Servei de Premsa
23/12/2024
L’alcalde de Barcelona demana a la Generalitat una inversió de 3.000 M€ a la xarxa de metro durant els propers deu anys
16/02/2024
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- Jaume Collboni ho ha dit durant una sessió “Matins del Cercle” organitzada per la Fundació Cercle d’Infraestructures. L’alcalde ha assegurat que el metro és el mitjà més assequible, més democràtic, més ecològic i més eficient a l’hora de construir metròpolis. “On arriba el metro arriba la Barcelona real”, ha afirmat
- Durant l’acte, l’alcalde també ha anunciat que abans de l’estiu ja estarà fet el projecte executiu de connexió del tramvia per la Diagonal de Francesc Macià fins a la plaça Verdaguer
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha participat aquest matí a la sessió “Matins del Cercle”, organitzada per la Fundació Cercle d’Infraestructures i que ha tingut lloc al World Trade Center. A l’acte també hi han assistit, el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Lluís Salvadó; el president de la Fundació Cercle d’Infraestructures i del Comitè Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona Santi Vila, l’enginyer en cap, Oriol Altisench i l’arquitecta en cap, Maria Buhigas.
En aquest marc, l’alcalde de Barcelona ha parlat de la importància de les infraestructures per la ciutat i ha explicat que ara s’ha iniciat de nou la tramitació dels pressupostos municipals 2024, per poder aprovar-los en el plenari del mes de març. Es tracta d’un pressupost que contempla gairebé 1.000 M€ d’inversió de l’Ajuntament i de totes les empreses associades, entre els quals hi ha inversions en infraestructures. “Tenir pressupost és imprescindible per a poder realitzar les inversions necessàries i que la ciutat no s’aturi, aquesta és la meva determinació i estic convençut i confiat que així serà el proper mes de març”, ha afirmat.
L’alcalde ha assegurat que “en la visió de la ciutat del futur, la ciutat 2030, les infraestructures són fonamentals i formen part no només de la visió de la ciutat, sinó de les polítiques que està desenvolupant Barcelona”. I en aquest sentit, ha afegit que “no totes les infraestructures són de la nostra competència, però totes són de la nostra incumbència”.
L’alcalde de Barcelona s’ha referit a les conseqüències de l’absència d’inversions que hi ha hagut a Catalunya en els darrers deu anys en relació amb la sequera, “deu anys de no inversió i d’improvisació es paguen” ha dit, “no tornem a cometre el mateix error amb les infraestructures que Catalunya i Barcelona necessiten els propers deu anys. No tinguem d’aquí a deu anys una sequera d’inversions que s’haurien d’haver fet en infraestructures del transport, de la comunicació o de l’energia”.
En aquest sentit, Collboni ha recordat que Barcelona ja està tirant endavant inversions importants a la ciutat mentre mira més enllà de les seves competències amb la creació del Comitè Assessor d’Infraestructures, que “ens ha de permetre entrar en alguns debats on ja està immers el país com l’ampliació de l’aeroport i de l’agenda de les inversions ferroviàries, energètiques o d’aigua que té pendents”. En relació amb aquest tema, l’alcalde de Barcelona ha fet referència a la necessitat de pensar en la Gran Barcelona i en la importància de la internacionalització a través del Port i de l’Aeroport que són dues de les infraestructures més importants del país.
En aquest punt, l’alcalde s’ha centrat en la rellevància de les infraestructures metropolitanes i en una de les infraestructures més rellevants per la mobilitat metropolitana, com és el metro. “El metro és el mitjà més assequible, més democràtic, més ecològic i més eficient a l’hora de construir metròpoli, on arriba el metro arriba la Barcelona real. I si volem que la Barcelona real creixi en escala necessitem més metro i més inversió en metro”, ha afirmat. També ha assenyalat que avui s’està fent un esforç molt important d’inversió per la connexió de les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat i ha demanat que aquest esforç també es faci extensible al metro.
“Demano al Govern actual i als que hagin de venir en el futur que assenyalin el creixement de les línies de metro de Barcelona com un dels objectius fonamentals de les infraestructures de transport i de comunicació de futur de l’àrea de Barcelona”, ha declarat l’alcalde, “amb una inversió que hem estimat de 3.000 M€ en els propers deu anys, assumible si es fa pas a pas”.
En aquest sentit, ha destacat la importància de la represa del tram central de l’L9/L10, de les obres de connexió de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat, entre Espanya i Gràcia, i també de la connexió de l’L4, entre la Pau i la Sagrera, connectant el Poblenou i la Sagrera. Alhora, ha repassat les actuacions pendents amb el metro com és el perllongament de l’L1 entre Fondo i el centre de Badalona, que ha de relligar el Barcelonès Nord, el perllongament de l’L3, cap a Esplugues de Llobregat, una connexió també molt destacada pel projecte del nou Clínic, i l’ampliació de la l’L2 cap a Montjuïc, connectant els barris de la Marina i la Zona Franca amb el centre de la ciutat i alhora amb l’aeroport.
Durant l’acte, Collboni ha anunciat que abans de l’estiu ja estarà fet el projecte executiu de connexió del tramvia per la Diagonal de Francesc Macià fins a la plaça Verdaguer i ha acabat assenyalant la rellevància de les infraestructures que “generen cohesió social, igualtat d’oportunitats, poden contribuir a incrementar a escala l’oferta d’habitatge públic i privat i a mig termini contenir i abaixar els preus de l’habitatge, cohesionant eixos de nova centralitat de prosperitat econòmica i d’inversions”.
Paraules clauinfraestructures/