La Zona Nord es transformarà el proper curs per ampliar i millorar l’oferta educativa pública : Servei de Premsa

La Zona Nord es transformarà el proper curs per ampliar i millorar l’oferta educativa pública

26/01/2024



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El Consorci d’Educació de Barcelona iniciarà, el proper curs, la transformació integral de la Zona Nord, que comprèn els barris de Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana. Les actuacions que es duran a terme suposaran l’ampliació i millora de l’oferta educativa en la zona amb l’índex més alt d’alumnat en situació de vulnerabilitat social de la ciutat, que es troba actualment al 64,7%.

Aquesta transformació preveu que les quatre escoles de la zona esdevinguin, a partir del proper curs 2024-25, instituts escola. Paral·lelament, l’Institut Pablo Ruiz Picasso tancarà progressivament els grups d’ESO i es convertirà, més endavant, en un centre d’estudis postobligatoris que oferirà batxillerat i cicles formatius. A més, es donarà resposta a una antiga reivindicació de la zona i l’Aula de Formació d’Adults Ciutat Meridiana passarà a ser un Centre de Formació d’Adults que ocuparà les instal·lacions on actualment hi ha el Centre d’Educació Especial Sant Joan de la Creu, que es traslladarà a l’equipament de l’Escola Rec Comtal, al barri de Trinitat Vella.

La posada en marxa d’aquestes transformacions no només suposarà la renovació i millora dels projectes pedagògics dels centres, sinó que també implicarà l’ampliació de l’oferta educativa: es passarà de les 3 línies d’ESO actuals a l’Institut Pablo Ruiz Picasso a 6 línies distribuïdes entre els diferents instituts escola de la zona, tot i que es preveu que en el futur n’acabin sent 5, ja que l’Escola Elisenda de Montcada passarà de ser una escola de dues línies a un institut escola d’una sola línia. A més, l’Institut Picasso guanyarà oferta de formació professional que abans no existia en aquest territori. L’Ajuntament de Barcelona destinarà, aquest any, 500.000 euros per a l’adequació inicial de diversos espais, i a més es preveu una inversió, a través del Pla de Barris, per dur a terme actuacions de millora als equipaments. Les característiques dels equipaments actuals fan possible que les escoles puguin incloure també l’etapa secundària, excepte en el cas de l’Escola Ferrer i Guàrdia, que ubicarà, a partir del curs 2025-26, les seves línies d’ESO a les instal·lacions de l’actual CEE Sant Joan de la Creu, on també hi haurà el Centre de Formació d’Adults Ciutat Meridiana.

Aquesta transformació global de la zona persegueix diversos objectius encaminats a reforçar l’oferta educativa en una zona amb un alumnat en ensenyaments obligatoris que pateix un índex de situació de vulnerabilitat del 64,7% i on la població de 3 a 16 anys ha augmentat en els últims 7 anys un 7,8%. El 34% del total de l’alumnat té nacionalitat estrangera i d’aquests, el 75% es troben en situació de vulnerabilitat social. Actualment, els centres públics dels barris de Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana escolaritzen el 70,3% de l’alumnat de primer d’ESO, del qual un 81,9% es troba en situació de vulnerabilitat social. La transformació que es tirarà endavant pretén reduir la segregació afavorint la retenció de les famílies en aquests barris i facilitar la continuïtat de primària a secundària a través del model d’institut escola, ja que en els darrers 6 cursos, només el 56% d’alumnat de primer d’ESO ha escolaritzat, de mitjana, a la mateixa zona.

 

 

La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, remarca que “cal emmarcar aquesta actuació en el desplegament de les polítiques del Departament d’Educació en la lluita contra l’abandonament escolar prematur i en la lluita contra la segregació escolar. També en el treball per zones escolars. Una tasca que es desprèn del treball conjunt del Departament i la Sindicatura de Greuges, i que es va plasmar en el nou decret de programació de l’oferta educativa, que és l’eina que ho fa possible”.

El regidor de Cultura i del Districte de Nou Barris, Xavier Marcé, explica que “la inversió plantejada a les escoles públiques de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona és un avantatge objectiu perquè dona una continuïtat escolar molt més sòlida als nens i nenes dels tres barris de la Zona Nord. A més, aquesta transformació pot ser la base per identificar més oportunitats de canvi que millorin l’oferta educativa més enllà de la conversió de les escoles en institut escola, millorant instal·lacions i aprofitant més els espais educatius”.

 

Una intervenció sistèmica

En la planificació d’aquestes intervencions s’ha tingut en compte la idiosincràsia d’una zona amb alts índex de vulnerabilitat i aïllada geogràficament, de manera que l’abordatge s’ha dissenyat a partir d’una mirada global que dona resposta a la seva singularitat i que inclou la possibilitat d’apropar-hi els serveis educatius.

Tal i com es desprenia de l’avaluació realitzada sobre les transformacions integrals empreses pel Consorci d’Educació en els darrers anys, la intervenció que tindrà lloc a la Zona Nord no es limita a canvis puntuals, sinó que busca capgirar la situació del conjunt del territori en el qual s’executarà. La visió sistèmica d’aquesta transformació ha estat fonamental a l’hora de planificar la intervenció, que ha posat especial atenció en el paper que juguen els centres afectats en l’ecosistema de la zona educativa. També es tindran en compte altres recomanacions de caire metodològic que assenyalava aquesta avaluació, com per exemple la millora del diàleg entre l’administració i la comunitat educativa durant el procés de transformació. De fet, durant els últims mesos s’han mantingut diverses reunions i la proposta ha estat participada amb els agents educatius de la zona.

 

 

 

El paper del Pla de Barris a les escoles de la Zona Nord

En el marc de les dues edicions del Pla de Barris de la Zona Nord (impulsades per l’Ajuntament en els períodes 2016-2020 i 2021-2024), la intervenció en l’àmbit educatiu ha estat un dels pilars més significatius del projecte. A la incorporació de perfils professionals de l’àmbit socioeducatiu (educadores socials, tècnics i tècniques d’integració social i educadores emocionals) a la majoria de les escoles de primària i a l’IES Picasso, cal sumar també el desenvolupament del programa d’educació i cultura EducArtS. Aquesta iniciativa, sorgida l’any 2017, permet que tots els infants de les escoles de primària de la Zona Nord disposin d’una proposta d’ensenyaments artístics (música, dansa, teatre, etc.) en horari lectiu i d’una oferta àmplia d’activitats culturals i artístiques en la franja extraescolar. Al marge d’EducArtS, a la Zona Nord també es duu a terme el projecte Menjallibres de promoció del gust per la lectura en l’alumnat de segon i tercer de primària així com el programa Prometeus, del que forma part l’Institut Picasso, que vetlla per tal que adolescents de la Zona Nord puguin accedir a la universitat independentment dels seus condicionants econòmics i socials. Així mateix, en el cas de l’Escola Ferrer i Guàrdia de Ciutat Meridiana, l’adequació de l’espai públic situat immediatament al costat de l’escola i la seva conversió en parc infantil, ha permès dotar a l’entorn escolar d’una nova zona d’esbarjo per a infants i famílies. A través del Pla de Barris també s’han dut a terme accions de reforç de les AFAs dels centres educatius i s’ha promogut la participació de la comunitat educativa en diferents esdeveniments desenvolupats al barri.





Paraules clau

educació/ formació/ zona nord/