abans de les obres (ZIP)
Imatges després de les obres (ZIP)
Paraules clauescoles bressol/