[INCLOU MATERIAL GRÀFIC] L’estació de Barcelona-Sants es convertirà en un referent de la mobilitat del futur: sostenible, integrada en un nou model urbà i orientada al ciutadà : Servei de Premsa

[INCLOU MATERIAL GRÀFIC] L’estació de Barcelona-Sants es convertirà en un referent de la mobilitat del futur: sostenible, integrada en un nou model urbà i orientada al ciutadà

16/09/2022



Temps estimat de lectura: 8 minuts

L’avantprojecte d’ampliació i millora contempla una estació oberta i permeable, amb accés per les quatre façanes, multimodal i accessible a diferents tipus de mobilitat i amb espais verds i de lleure al voltant de l’edifici

L’avantprojecte resol un deute històric amb la ciutat i conclou després d’un procés participatiu d’un any amb entitats del territori, associacions veïnals i comerciants

Fruit del protocol signat entre l’Ajuntament de Barcelona i Adif Alta Velocitat (AV), s’ha concretat un projecte de transformació per Barcelona-Sants com estació de referència de la mobilitat de futur: sostenible, integrada en el nou model urbà de la ciutat i orientada al ciutadà. Així queda recollit en l’avantprojecte d’ampliació i millora de l’estació per la reordenació i transformació de l’edifici de passatgers i la plaça Països Catalans, realitzat per Adif AV i que avui han presentat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau i la Ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. A l’acte també hi ha participat la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, i la presidenta d’Adif i Adif AV, Mª Luisa Domínguez.

 

 

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat l’inici d’una gran transformació “ambiciosa, integral i de futur, que està alineada amb la ciutat de futur que estem construint” i que “omplirà de vida tot aquest àmbit, unirà els barris pels quatre costats, guanyarà verd i espai per a vianants, omplirà la zona de vida social, cultural i econòmica i suposarà una millora indiscutible de la mobilitat i d’una de les principals infraestructures ferroviàries i de transport públic de la ciutat”.

L’alcaldessa ha posat en valor el caràcter únic, pioner i de referència d’aquest projecte i ha volgut deixar clar que “la transformació de l’estació de Sants i el seu entorn ja no és una idea o una reclamació, sinó una realitat que comença a executar-se”.

Colau ha explicat que aquesta transformació tan esperada arriba alineada amb el model de Superilla BCN i que potencia “una ciutat més verda, més saludable, més passejable, més humana, que pensa amb els infants i amb la gent gran, amb més i millor  transport públic, que uneix barris i persones i que ens connecta amb l’àrea metropolitana i amb el conjunt del país”.

Finalment l’alcaldessa també ha volgut fer una menció al funcionament de les Rodalies i ha ressaltat que s’ha de reclamar a totes les administracions que “s’agilitzin les inversions necessàries perquè Rodalies sigui aquesta opció de transport públic que necessita una capital mediterrània i una capital europea com és Barcelona i la seva àrea metropolitana”. Colau ha assegurat que ara és moment d’invertir al màxim possible en transport públic i amb les línies que utilitza la població en els desplaçaments habituals.

La fase de disseny i planificació de l’estació Barcelona-Sants culmina després d’un procés participatiu desenvolupat durant l’últim any amb entitats del territori, associacions de veïns i comerciants. L’avantprojecte configura l’estació de Barcelona-Sants com un punt neuràlgic de trobada, cosit d’est a oest i de nord a sud per espais verds, permeable a la traça urbana i obert a la vida social, cultural i econòmica de la ciutat. La transformació de l’estació i el seu entorn resol un deute històric amb la ciutat i els seus barris més propers i es projecta com la resposta al previsible increment del trànsit del transport de viatgers.

La proposta ha treballat amb un increment de l’espai dedicat a l’activitat ferroviària, que es duplica fins als 36.000m2, augmentant en la mateixa proporció la superfície destinada a Alta Velocitat, com també la dels serveis de Rodalies i Mitja Distància. La proposta de disseny aprofita, a més, l’oportunitat d’integrar l’estació en un nou model urbà, eliminant l’efecte rotonda i facilitant la permeabilitat de les connexions a peu.

 

Referent de sostenibilitat

Amb l’avantprojecte de Barcelona-Sants es fa una aposta ferma per la sostenibilitat en diferents àmbits:

Amb totes aquestes actuacions, Barcelona-Sants aportarà un estalvi d’energia respecte a un edifici convencional equivalent del 48%.

 

Integrada en l’entorn i orientada al ciutadà

La nova estació serà permeable, amb accés per les quatre façanes i integrada en un nou entorn, facilitant la connexió de la seva plaça principal amb la resta del teixit urbà a través de passos per a vianants (connexió Numància-Tarragona, Rector Triadó, Dolors Batlle) i l’eix central (connexió Av. Roma/Tarradellas). Des d’aquí es preveuen circulacions directes que permetran múltiples possibilitats per creuar la plaça, a la vegada que es defineixen àrees d’estada i es faciliten itineraris accessibles.

L’aposta pel ciutadà-vianant es materialitza també eliminant el trànsit rodat a Viriat, a més d’eliminar la circulació a la zona nord del Passeig de Sant Antoni, que es substitueix per un espai públic.

L’estació inclourà una nova ludoteca i es comptarà amb un espai públic preparat per acollir esdeveniments culturals. Així mateix es crea una àmplia zona de jocs infantils i es recuperen les fonts originals d’aigua de la plaça Països Catalans, utilitzades com a joc. Els espais públics d’aquesta plaça es reforçaran amb la creació del Bosc de Viriat .

 

Multimodalitat i mobilitat sostenible

Barcelona-Sants es convertirà en una referència d’estació multimodal (Rodalies i Alta Velocitat), accessible a diferents tipus de mobilitat:

Els usuaris de l’autobús urbà tindran parades al Passeig de Sant Antoni, al davant de les noves portes d’accés, en un recorregut protegit que no superarà els 50 m.

La banda muntanya es configurarà  com  un espai per la mobilitat activa,  amb espai per bicicletes i patinets i àmplies zones per a vianants. D’aquesta manera la relació entre espai peatonal i el viari s’incrementarà fins a una proporció del 85%/15%, respectivament. L’estació preveu un contenidor sota rasant per a bicicletes, patinets i vehicles nets, que connectarà amb el nou carril bici i recorrerà la banda muntanya, sense afectar l’àrea verda en superfície.

L’avantprojecte de la futura estació Barcelona-Sants crea un nou nivell de ciutat sobre la coberta actual, a la qual s’hi accedirà des de les quatre bandes de l’entorn de l’estació a través de passarel·les urbanes. En aquest nivell, els locals tindran caràcter urbà, i estaran orientats a ciutat amb àrees de coworking, vinculades a empreses tecnològiques i d’innovació, restauració de qualitat i zones lúdiques per a esdeveniments sòcio culturals.

 

Deu actuacions fins juny de 2026

El procés de transformació de l’estació Barcelona-Sants es desenvoluparà de manera progressiva per fases i s’inicia amb una desena d’actuacions que es faran en paral·lel i finalitzaran, en una primera etapa, a mitjans de 2026:

 

Material relacionat

 

Renders:

 

 





Paraules clau

Barcelona-Sants/