Servei de Premsa
24/11/2024
[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Finalitzen les obres de transformació de la Rambla al tram Colom-Santa Madrona
20/07/2024
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- L’Ajuntament acaba la primera fase de la remodelació del passeig, que ha permès renovar l’àmbit que connecta amb el mar per fer-lo més confortable, verd, amable i amb més espai per al vianant
- S’ha modificat el traçat de l’avinguda de les Drassanes per allargar la Rambla i obrir-la al mar amb una nova plaça que incentiva els usos socials i renova la trobada entre el passeig, les Drassanes i Colom
- A la resta del passeig, continuen avançant els treballs que permetran completar la remodelació d’un dels passejos més emblemàtics de la ciutat en poc menys de tres anys i completar-la aquest mateix mandat, a principis de 2027
- Declaracions de Laia Bonet i Albert Batlle:
Nou pas endavant en la transformació de la Rambla. L’Ajuntament de Barcelona ha finalitzat les obres de la primera fase de la reurbanització del passeig, que correspon al tram entre el monument a Colom i Santa Madrona. La intervenció ha permès renovar l’àmbit de la Rambla que connecta amb el mar per fer-la més confortable, verda, amable i amb més espai per al vianant i una millor ordenació dels usos. En paral·lel, continuen les obres a la resta del passeig, de manera que la reforma d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat segueix avançant.
El canvi que s’ha viscut a la part baixa de la Rambla és molt important. En total, s’ha actuat sobre uns 23.000 m2, i s’ha modificat el traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral i allargar la Rambla amb un nou espai urbà d’arribada al front de mar. Així, s’ha creat una nova plaça amb arbrat que incentiva els usos socials i renova la trobada entre el passeig, les Drassanes i Colom. El nou paviment de tot l’espai és de peces de diferents formats de pedra natural, concretament granit i pòrfir.
En aquest tram de la Rambla hi haurà prop d’un centenar d’arbres, 53 dels quals seran nous, i també espècies arbustives, amb escocells més amples i un millor subsòl. La plantació de part del nou verd es farà a partir de finals de setembre, un cop la temperatura sigui adequada. L’enllumenat s’ha unificat amb un únic disseny més simple i funcional, i s’han incorporat pilones a petició de la Junta Local de seguretat.
Pel que fa a la circulació, s’ha aplicat el model previst per a tota la remodelació. Hi ha un sol carril per banda que admet les bicicletes i autobusos, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i l’accés als aparcaments, i tots dos carrils estan restringits al trànsit veïnal.
L’Ajuntament ha invertit uns 11,4 milions d’euros en els treballs de la primera fase de la reurbanització de la Rambla, que van començar a l’octubre de 2022.
Les obres a la resta del passeig, en marxa
Paral·lelament, continuen en marxa les obres iniciades ara fa un mes a la resta del passeig. Els treballs permetran completar la transformació de tota la Rambla en poc menys de tres anys, de manera que es reduirà a la meitat els sis anys d’obres previstos inicialment I s’acabarà a principis de 2027. Des del 17 de juny, a la Rambla hi ha habilitats uns passos provisionals de vehicles per poder creuar-la i fer possible l’accés del veïnat i vehicles d’emergències i la distribució de mercaderies, i la calçada del costat Raval és de pujada des de Colom fins a la plaça de Catalunya, configuració que es mantindrà durant els primers mesos de la remodelació.
Les obres aniran per fases: primer la banda Besòs, després la banda Llobregat i finalment el tronc central, i per reduir al mínim les afectacions, els treballs es desenvolupen en trams acotats d’uns 50 metres.
Un cop transformada, la nova Rambla reduirà l’espai destinat al vehicle i en donarà més al vianant. La secció rodada serà contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5 m d’amplada restringit al trànsit veïnal, serveis, mercaderies i aparcaments. La disminució de l’amplada de circulació permetrà repartir l’espai sobrer a les voreres laterals, que tindran una amplada d’un mínim de 3 metres, per facilitar el passeig i el gaudi de les persones, davant de les botigues i establiments de la Rambla. I hi haurà tres espais-plaça a les cruïlles més singulars: l’Espai Betlem-Moja, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre.
En total, s’haurà destinat una inversió de 55,6 milions d’euros a la transformació de tot el passeig sencer –tots els cinc àmbits més la redacció dels projectes i els serveis necessaris.
L’Espai Rambla: més de 270 atencions per oferir el màxim d’informació sobre la transformació
Per tal d’oferir el màxim d’informació a la ciutadania, comerciants, teixit econòmic, cultural, social, etc., sobre les obres i la transformació de la Rambla, des del dia 15 de juny està obert l’Espai Rambla, un punt específic d’informació per acompanyar el veïnat i el teixit econòmic, social i cultural de l’entorn de la Rambla, així com a la resta de la ciutadania. Des d’aquest espai, se centralitzen les informacions i comunicacions a la ciutadania, agents socials, econòmics, culturals, entitats, associacions de l’entorn i en general a tothom que vulgui tenir detall o resposta sobre qüestions de com avancen les obres i sobre com serà la Rambla del futur. Se situa a la planta baixa del Palau de la Virreina (La Rambla, 99).
En els primers 20 dies de funcionament, des de l’Espai Rambla s’ha atès 272 ciutadans i ciutadanes, comerciants, entitats, etc., principalment en horari de matí. La majoria, un 56%, s’hi ha dirigit amb dubtes relacionats amb temes de mobilitat i transport públic, i en segon lloc, un 20%, es tractava de demandes d’informació sobre comerç i restauració.
Declaracions de Laia Bonet i Albert Batlle:
Paraules clauRambla/