Servei de Premsa
24/11/2024
A principis de 2024 començaran les obres per fer el nou passeig verd a la Gran Via que connectarà amb el parc de les Glòries
30/09/2023
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- Aprovat definitivament el projecte de la primera fase de la urbanització de l’àmbit de la Gran Via de sobre els túnels de les Glòries, que tindrà el verd com a protagonista amb una gran arbrada de 21 metres d’amplada i zones d’estada
- Les obres de la primera fase, a l’àmbit muntanya del passeig, tindran una durada d’un any i un pressupost d’11,41 milions d’euros, i quan acabin s’abordarà la urbanització de l’àmbit mar i el desdoblament de les vies del tramvia
- La transformació de la Gran Via preveu un carril a banda i banda per al pas de bicicletes, trànsit veïnal i serveis i un espai bidireccional per a busos i tramvia
- A les cruïlles amb els principals carrers transversals es crearan espais amplis per afavorir el pas i els usos diversos i millorar la connexió entre els barris de l’entorn
Llum verda a la creació d’un nou passeig verd a la Gran Via de les Corts Catalanes entre els carrers de Badajoz i Bilbao que connectarà amb el parc de la plaça de les Glòries Catalanes. La Comissió de Govern ha aprovat definitivament el projecte d’urbanització de l’àmbit muntanya d’aquest tram de la Gran Via, que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura dels túnels viaris de les Glòries. Es tracta de la primera fase de la transformació de tot l’espai, i està previst que les obres s’iniciïn a principis de 2024.
L’Ajuntament ja va tirar endavant una urbanització temporal de tota la zona per dotar-la d’usos ciutadans i omplir-la de vida. Amb l’actuació definitiva, però, es convertirà aquest tram de la Gran Via en un nou espai ciutadà que facilitarà la connexió entre els barris de l’entorn i apostarà per la mobilitat sostenible. D’aquesta manera, es guanyarà un nou espai verd caracteritzat per un ampli passeig central amb zones d’estada i de joc que omplirà de vida aquesta zona de la ciutat. La intervenció de tot l’àmbit, llargament reivindicada pel veïnat, suposarà la renovació de gairebé 70.000 m2.
Aquest tram de la Gran Via, d’uns 50 metres d’amplada, es convertirà en un espai on el verd serà el protagonista. Amb la plantació d’uns 400 arbres s’aconseguirà una gran arbrada amb zones d’ombra i arbustos que afavoriran la diversitat biològica i ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins a 7,35 quan no hi ha cordó de serves, un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis. A l’altra banda, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. Per tant, es prioritzarà la mobilitat sostenible, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels, quan hi havia vuit carrils per a vehicles.
Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada que acollirà espais d’estada amb bancs i cadires, zones de joc i mobiliari lúdic. I les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics i socials i la connectivitat amb els barris de l’entorn.
Seguint el nou model de carrer del s. XXI, s’utilitzaran materials amb baix impacte mediambiental. L’ús dels paviments amb calors clars permetrà disminuir l’efecte de calor a l’estiu. A més, s’afavorirà la gestió del cicle de l’aigua, i l’enllumenat serà de proximitat i a escala humana.
El projecte definitiu s’ha elaborat a partir de la proposta guanyadora del concurs convocat per l’Ajuntament per redactar el projecte d’urbanització de l’àmbit. Amb el lema ‘Arrelats al passeig’, va ser escollida al febrer de l’any passat i és obra de la UTE formada per les societats ESTEYCO, S.A. – TRN TARYET, S.A. – JPAM Estudio de Arquitectura SLP. Des de llavors, l’equip redactor i els serveis tècnics municipals han treballat en la concreció del projecte.
La urbanització de la Gran Via s’estructura en dues fases d’intervenció. L’àmbit muntanya és la del projecte aprovat ara, corresponent a l’àmbit de la banda on hi ha els edificis d’habitatges, al nord del passeig, i que abasta uns 27.000 m2. Es preveu que els treballs s’iniciïn a principis d’any vinent i durin un any, amb un pressupost d’11,41 milions d’euros. La segona intervenció correspondrà a la urbanització de l’àmbit mar i al desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase d’obres es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i una part de la inversió anirà a càrrec d’aquesta administració. Les obres començaran quan acabi la primera fase i es preveu que acabin a la primavera del 2026, moment en què ja s’haurà finalitzat tota la urbanització.
Descarregar imatges en alta resolució
Paraules clauGran Via de les Corts Catalanes/