Servei de Premsa
18/12/2024
El servei municipal de mediació en desnonaments triplica l’equip per reforçar la prevenció
27/03/2023
Temps estimat de lectura: 5 minuts
L’aposta de l’Ajuntament per la prevenció dels desnonaments es materialitza amb l’ampliació del Servei d’Intervenció en processos de Pèrdua de l’Habitatge i Ocupacions (SIPHO), amb una quarantena de professionals
Destaca la incorporació d’un equip jurídic propi per poder afrontar amb més recursos la mediació i prevenció
L’ampliació del servei ha de permetre conèixer els casos amb més antelació, guanyar temps i aconseguir que les famílies es quedin a casa seva
Durant el 2022, la unitat ha aconseguit la suspensió de prop de 9 de cada 10 ordres de llançament, de les quals gairebé 8 no arriben a porta el dia assenyalat
El servei municipal de mediació en processos de desnonament, conegut per les sigles de SIPHO està integrat a les Oficines d’Habitatge de la ciutat. Amb aquesta ampliació fa un gran salt endavant i triplica l’equip i els recursos per poder aprofundir en la mediació i evitar a les famílies l’angoixa que suposa una demanda i una data de desnonament. L’ampliació de l’equip, de 16 tècniques fins a 43 professionals ha de permetre al servei una major capacitat de gestió per reforçar la mediació i intervenció preventives.
L’objectiu principal del servei, integrat a les Oficines d’Habitatge de la ciutat, és evitar al màxim a través de la prevenció i la mediació que es produeixin desnonaments i, sobretot, que aquests arribin a porta el dia assenyalat. Durant el 2022 s’ha aconseguit l’objectiu de suspendre llançaments amb antelació en el 77% dels casos on ha intervingut el servei. A més, un 10% més s’han aconseguit suspendre a porta el dia assenyalat. Per tant, en total el 87% dels desnonaments de famílies en situació de vulnerabilitat amb l’acompanyament del SIPHO no arriben a produir-se. L’acompanyament a les famílies és clau per ajudar a superar la brutalitat, l’ansietat i l’angoixa que suposen els processos de desnonament, raó per la qual es multipliquen ara els recursos de la unitat en l’àmbit social i de la mediació, passant de 13 a 30 professionals. D’aquestes 30 professionals de la mediació, 20 treballen al territori i al costat de les famílies i les altres 10 a les oficines centrals.
Aquests serveis centrals de la Unitat és una de les novetats del renovat equip, compost també per un equip jurídic, i personal d’administració i coordinació, encarregat, entre d’altres funcions, de gestionar la recepció d’informació de processos de desnonament per part dels jutjats. Precisament, l’objectiu de la incorporació d’un equip jurídic propi és reforçar l’equip de professionals de la mediació amb més recursos i eines per afrontar els processos amb més garanties. El SIPHO, com el servei integral de l’Ajuntament per acompanyar les famílies en processos de desnonament, centralitza la interlocució amb els jutjats i amb les propietats, de manera que esdevé imprescindible disposar del major nombre d’eines possibles també en l’àmbit jurídic.
1.881 famílies ateses durant el 2022, la meitat en pisos de grans tenidors
L’any passat, el servei municipal de mediació en desnonaments va atendre 1.881 noves famílies, una xifra menor que la d’anys anteriors i que s’havia mantingut estable des del 2017, exceptuant per raons òbvies el 2020 per la pandèmia. Cal assenyalar el context normatiu actual, amb la moratòria estatal en vigor i la llei catalana que obliga els grans tenidors a oferir lloguer social abans d’iniciar un procés de desnonament. Les 1.881 famílies representen un total de 4.357 persones, una tercera part de les quals menors d’edat. En total des de la creació del servei el 2015, el servei ha acompanyat 15.319 famílies. Quant a dates de llançament gestionades, el servei ha tingut coneixement de 2.141 situacions, una xifra també lleugerament inferior a la mitjana dels darrers anys. D’aquestes, la immensa majoria, el 77%, s’han aconseguit suspendre abans d’arribar la data.
Amb l’ampliació del servei, les professionals podran disposar ara de més temps i recursos per acompanyar els casos, conèixer-los amb més antelació i articular la millor resposta possible activant tots els recursos disponibles de la cartera de serveis d’Habitatge per evitar la pèrdua de l’habitatge, amb la priorització de poder-se mantenir a l’habitatge, ja sigui amb una solució definitiva com un lloguer social, o bé amb una suspensió que permeti guanyar temps per trobar una solució estable. Alhora, les famílies disposen d’un o una professional de referència únic, que realitzarà una atenció integral durant tot el procés. Aquest aspecte, el de disposar el contacte de la professional de referència, és un dels més ben valorats per les famílies ateses pel servei, ja que contribueix a reduir l’angoixa i la incertesa que acompanya tot procés de pèrdua de l’habitatge.
El 49% de les 1.881 famílies que han esdevingut usuàries del servei aquest 2022, s’han trobat en processos de desnonament impulsats per grans tenidors, és a dir, societats i entitats financeres propietaris de més de 10 habitatges, i també particulars, propietaris de més de 15. El 40% de famílies residien en habitatges de petits propietaris (particulars amb menys de 15 pisos) i de la resta no se n’ha pogut definir el tipus. Pel que fa a la situació en l’habitatge, d’acord amb les dades que s’han pogut obtenir de les famílies, el 40% dels processos es deuen a impagament del lloguer, el 30% a ocupació sense títol habilitant, el 14% a finalitzacions de contracte de lloguer, i el 4% es deuen a execucions hipotecàries. En particular a les ocupacions sense títol, cal assenyalar que vuit de cada deu ho són en habitatges propietat de grans tenidors.
L’estratègia del servei és la mediació, amb l’accent posat en la prevenció i arribant a intervenir l’abans possible, per activar recursos com els ajuts al pagament del lloguer o de compensació del deute generat, l’entrada a programes socials com la Borsa de Lloguer municipal, i especialment pel que fa als grans tenidors, realitzar els requeriments oportuns per tal de complir les obligacions legals d’oferiment de lloguer social. L’objectiu és, sempre que sigui possible, que les famílies es puguin quedar a l’habitatge a través de l’acord amb les propietats, i de manera estable. L’activació preventiva de la mediació té un doble benefici, evitar que les situacions s’agreugin i es dificulti així l’arribada a un acord, i que la consecució d’una solució eviti l’allargament del procés i, per tant, el patiment de les famílies.
Increment notable de la inversió econòmica, de 700.000 a 2,5 milions d’euros l’any
El preu del contracte per al renovat SIPHO ascendeix a 5.091.112 euros, un import que assumirà en solitari l’Ajuntament de Barcelona, per una durada de dos anys amb la possibilitat de dues pròrrogues anuals, fins a un total de 4 anys. Per tant, quant a recursos que s’hi destinaran anualment, l’Ajuntament multiplica la despesa d’acord amb el redimensionament del servei, passant dels 700.000 euros anuals als 2,5 milions.
Paraules claudesnonaments/ mediació/ SIPHO/