Servei de Premsa
22/11/2024
L’Ajuntament invertirà 7,7M€ de l’impost turístic en vuit nous projectes per millorar la gestió del turisme i incrementar-ne el retorn social a la ciutadania
09/11/2023
Temps estimat de lectura: 6 minuts
- Entre els projectes més ambiciosos hi ha el ‘Viu la vela’, dotat amb gairebé 1 milió d’euros i que permetrà fer arribar aquest esport nàutic als 17.000 alumnes de 6è de Primària de les 359 escoles que hi ha a la ciutat
- Els grans esdeveniments que acollirà Barcelona els propers mesos com són l’embarcament dels vehicles del Ral·li Dakar, el Congrés ISE2024, el Mobile World Congress o la Copa Amèrica concentren bona part de les propostes
La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat vuit nous projectes que es finançaran a partir de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET). Aquestes accions sumen un total de 7,69 milions d’euros i permetran aprofundir en les polítiques engegades per millorar la gestió del turisme a la ciutat i incrementar-ne el retorn social cap a la ciutadania. Les accions estan igualment dissenyades per fer promoció de caràcter estratègic del model turístic que busca la ciutat, posant en valor aspectes com la cultura, la gastronomia, l’economia blava o la mobilitat sostenible, entre d’altres.
Entre les projectes més ambiciosos que es posaran en marxa gràcies als ingressos de l’IEET hi ha el programa ‘Viu la vela’, la qual cosa permetrà la descoberta d’aquest esport entre els més joves de la ciutat. Més concretament, i gràcies a l’aportació de gairebé 1 milió d’euros dels 2,5 milions de pressupost que té el projecte, durant els propers dos cursos està previst que 17.000 alumnes de 6è de Primària dels 359 centres educatius que té la ciutat visitin alguna de les escoles de vela que hi ha a Barcelona. L’objectiu és apropar a les generacions més joves de tots els barris de la ciutat els esports de mar d’una forma dinàmica, plural i inclusiva, en línia amb la intenció de fer del litoral barceloní un escenari habitual, segur i atractiu per a la pràctica de la vela.
Els grans esdeveniments de caràcter esportiu i marítim que acollirà la ciutat de Barcelona els propers mesos, com per exemple la 37a Copa Amèrica de Vela durant l’estiu de l’any vinent, la fira del sector audiovisual ISE2024 que se celebrarà del 30 de gener al 2 de febrer de 2024, el Mobile World Congress o bé l’embarcament dels vehicles que participaran al Ral·li Dakar al port de Barcelona són les altres propostes sobre les quals giraran la resta d’accions que comptaran amb una aportació econòmica del fons municipal que es nodreix amb l’IEET.
Sobre aquest punt cal tenir en compte que l’Ajuntament de Barcelona preveu ingressar l’any vinent al voltant de 20 milions d’euros provinents de l’IEET. Així mateix, Barcelona compta també amb el recàrrec municipal específic de la ciutat instaurat a partir de l’any 2022. Està previst que la fiscalitat derivada del turisme es converteixi en el tercer major ingrés de l’Ajuntament de Barcelona amb una recaptació que fregarà els 100 milions d’euros anuals. Per això, més enllà dels vuit nous projectes acordats ara, n’hi ha d’altres que també es beneficien d’aquesta fiscalitat, com per exemple el Pla Clima Escola BCN anunciat recentment i que preveu la climatització de 170 centres educatius de la ciutat entre l’any 2024 i el 2029. És a dir, aquests vuit projectes són una part del conjunt d’accions que s’aniran definint i posant en marxa durant el proper any 2024, i són igualment la continuació dels 39 projectes i més de 5 milions d’euros que es van anunciar el mes de març passat per tal de fomentar activitats culturals i iniciatives per diversificar el turisme al territori.
Més enllà del ‘Viu la Vela’, la resta de projectes seleccionats en aquesta ocasió són els següents:
- ‘FIRA Integrated Systems Europe (ISE2024)’: l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa i el Clúster Audiovisual Català, estarà present a l’esdeveniment amb un estand d’uns 250 m2. Està previst que el congrés reuneixi a més de 50.000 participants i l’estand propi vol posar en valor la indústria creativa del sector audiovisual que ja existeix a Barcelona, en línia amb la Mesura de Govern d’Impuls de les Indústries Creatives presentada al novembre del 2019. L’aportació de l’IEETT serà d’uns 484.000 euros.
- El proper mes de desembre el Port de Barcelona serà el punt d’embarcament dels vehicles que participaran a l’edició 2024 del Ral·li Dakar, que tindrà lloc al mes de gener de 2024 a l’Aràbia Saudita. Aprofitant aquesta ocasió, el projecte ‘Barcelona Viu el Dakar’ vol posar en valor i recuperar els vincles que la ciutat ha tingut amb aquesta competició esportiva, com quan per exemple l’any 2005 va acollir la sortida i prova pròleg de l’edició d’aquell any. És per això que, amb una aportació de 150.000 euros, es potenciarà un espai públic al Fòrum en què la ciutadania podrà contemplar les tasques de l’organització i veure de prop els vehicles, abans que el divendres 1 de desembre s’organitzi un esdeveniment públic i gratuït per presentar pilots i vehicles dels més de 60 equips que participaran a l’edició d’enguany.
- Amb la intenció de situar Barcelona com a destinació de turisme nàutic i també per incorporar aquest esdeveniment en l’imaginari col·lectiu de tota la ciutadania de Barcelona i de les persones que visitin la ciutat properament, el projecte ‘Promoció de Turisme Blau’, en el marc de la Copa Amèrica de Vela, organitzarà una sèrie d’accions per donar suport a la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN). El programa compta amb una aportació total de 4,93 milions d’euros amb els quals es contribuirà a la promoció de l’esport nàutic i, en un sentit més ampli, tant de l’economia blava com de la cultura de mar.
- El projecte ‘Conceptualització i disseny de la campanya de promoció estratègica internacional de turisme’, que rebrà 150.000 euros, consistirà a definir la propera campanya turística de ciutat. En línia amb l’objectiu expressat per l’Ajuntament de gestionar aquest fenomen per reduir els impactes negatius, la propera campanya s’adreçarà específicament als segments i mercats que contribueixin a un model turístic basat en els atributs i interessos de la ciutat, com són la sostenibilitat, al mobilitat sostenible, l’arquitectura innovadora, l’excel·lència gastronòmica i el compromís amb les persones. Així doncs, la campanya vol incidir en el fet que, tot i que cal ser conscient dels beneficis que el turisme aporta tant a nivell econòmic com social, cal corregir desajustos i atraure especialment esdeveniments que aportin un públic que sigui respectuós amb l’entorn, la convivència ciutadana i la cultura de la ciutat.
- El ‘Beat Barcelona’, que rebrà una aportació de 350.000 euros, és l’espai situat a l’interior del recinte del Mobile World Congress (MWC). En ell es presenta una mostra de gastronomia, festivals, tecnologia i atractius de la ciutat per tal que els més de 100.000 professionals que assistiran a la cita internacional puguin rebre informació sobre la manera de viure a Barcelona. L’espai inclourà igualment un àgora en què representants d’entitats de la ciutat i de l’Ajuntament explicaran projectes tecnològics que s’estan duent a terme. Tot plegat facilitarà que les persones assistents al MWC puguin fer d’ambaixadores de la ciutat en el seu àmbit professional.
- L’ArticketBCN és l’eina que agrupa la difusió i promoció cultural de sis dels museus d’art més importants de Barcelona, com són el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), la Fundació Joan Miró, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), la Fundació Antoni Tàpies i el Museu Picasso. El projecte ‘Celebrem el 25è aniversari d’ArticketBCN’ serà una campanya de comunicació específica per donar a conèixer aquesta iniciativa i el passi compartit a tots aquests museus que existeix, precisament en un any en què més enllà de l’aniversari de l’eina ArticketBCN, els sis museus disposaran d’una programació expositiva rellevant i efemèrides de gran importància com la triple commemoració de Picasso, Miró i Tàpies. L’IEET aportarà a aquesta campanya uns 185.000 euros per tal de donar a conèixer aquesta eina entre la població local i els visitants internacionals, i és que l’Articket permet un descompte del 45% al preu real de les entrades dels museus i facilita per tant la consolidació de Barcelona com a destinació cultural d’excel·lència.
- El projecte ‘Plaça de Barcelona’, que igualment rebrà uns 471.500 euros provinent de l’IEET, consistirà en el disseny d’una exposició itinerant que posi en valor la Marca Barcelona allà on s’instal·li. La voluntat és potenciar així l’atracció de nous projectes d’activitat econòmica sostenible per a la ciutat, noves inversions i captació de talent internacional, tot donat a conèixer al món la millor Barcelona. La instal·lació consistirà en una estructura hexagonal de fusta i metall que integrarà pantalles de 360 graus, una experiència de realitat virtual i una experiència interactiva, tot plegat amb la respectiva dinamització adequada a cada localització on es munti la instal·lació i que igualment es coordinarà amb els agents locals de referència com són Turisme de Barcelona, Fira de Barcelona o bé Barcelona Global.
Paraules clauIEET/ impost d'estades/ Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET)/ turisme/