Les obres de transformació de la ronda de Sant Antoni començaran el 8 de gener : Servei de Premsa

Les obres de transformació de la ronda de Sant Antoni començaran el 8 de gener

11/12/2023



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha celebrat avui una sessió informativa oberta a tot el veïnat per explicar tots els detalls de l’inici de les obres de transformació de la ronda de Sant Antoni, entre els carrers del Comte d’Urgell i Floridablanca, i al carrer de Tamarit, entre Comte d’Urgell i la ronda de Sant Antoni.

Les obres en aquest àmbit de trobada entre Ciutat Vella i Eixample està previst que comencin el 8 de gener, després de festes per no interferir en la campanya nadalenca. Així, es tiraran endavant unes obres llargament esperades des que el desembre de 2018 la ronda es va recuperar per a ús veïnal després de nou anys d’acollir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni.

Pel regidor de l’Eixample, Jordi Valls, es tracta de posar en marxa “el projecte inicial tal com es va plantejar perquè la voluntat és començar les obres i acabar amb la provisionalitat de l’espai el més aviat possible”. Valls ha destacat que més enllà de la infraestructura que es manté com està prevista, “caldrà en el futur una gestió d’aquest espai, crear un nou ordre amb els horaris de càrrega i descàrrega, la circulació de bicicletes i patinets i la ubicació de contenidors”.

El regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, ha llançat un “missatge de confiança i esperança per acabar amb els dubtes, començar i executar les obres amb el projecte aprovat, amb la pacificació absoluta d’un tram i el carril bus previst en l’altre, amb la compatibilitat d’usos que ha de tenir i que s’aniran ajustant, els espais infantils i el mobiliari urbà previst per fer més amable aquesta avinguda”.

La remodelació comptarà amb una inversió d’uns 11,6 milions d’euros, i les obres s’executaran d’acord amb el projecte aprovat i adjudicat. Així, es preveu que una part de la futura ronda de Sant Antoni es configuri com un àmbit pacificat on la circulació de cotxes desapareix per donar pas a un espai en plataforma única.

Aquesta plataforma, entre Villaroel i Floridablanca, es configura com una nova plaça completament pacificada i lliure de vehicles –només admetrà el pas necessari de vehicles de serveis i emergència pels laterals–. El nou àmbit totalment pacificat es diferenciarà de la resta de l’espai i combinarà parterres, verd i zones de joc. S’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una nova àrea de joc infantil.

Quant al transport públic, es preveu un carril bus de baixada des de Villarroel fins a Comte d’Urgell, que resol i elimina el pas del bus en contra direcció que hi ha avui dia pel carrer del Comte d’Urgell. En paral·lel, en aquest mateix tram es disposa d’una vorera de més de 17 metres d’amplada al costat Raval, on s’hi ubiquen unes pèrgoles de fusta que generen noves zones d’estada i ombra i que són compatibles amb el metro que discorre pel subsòl. Pel que fa a la mobilitat amb bicicleta, s’hi podrà anar per tot l’àmbit mantenint la prioritat de pas del vianant, que en tot moment serà l’usuari principal.

Pel que fa a la càrrega i descàrrega, s’incorpora un espai de càrrega i descàrrega en el tram de pas de l’autobús. En aquest aspecte, es fa el petit ajust de situar les places a la banda de Ciutat Vella per donar resposta a una petició dels mateixos comerciants del districte.

La intervenció en aquest tram de la ronda de Sant Antoni incrementa els espais drenants per facilitar el creixement dels arbres existents i se n’hi afegeixen 46 de nous, de manera que n’hi haurà un total de 150. Així, la presència d’elements vegetals i de major permeabilitat de la superfície queda garantida.

El projecte també inclou la pacificació de Tamarit per connectar així la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni. I es renovarà la plaça del Dubte, inclosa dins l’àmbit.

La reurbanització del conjunt permet incrementar l’espai públic destinat als vianants i les zones verdes. Actualment, entre la ronda i el carrer de Tamarit hi ha 15.262 m2 d’espai pacificat i amb aquesta transformació s’arriba als 16.300 m2, un guany de més de 1.000 m2.

 

Durada i fases de les obres

Pel que fa al calendari de les obres, començaran el 8 de gener i tindran una durada d’uns 16 mesos, si bé a dia d’avui ja s’estan duent a terme uns treballs previs amb unes cales en tot l’àmbit de transformació per identificar els serveis existents al subsòl abans d’iniciar les obres de remodelació.

A grans trets, durant l’any vinent es durà una primera fase de l’obra centrada en els dos trams de la pròpia ronda de Sant Antoni (Comte d’Urgell-Villarroel i Villarroel-Floridablanca) i les voreres del costat Eixample i del costat Raval. Seguidament, es farà una segona fase d’obres en què s’abordarà el carrer de Tamarit i les places del Raval.

Un cop s’hagi executat el projecte de reurbanització i les obres estiguin acabades, es treballarà en la governança de l’espai. La gestió posterior tindrà en compte els usos que en faci la ciutadania i les noves dinàmiques de funcionament de la ronda.





Paraules clau

Ronda de Sant Antoni/