Barcelona, premiada al 16è Congrés internacional de Ciutats Educadores pel projecte de transformar escoles en refugi climàtic : Servei de Premsa

Barcelona, premiada al 16è Congrés internacional de Ciutats Educadores pel projecte de transformar escoles en refugi climàtic

28/10/2022



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Barcelona ha participat aquesta setmana en el Congrès Internacional de Ciutats Educadores, que s’ha celebrat a la ciutat coreana d’Andong, i s’ha centrat en reflexionar sobre el futur de l’educació a les ciutats a través de la innovació, la tradició i la inclusió

Barcelona ha rebut avui un dels premis de Ciutats Educadores, que s’han lliurat en la cloenda del 16è Congrés internacional de Ciutats Educadores, celebrat al municipi coreà d’Andong, i organitzat per l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE). Barcelona ha estat guardonada pel seu projecte de transformació d’escoles en refugis climàtics. El jurat del “Premi Ciutats Educadores a les millors pràctiques per a la promoció de l’atenció a la ciutat” format per  tres experts de la Comissió d’Inclusió Social de CGLU, i membres de les ciutats de Sevilla i Tampere en representació del Comitè Executiu de l’AICE, ha guardonat dos projectes més: el projecte “Rivers With Life”, del municipi de Loures (Portugal), i “Resistència al brodat: brodadores a l’Alto Alegre”, de la ciutat d’Horizonte (Brasil).

 


Entrega del premi amb l’alcalde d’Andong, Gi-chang Kwon.
 

Al llarg de tota aquesta setmana, la ciutat ha participat, de fet, en aquesta nova edició del Congrés, dedicada reflexionar sobre el futur de l’educació a les ciutats a través de la innovació, la tradició i la inclusió, i ha presentat altres projectes impulsats per l’Ajuntament de Barcelona: Protegim les escoles, i Democràtic Digital.

Aquesta nova trobada (que té una periodicitat biennal), ha reunit un total de 500 ciutats educadores de 35 països d’arreu del món, així com ciutats membres de la Xarxa Mundial de Ciutats d’Aprenentatge de la UNESCO, i ciutats coreanes de l’aprenentatge al llarg de la vida, a més de nombroses persones expertes en educació.

El Congrès Internacional de Ciutats Educadores ha reflexionat sobre tres eixos temàtics: les tradicions i la identitat: aprendre del passat; la inclusió: construint una ciutat per a totes les persones a través de l’educació i els valors; i la tecnologia i la innovació social: fomentant una ciutat sostenible centrada en les persones.

La transformació de les escoles de Barcelona en refugis climàtics es va iniciar a través del projecte Urban Innovativative Actions (UIA) Refugis Climàtics, que entre els anys 2019 i 2020 va convertir els patis d’11 escoles de Barcelona en refugis climàtics. Aquest primer projecte, que va actuar a l’Escola Cervantes (Ciutat Vella), l’Escola Els Llorers (Eixample), l’Escola Ramon Casas (Sants-Montjuïc), l’Escola Ítaca (les Corts), l’Escola Poeta Foix (Sarrià – Sant Gervasi), l’Escola Rius i Taulet (Gràcia), l’Escola Font d’en Fargas (Horta-Guinardó), l’Institut Escola Antaviana (Nou Barris), l’Escola Can Fabra (Sant Andreu), l’Escola Poblenou i l’Escola Vila Olímpica (Sant Martí), va ser un pilot desenvolupat en el marc del finançament que va rebre l’Ajuntament de Barcelona del projecte UIA, un programa de la Comissió Europea que té com a objectiu trobar i provar noves solucions per a reptes del desenvolupament urbà sostenible que resultin rellevants per al conjunt dels membres de la Unió Europea. Precisament fa uns dies, es van presentar els resultats de l’avaluació de l’impacte ambiental, en salut i benestar que va tenir aquella primera actuació. Uns resultats que mostren entre altres aspectes una gran millora en el benestar i el confort tèrmic de les comunitats educatives. La comunitat educativa n’ha fet una valoració molt positiva: considera que, amb els canvis, ha millorat el benestar i confort tèrmic del centre, han augmentat les possibilitats de refrescar-se els dies de calor, s’han millorat els espais d’ombra i de seure, els patis s’han convertit en espais més naturalitzats i més frescos, i s’ha incrementat la diversitat d’oportunitats de joc al pati i fomentat les relacions igualitàries entre l’alumnat. A més, en general, s’ha millorat la percepció de la calor a l’interior de l’escola. Cal destacar que, segons la comunitat educativa, les solucions més ben valorades són la generació d’ombra i la incorporació de verd.

Aquest primer projecte pilot de refugis climàtics, es va integrar en les polítiques públiques de l’Ajuntament de Barcelona a través del programa Transformem els patis, que n’és la continuació. Alguns dels patis que es transformen a través d’aquest programa, a més a més, formen part a l’estiu de la Xarxa d’espais de Refugi Climàtic, i obren els espais fora de l’horari lectiu en el marc de la iniciativa Patis Oberts.

Aquest curs, en el marc d’aquest projecte, s’han iniciat els processos de cocreació per la transformació de patis en els següents centres de la ciutat de Barcelona:

 

Districte de Sants-Montjuïc

Escola Seat

Escola Bàrkeno

Escola Pràctiques

 

Districte de Nou Barris

Escola Ferrer i Guàrdia

Escola Ciutat Comtal

Escola Víctor Català

Escola Marinada

 

Districte de Gràcia

Escola Turó del Cargol

 

Districte de l’Eixample

Escola Ferran Sunyer

Escola Londres

Escola Carlit

Escola Fort Pienc

Escola Diputació

 

Districte de Sant Martí

Escola La Palmera

Escola Els Porxos

Escola Rambleta del Clot

 

Districte d’Horta-Guinardó

Escola Els Pins

 

Així doncs, sumant les 17 escoles que estan desenvolupant la transformació aquest curs a les que ho han anat fent al llarg de les anteriors edicions (incloent-hi el pilot dels 11 refugis climàtics), ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació, i la inversió total realitzada per l’Ajuntament ascendirà als 12 M€.





Paraules clau

refugi climàtic/