Servei de Premsa
14/08/2024
El CDRA se centra a recuperar el trànsit asiàtic i incrementar les rutes intercontinentals directes claus per Barcelona-Catalunya
23/10/2023
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) ha tornat a participar en la fira anual de Routes World, celebrada el 2023 a la ciutat d’Istanbul, amb representació de tots els seus membres – Aena, Ajuntament de Barcelona, Cambra de Comerç de Barcelona i Generalitat de Catalunya, així com l’Agència Catalana de Turisme i el Consorci de Turisme de Barcelona.
- Aquesta és la fira més important al món de trobada entre companyies aèries i destinacions i aeroports per promocionar rutes aèries. Durant els 3 dies del congrés, el CDRA ha mantingut en total 37 reunions amb companyies aèries, aeroports i Agències Governamentals de Turisme.
- Una de les principals conclusions obtingudes és que les companyies aèries, especialment les asiàtiques, són molt prudents a l’hora de recuperar les rutes prepandèmia i obrir-ne de noves. Les companyies americanes o que operen a Nord-amèrica, constaten els bons resultats de les seves rutes aquest any i la intenció d’estudiar l’increment de freqüències que ja operen i poder operar noves rutes i destinacions en un futur pròxim.
El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) ha participat, com fa habitualment, en el Routes World 2023 que s’ha celebrat a la ciutat d’Istanbul, entre el 15 i 17 d’octubre. El Routes World és l’esdeveniment de referència que reuneix les línies aèries, els aeroports i la resta d’agents interessats en el creixement de freqüències de rutes existents i el desenvolupament de noves rutes aèries.
![](https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp-content/uploads/2023/10/cdra.jpg)
El CDRA ha mantingut un total de 37 reunions amb companyies aèries, aeroports i Agències Governamentals de Turisme. Prop de la meitat d’aquestes trobades han estat amb companyies asiàtiques que han tornat a Routes World després dels anys del tancament per la pandèmia dels mercats tant de la Xina com del Japó. Totes han mostrat el seu interès per estudiar les oportunitats d’obrir rutes a diverses destinacions encara no servides i amb molt potencial.
El CDRA continua actuant com a finestreta única per a les companyies aèries per tal d’impulsar noves rutes intercontinentals a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat; reforçar les rutes existents i per a facilitar el restabliment de rutes pendents de recuperar. Per aquest motiu el CDRA compta amb la col·laboració i suport de diferents institucions i entitats del territori i la ciutat de Barcelona implicades en la promoció econòmica de la destinació com són Ajuntament de Barcelona, Consorci de Turisme de Barcelona, Agència Catalana de Turisme, ACCIO, Port de Barcelona, el Barcelona Catalunya Centre Logístic, entre d’altres.
Perspectives del 2023 i 2024
Segons Eurocontrol, la recuperació en nombre de vols a Europa si es compara al 2019, hauria de situar-se en un escenari de recuperació del 98% a finals de març de 2024. Les rutes intercontinentals, que són les més complexes, encara no estan plenament recuperades a escala mundial i tampoc en l’àmbit Europeu.
Les companyies aèries tenen dificultats en l’entrega de les comandes d’avions i també per la manca de tripulacions i sobre tot de pilots. En general, tenen previst rebre avions que puguin afectar noves rutes o creixement de rutes a Barcelona a partir del 2024 o fins i tot cal esperar al 2025.
En el cas de Barcelona, queda pendent de recuperar a l’Àsia la ruta de Shanghai, Hong Kong, i a Llatinoamèrica la de Lima. També queda pendent la recuperació de Pakistan (Islamabad, Siālkot i Lahore) perquè el país encara està sotmès a restriccions normatives de seguretat per part de la UE. La resta de continents estan totalment recuperats en destinacions, el 2023, fins i tot s’han obert noves rutes o incrementat capacitat en rutes ja existents per altres operadors, com Shenzhen Airlines a Shenzhen, United Airlines a Chicago; i increments de capacitat com els de Avianca a Bogotà o de LEVEL en general. També cal recordar l’inici de la nova ruta de Kuwait de Kuwait Airways.
Entre les prioritats o idees que el CDRA ha posat sobre la taula amb diversos interlocutors hi ha:
- La necessitat que Air China recuperi Shanghai i incrementi freqüències en la ruta Barcelona-Beijing progressivament, segons demanda.
- Shenzhen Airlines, a la ruta de/a Barcelona-Shenzhen, la possibilitat d’increment de freqüències tal com ja va anunciar a l’agost 2023 quan va començar la ruta.
- La possibilitat que Cathay Pacific pugui escollir Barcelona per reiniciarl’activitat l’estiu 2024, dins el seu pla de restablir més destinacions a més ciutats d’Europa.
- La recuperació de les freqüències i seients d’Emirates ara que el trànsit asiàtic i del pacífic sembla estar en el camí de la recuperació total.
- Veure quins operadors poden operar una ruta Barcelona-Lima; aquesta ha experimentat un creixement de gran demanda indirecta; o fins i tot, satisfer el creixement de la demanda de Colòmbia-Barcelona.
- La possibilitat de tenir una connexió directa amb Delhi (Índia) més enllà del 2024 aprofitant la gran compra d’avions i la reestructuració de la companyia Air India.
Per altra banda, Nord Amèrica es consolida com el mercat més important i amb millor connectivitat des de/a Barcelona, però encara no és suficient, com assenyalen els últims estudis on la demanda indirecta és de més d’1.200.000 passatges (agost 22-juliol 23 segons dades O&D de Sabre). De fet, les companyies aèries que operen als EUA com American Airlines, Delta Airlines, Level (IAG) i United Airlines, han destacat l’ evolució positiva i l’increment de la demanda durant l’estiu de 2023, de Barcelona a Nova York, Boston, Chicago, Atlanta, Filadèlfia, Washington, Miami, Los Angeles i San Francisco. Fins i tot. American Airlines va anunciar l’obertura de la ruta Barcelona -Dallas aquest estiu i, LEVEL també ha anunciat el Barcelona -Miami, per l’estiu del 2024.
Barcelona és una marca mundialment valorada i els membres del CDRA han percebut que es manté l’alt interès per la ciutat i el territori, així com la resiliència i competitivitat de la seva marca al món.
Descarregar nota de premsa (PDF)
Paraules clauComitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA)/