Es tanca amb èxit Connectem Barcelona, el projecte pilot d’inclusió digital que ha donat ordinadors portàtils, connectivitat i capacitació a 350 persones a Trinitat Nova


25/01/2023 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 7 minuts

El Saló de Cent acull el tancament d’aquest pilot per reduir la bretxa digital que s’ha fet a Trinitat Nova en un acte d’agraïment a la trentena d’entitats i empreses implicades

El projecte ha permès avaluar l’impacte que té entre la població beneficiaria del programa disposar d’ordinadors portàtils i connexió a la xarxa i si millora el seu aprofitament quan s’acompanya d’accions de capacitació i formació digital

Diversos indicadors demostren que entre les persones usuàries hi ha hagut una millora en les competències bàsiques i ha augmentat de manera sistemàtica l’ús dels dispositius electrònics per tasques educatives, laborals o de tràmits online

L’avaluació del Connectem Barcelona permetrà definir les polítiques digitals més adequades que pot desplegar properament l’Ajuntament per abordar la bretxa en les seves tres dimensions: accés a dispositius digitals de qualitat, connectivitat i capacitació

Balanç positiu i èxit del Connectem Barcelona, el projecte pilot d’inclusió digital de l’Ajuntament de Barcelona que s’ha desplegat durant més d’un any al barri de la Trinitat Nova de Barcelona, i ha consistit a proporcionar dispositius, connectivitat i un servei d’acompanyament i capacitació digital a 348 persones amb l’objectiu de reduir l’impacte de la bretxa digital en un territori amb especials necessitats de suport.

 

 

Connectem  Barcelona ha complert el seu principal objectiu que era poder avaluar l’impacte positiu que té facilitar recursos com ordinadors i connexió a internet de qualitat durant un any, a una població vulnerable i si, amb formació i acompanyament, les persones beneficiaries milloraven el seu aprofitament de les possibilitats que ofereix l’entorn digital.

Un objectiu que ha queda avalat amb l’increment de l’ús sistemàtic que han fet les persones beneficiàries dels dispositius electrònics per tasques educatives, laborals o de tràmits online. Ho avalen indicadors  com l’increment d’un 30% de l’ús d’eines associades al correu electrònic, o l’increment d’un 20% de l’ús de dispositius electrònics i internet per fer formació en línia. També son bons indicadors que el percentatge del 43% de les persones usuàries que no feien seguiment de les tasques i deures dels seus fills/es a través dels dispositius electrònics s’hagi reduït al final del projecte al 24%.

El Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona ha acollit avui l’acte de tancament d’aquest projecte d’inclusió digital on s’han reunit, per fer-ne balanç, la trentena d’entitats i empreses* que s’han implicat per fer-lo possible: operadores de telecomunicacions, fabricants de dispositius digitals i de programari, entitats del Tercer Sector, del districte de Nou Barris i del barri de Trinitat Nova així com entitats representatives de l’ecosistema tecnològic a Catalunya.

Per la tercera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, l’aprenentatge del Connectem és que “sabem que les polítiques d’inclusió digital en clau multidimensional, de treball en xarxa i des de la correponsabilitat de tothom, no només són necessàries, sinó que funcionen”. “Ara ens correspon, amb la implicació activa també de la resta d’administracions, dissenyar i finançar noves polítiques públiques ambicioses, transformadores i sostenibles en el temps, que ens permetin abordar la inclusió digital com el que hauria de ser: un pilar fonamental de l’Estat de benestar”.

 

La valoració de les persones beneficiàries

L’informe destaca l’interès demostrat per les persones beneficiàries, no només per poder disposar de dispositius i dades ilimitades, sinó per l’oportunitat que ha suposat poder millorar els seus coneixements i la seva autonomia per poder aprofitar totes les possibilitats de l’entorn digital. Aquest suport l’han ofert agents TIC, capacitadors que ajudaven a resoldre dubtes relacionats amb l’entorn digital o  redirigien les persones usuàries als cursos i itineraris específics de capacitació bàsica de Barcelona Activa.

A nivell de dades, en el projecte ha tingut 348 persones participants, un 72% de les quals eren dones. El projecte ha donat cobertura a persones de més de 30 nacionalitats, amb un 50% de dels participants en situació d’atur. Si be la majoria ja tenien connexió a internet a casa abans de començar el projecte, 84% de les persones beneficiàries no tenien ordinador abans de participar en el projecte. El pressupost total del projecte ha estat de 420.000€, xifra a la que cal sumar-hi el valor econòmic dels equips i la connectivitat entregats, de manera desinteressada per les empreses i entitats col·laboradores col·laboradores, amb un valor aproximat de 350.000 euros.

 

Indicadors que mostren el progrés assolit

Segons els actors implicats, el projecte ha generat un impacte positiu sobre les persones usuàries en la mesura que ha facilitat un suport material i un bon acompanyament per al desenvolupament de les seves competències digitals. La comparativa de les dades quantitatives recollides a l’inici i al final del projecte demostra l’impacte significatiu que ha tingut en l’ús de les tecnologies digitals i la capacitació digital de les persones usuàries:

  • Hi ha hagut una millora en les competències bàsiques de manera generalitzada, tant per a les persones amb una capacitació més baixa com les que ja tenien coneixements previs.
  • Ha augmentat de manera sistemàtica l’ús dels dispositius electrònics i dels recursos associats. El 68% de les persones usuàries del projecte no utilitzava cap ordinador
  • portàtil durant la setmana. Amb la seva participació, aquesta xifra es redueix al 2,7%.
  • L’ús d’eines associades al correu electrònic —com el calendari o l’emmagatzematge de documents— ha augmentat un 30%.
  • Un 55% de les persones usuàries mai o rarament feien ús de dispositius electrònics i internet per fer formació en línia, cercar cursos o altres activitats educatives. Al final del projecte, aquest percentatge és del 35%.
  • Un 63% de les persones usuàries mai o rarament feien ús de dispositius electrònics i internet per enviar el seu currículum, presentar-se activament a ofertes de treball i fer seguiment de processos de selecció. Al final del projecte, aquest percentatge és del 46%.
  •  Un 43% de les persones usuàries mai o rarament feien seguiment i suport de les tasques i deures dels seus fills/es a través dels dispositius electrònics. Al final del projecte, aquest percentatge és del 24%.
  • Un 62% de les persones beneficiàries considerava tenir un nivell baix o nul a l’hora de fer tràmits electrònics amb l’Administració. Al final del projecte, aquest percentatge és del 36%.
  • L’autopercepció de les competències ha millorat, però hi continua havent una necessitat de reforç de la confiança per seguir-se desenvolupant.
  • La motivació a continuar aprenent i utilitzant els dispositius està estretament vinculada a l’acompanyament.

 

Aprenentatges i millores per poder desplegar a la ciutat programes d’alfabetització i de lluita contra la bretxa digital

L’avaluació qualitativa del Connectem Barcelona permetrà definir quines son les polítiques digitals més adequades que pot desplegar properament l’Ajuntament per a l’eliminació de la bretxa digital a tota la ciutat i afavorir una transició digital justa. Aquest servei públic s’haurà de desplegar comptant amb recursos i complicitats, però sent conscients que el model de provisió de dispositius digitals i de connectivitat a gran escala és poc escalable i viable econòmicament.

Entre les conclusions i millores a tenir en compte per desplegar aquestes polítiques d’inclusió digital hi ha la necessitat de treballar coordinadament amb serveis socials, per identificar les persones en risc de bretxa digital. També que és necessari establir dispositius estables i sostinguts en el temps de suport i formació, atès que l’acompanyament digital de les persones beneficiàries dut a terme pels agents TIC s’ha demostrat fonamental per reduir la bretxa digital.

I és que els usuaris han mostrat una alta satisfacció amb la provisió de connectivitat i dispositius digitals, així com un alt nivell de motivació i proactivitat a participar en les sessions

d’acompanyament. Tot i així, han assenyalat que la formació podria millorar si s’hagués mantingut l’acompanyament dels agents TIC durant tot el projecte i no només en una primera fase. A la vegada aquests agents de suport han identificat que el procés d’acompanyament i capacitació digital ha resultat ser un pretext apropiat per treballar aspectes de suport personal, emocional i social que van més enllà de l’acompanyament digital.

També s’ha demostrar, fruit de la implicació de molts agents socials i territorials, que col·laborar amb un ventall d’actors ampli i transversal és necessari per abordar un problema multidimensional i complex com la bretxa digital.

El projecte ha estat impulsat pel Comissionat d’Innovació Digital  a través de BIT Habitat, amb la col·laboració de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, Barcelona Activa, el Districte de Nou Barris i el Consorci d’Educació de Barcelona. A més, s’ha fomentat la col·laboració publicoprivada i comunitària: operadores de telefonia mòbil han proveït connectivitat, fabricants de dispositius digitals han fet donacions de portàtils i diverses entitats del tercer sector han assessorat l’equip del projecte i contribuït a la crida a persones beneficiàries.

 

*Entitats i empreses col·laboradores:

 

Tercer sector:

  • Càritas
  • Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Fundació Catalana de l’Esplai
  • COCARMI
  • Once Catalunya
  • Creu Roja
  • Fundació Pere Tarrés
  • Associació de Veins Trinitat Nova
  • Taula Oberta Trinitat Nova
  • Insercoop
  • Centre Cruïlla

 

Sector públic:

  • Institut Escola Trinitat Nova
  • Casal de Barri Trinitat Nova
  • Centre d’Atenció Primària Chafarines
  • Fundació Pare Manel
  • Xarxa Òmnia
  • Institut Tecnològic de Barcelona
  • Biblioteca Zona Nord
  • Consorci d’Educació de Barcelona
  • Generalitat de Catalunya – Polítiques Digitals

 

Sector privat:

  • Mobile World Capital Barcelona
  • Parlem
  • Orange
  • Vodafone
  • Lenovo
  • Toshiba-Dynabook
  • Ingeus
  • Cercle Tecnològic
  • Microsoft
  • CISCO
  • Punt Zero
  • GSMA

 

Pots consultar aquí l’informe final Connectem Barcelona Projecte pilot d’inclusió digital als barris