L’impost turístic finança cinc projectes per millorar la vida de les persones amb discapacitat : Servei de Premsa

L’impost turístic finança cinc projectes per millorar la vida de les persones amb discapacitat

16/08/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona promou la millora de la vida de les persones amb discapacitat amb cinc projectes finançats directament per l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET) per tal d’avançar en la seva autonomia i llibertat. D’un pressupost global d’11,1 milions d’euros, l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) ha obtingut el finançament del 100% dels cinc projectes presentats, amb un cost que ascendeix als 114.000 euros. Aquests projectes cerquen fomentar, protegir i assegurar els drets i les llibertats de les persones amb discapacitat, garantir que siguin independents, estiguin incloses en la comunitat, siguin tractades amb respecte i prenguin decisions de manera lliure i informada. També, tenen la voluntat d’assegurar que l’entorn, el transport, la informació, els serveis i els equipaments són accessibles, així com eliminar els obstacles i les barreres en tots els àmbits de la societat: la política, l’economia i la cultura, entre altres.

Per a la regidora de Salut, Persones amb Discapacitat i Estratègia contra la Soledat, Marta Villanueva, “la taxa turística és un instrument que contribueix a fer de la ciutat un espai més inclusiu i accessible”. “Des del Govern Municipal treballem per garantir l’autonomia i la plena participació de les persones amb discapacitat, tot respectant la seva dignitat”, subratlla. A més a més, destaca que quests projectes responen a la voluntat de promoure la independència personal i la llibertat individual de les persones amb discapacitat i facilitar la seva participació en la vida social i cultural de Barcelona.

En concret, els projectes finançats són Museus: accessibilitat, comunitat i inclusió social; Anticipa’t a la Festa!; la creació de 2 guies de promoció del turisme inclusiu; la promoció de l’accessibilitat al comerç per xarxes socials, i la comunicació i difusió del projecte de l’Hort al Terrat. Aquests projectes reben un finançament de 60.000, 9.000, 25.000, 10.000 i 10.000 euros, respectivament. El calendari previst d’execució és fins al mes de desembre d’enguany pel conjunt dels projectes.

 

Accessibilitat als museus

Pel que fa al primer projecte, aquest contempla intervencions de millora de l’accessibilitat universal als centres museístics que depenen de l’Ajuntament. En concret, es preveu la creació de productes que permetin la interacció tàctil a les persones visitants. Això permetrà especialment la interacció de les persones amb discapacitat visual amb el patrimoni cultural, però es tracta d’una solució que és utilitzada per la resta visitants..

Entre les actuacions previstes, hi ha la projecció d’una maqueta tàctil del Castell de Montjuïc; reproduccions de peces tàctils; un vídeo sobre l’accessibilitat als museus; un projecte de residències artístiques, i una experiència immersiva, entre altres.

 

Avançar-se a la festa

El col·lectiu de persones amb autisme necessiten abans de participar o assistir en alguna activitat, disposar d’informació per situar-se, per tal de tranquil·litzar-se i sentir-se segures i evitar situacions de nerviosisme i angoixa que fa que les famílies optin sovint per no assistir a les festes populars de la seva ciutat.

Aquest projecte consisteix en l’elaboració de documents anticipatius de les festes més populars de la ciutat: Sant Jordi, Santa Eulàlia, Mercè, Tres  Tombs i Cavalcada de Reis perquè infants i adults amb autisme i que puguin utilitzar-los per entendre i gaudir millor d’aquestes festes populars de la ciutat de Barcelona, serà un gran avantatge. El fet de poder disposar d’ells de manera virtual i fàcils d’accedir des de les webs oficials de l’Ajuntament, ampliant la informació sobre cada festa, s’aconsegueixi una administració pública més inclusiva.

 

Turisme inclusiu

Aquest projecte té l’objectiu d’elaborar dues guies adreçades al personal tècnic municipal i a aquelles empreses i entitats que organitzen activitats turístiques (culturals i festives) inclusives a la ciutat de Barcelona. Aquest projecte vol promocionar i apropar les persones amb discapacitat al conjunt de l’oferta turística festiva i cultural de la ciutat.

Això comportarà una millora de la destinació en clau d’accessibilitat turística i facilitarà la captació i fidelització de visitants autòctons. Aquestes guies consistiran en organització d’activitats culturals i festives accessibles de la ciutat de Barcelona i com fer els productes de comunicació accessibles per a tothom.

 

Comerç per xarxes socials

Aquest projecte té l’objectiu de promocionar l’accessibilitat al comerç de la ciutat de Barcelona per donar a conèixer les necessitats específiques del col·lectiu. Per això, està previst elaborar un conjunt de materials multimèdia per visibilitzar els drets de les persones amb discapacitat en relació amb el comerç i sensibilitzar la ciutadania.

Tot el material serà lliurat als comerços de Barcelona per realitzar una formació específica sobre accessibilitat per conèixer i atendre millor els col·lectius amb discapacitat. Concretament es crearan conjunt de petits vídeos de sensibilització sobre l’accessibilitat al comerç, la maquetació de la guia de comerç accessible de Barcelona, material de sensibilització sobre l’accés del gos pigall al comerç d’origen cultural divers i materials divulgatius sobre l’accessibilitat al comerç segons el nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya.

 

Difondre l’Hort al Terrat

El darrer projecte vol difondre el projecte de l’Hort al Terrat, iniciat l’any 2016 i que consisteix en el desenvolupament d’horts urbans hidropònics en terrats d’instal·lacions municipals en desús i que són gestionats per entitats de persones amb discapacitat. La producció resultant es dona a menjadors socials. Actualment, hi ha 10 horts a la ciutat i s’hi fomenta l’agricultura urbana i el cultiu d’abastament local proporcionant maneres innovadores de gestionar l’aigua i el sòl, garantint una producció sostenible i de qualitat, i oferint productes cultivats localment a organitzacions que treballen amb persones en risc d’exclusió.

Es vol desenvolupar un paquet de comunicació digital a través de la creació d’un vídeo i també el desenvolupament de material didàctic ubicat en un dels horts que actuarà com a portal visible del projecte, unes propostes que milloraran l’experiència dels visitants que, sovint, provenen d’altres països, i que els suposa un gran exemple a implementar en els seus territoris.

 

Un pressupost de més d’11 milions

Aquests projectes formen part d’un paquet de 48 projectes diferents finançats amb l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET) que sumen 11,1 milions d’euros i permetran aprofundir en les polítiques engegades per millorar la gestió del turisme i augmentar el retorn social cap a la ciutadania.

D’entre els 48 projectes aprovats, un total de 29 han estat sol·licitats directament pels districtes de la ciutat, mentre que la cultura aglutinarà 8 projectes més. Els 11,1 milions d’euros són el segon paquet de projectes finançats per l’IEET que s’aprova aquest mandat, després dels 7,7 milions d’euros acordats el passat mes de novembre.





Paraules clau

accessibilitat/ IEET/