Les comunitats educatives valoren positivament el projecte pilot d’escoles refugi climàtic que s’ha consolidat amb el programa municipal Transformem els patis : Servei de Premsa

Les comunitats educatives valoren positivament el projecte pilot d’escoles refugi climàtic que s’ha consolidat amb el programa municipal Transformem els patis

06/10/2022



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El projecte europeu UIA Refugis Climàtics rep una valoració molt positiva per part de les comunitats educatives dels 11 centres escoles on s’ha desenvolupat i s’ha integrat a les polítiques públiques de l’Ajuntament de Barcelona en el marc del programa municipal Transformen els patis gestionat pel Consorci d’Educació

L’avaluació de l’impacte ambiental i en salut i benestar ha mostrat, entre altres aspectes, una millora en el benestar i el confort tèrmic de les comunitats educatives. Les solucions que han generat ombra i la incorporació del verd han estat les més ben valorades, i les intervencions mixtes (combinacions de gris/verd/blau) són les que han comportat una major reducció de la temperatura en el pati

Les actuacions principals es van centrar en tres eixos. Mesures blaves, relacionades amb l’aigua; verdes, de naturalització dels patis i grises, per millorar el confort tèrmic dels edificis

Aquestes 11 escoles formen part durant l’estiu de la Xarxa d’espais de Refugi Climàtic i obren els seus espais exteriors els caps de setmana i festius en el marc de la iniciativa Patis Oberts

En quatre cursos, a partir de les solucions tècniques del projecte europeu de refugis climàtics, s’han transformat 58 patis amb un pressupost de 12 M€

El projecte Urban Innovativative Actions (UIA) Refugis Climàtics ha suposat la conversió d’11 escoles de la ciutat en refugis climàtics per tal de fer front a les altes temperatures, amb ambients que permetin un millor confort tèrmic per la comunitat educativa . Com a cloenda del projecte, s’ha organitzat una trobada a l’escola Vila Olímpica en què s’ha ressaltat que les transformacions han estat valorades molt positivament per les comunitats educatives dels diferents centres i que les millores han permès millorar la ventilació natural dels edificis, augmentar sobretot el verd i els espais de seure i d’ombra de les escoles.

Aquest projecte pilot, a més, s’ha integrat amb les polítiques públiques de l’Ajuntament que ha pres el compromís de transformar diferents escoles cada any dins del programa Transformem els patis. A més aquestes escoles formen part durant l’estiu de la Xarxa d’espais de Refugi Climàtic i obren els espais en el marc de la iniciativa Patis Oberts.

Amb les mesures executades, s’ha fet un seguiment dels resultats de les intervencions en termes de qualitat ambiental, salut, benestar i confort climàtic en col·laboració amb l’ASPB, ISGlobal i ICTA (Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals). D’una banda s’ha fet l’avaluació de l’impacte ambiental. Als 11 centres, s’han col·locat uns sensors per mesurar i comparar diferents paràmetres climatològics, com  la temperatura i  la humitat,  el confort tèrmic i la qualitat de l’aire, abans i després de les transformacions. D’altra banda, s’ha dut a terme l’impacte en la salut i benestar. A través de tests i qüestionaris validats, entrevistes, i altres metodologies qualitatives més innovadores com la tècnica del fotoveu, s’ha avaluat l´impacte en el confort tèrmic i benestar dels infants i les persones adultes i en els nivell d´atenció dels nens i nenes.

En aquest sentit, l’avaluació de l’impacte ambiental i de salut i benestar ha mostrat, entre d’altres aspectes, una millora en el benestar i el confort tèrmic de les comunitats educatives, especialment a l’exterior. La comunitat educativa considera que, amb els canvis, ha millorat el benestar i confort tèrmic del centre, han augmentat les possibilitats de refrescar-se els dies de calor, s’han millorat els espais d’ombra i de seure, els patis s’han convertit en espais més naturalitzats i més frescos, i s’ha incrementat la diversitat d’oportunitats de joc al pati i fomentat les relacions igualitàries entre l’alumnat. A més, en general s’ha millorat la percepció de la calor a l’interior de l’escola. Cal destacar que, segons la comunitat educativa, les solucions més ben valorades són la generació d’ombra i la incorporació de verd.

L’estudi conclou que s’han aconseguit beneficis que van més enllà de la millora de la temperatura i el confort tèrmic, encara que el context de pandèmia ha impactat en l’avaluació i no ha permès veure l’impacte real en alguns dels indicadors estudiats, com els nivells d´atenció dels infants on no s´han detectat canvis. Finalment les conclusions també destaquen la importància d’avaluar aquest tipus d’intervencions innovadores, utilitzant diferents metodologies i tenint en compte diferents punts de vista (professorat, alumnat, usuaris) per generar evidència del seu impacte,  identificar què ha funcionat millor i què no, per poder informar futurs programes i polítiques públiques.

Les actuacions que s’han fet a les  escoles han estat possibles en el marc del finançament que ha rebut l’Ajuntament de Barcelona del projecte UIA, un programa de la Comissió Europea que té com a objectiu trobar i provar noves solucions per a reptes del desenvolupament urbà sostenible que resultin rellevants per al conjunt dels membres de la Unió Europea. L’inici del projecte es va produir el curs 2019-2020.

El projecte ha permès transformar els espais exteriors mitjançant un procés col·laboratiu entre administracions, entitats i escoles amb dinàmiques participatives amb els infants de cada centre per decidir les actuacions concretes. A més a més, s’ha acompanyat d’un procés pedagògic amb material didàctic per a tots els centres per empoderar l’alumnat i les seves famílies a fer canvis en la seva vida cap a hàbits més sostenibles. El projecte està finançat per l’Ajuntament de Barcelona i gestionat pel Consorci d’Educació de Barcelona.

Les actuacions que s’han fet en aquests centres, giren al voltant de tres eixos:

Actuacions blaves, relacionades amb la incorporació de punts d’aigua, com fonts o espais singulars de joc i manipulació d’aigua.

Actuacions verdes, per augmentar els espais verds, millorar la vegetació a les escoles i crear zones d’ombra, amb murs verds, més espai per a jardins, arbres per crear zones d’ombra o tanques i pèrgoles verdes.

Actuacions grises, adaptacions als edificis dels centres per millorar-ne l’aïllament, amb cobertes, tendals, proteccions sobre façanes o ventilació creuada.

 

Les escoles on es va actuar són:

 

Totes les mesures implementades dins dels centres escolars s’engloben en l’estratègia global de Barcelona envers les escoles i els seus voltants, per protegir de manera prioritària els infants de la ciutat i que l’escola sigui un lloc saludable i ple de vida.

 

Transformem els patis

El projecte europeu ha tingut continuïtat a través del programa municipal Transformem els patis, que aquest curs arriba a la tercera edició i ja està en marxa en un  total de 17 escoles públiques d’infantil i primària de Barcelona per introduir canvis de disseny per tal de fer que aquests espais de les escoles siguin més coeducatiu, naturalitzats i comunitaris. A diferència del projecte europeu, que va realitzar actuacions a l’interior i l’exterior de l’escola, el Transformem els patis se centra en actuacions només a l’exterior dels centres.

 

En concret, aquest curs s’estan transformant patis en els següents centres:

 

Districte de Sants-Montjuïc

Escola Seat

Escola Bàrkeno

Escola Pràctiques

 

Districte de Nou Barris

Escola Ferrer i Guàrdia

Escola Ciutat Comtal

Escola Víctor Català

Escola Marinada

 

Districte de Gràcia

Escola Turó del Cargol

 

Districte de l’Eixample

Escola Ferran Sunyer

Escola Londres

Escola Carlit

Escola Fort Pienc

Escola Diputació

 

Districte de Sant Martí

Escola La Palmera

Escola Els Porxos

Escola Rambleta del Clot

 

Districte d’Horta-Guinardó

Escola Els Pins

 

La primera tongada d’escoles que van desenvolupar el programa de transformació de patis, ho van fer durant el curs 2020-2021, i van ser j 12 centres educatius:

Escola Auró

Escola Bogatell

Escola de les Aigües

Escola Duran i Bas

Escola Francesc Macià

Escola l’Estel

Escola Palma de Mallorca

Escola Parc de la Ciutadella

Escola Pau Casals de Gràcia

Escola Ramon Llull

Escola Tabèr

Escola Milà i Fontanals

La segona tongada, durant el curs 2021-2022, es va incloure 15 centres en el programa Transformem els patis, més 5 escoles que ho van fer a través de projectes com els pressupostos participatius o per obres planificades pel districte:

Escola Castella

Escola Tibidabo

Escola Mercè Rodoreda

Escola Rubén Darío

Escola Mas Casanovas

Escola Enric Granados

Institut Escola Mirades

Escola Aldana

Escola Gayarre

Escola de la Concepció

Escola Mossèn Jacint Verdaguer

CEE Sant Joan de la Creu

Escola Elisenda de Montcada

Escola Molí de Finestrelles

Escola Turó Blau

Escola el Sagrer

Escola Farigola del Clot

Escola de les Aigües (segona fase d’actuació)

Escola Pau Casals (segona fase d’actuació)

Escola Santiago Rusiñol

Així doncs, amb les 17 escoles que se sumen a aquest programa aquest curs, ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació, i la inversió total realitzada per l’Ajuntament ascendirà als 12 M€.





Paraules clau

refugis climàtics/