La línia 5 de metro recupera demà la normalitat després de les obres d’aquest estiu al tram Cornellà Centre – Collblanc : Servei de Premsa

La línia 5 de metro recupera demà la normalitat després de les obres d’aquest estiu al tram Cornellà Centre – Collblanc

01/09/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Demà dilluns, 2 de setembre, a les 5 del matí s’iniciarà el servei a la línia 5 de metro en la seva totalitat i amb normalitat, després del tall que afectava el tram entre Cornellà Centre i Collblanc. L’obra, realitzada per Metro i que ha requerit una inversió de 16 milions d’euros, ha permès reduir les vibracions en aquest tram, millorar l’accessibilitat i incrementar la capacitat de transport de la línia, per on circularà un tren més des de demà. Amb la reobertura demà del tram afectat de l’L5, quedaran normalitzades totes les línies on s’han fet obres aquest estiu: L2, L4 i L10 Nord.

La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet ha volgut destacar la important inversió realitzada per TMB en aquesta obra, “necessària per actualitzar una infraestructura de via que havia arribat al final de la seva vida útil”. Bonet ha explicat també que les “diferents actuacions executades a la zona de vies han permès reduir les vibracions que provocaven molèsties als veïns; el recrescut d’andanes ha millorat l’accessibilitat a l’estació Cornellà Centre; i la instal·lació de la nova agulla tipus bretelle permet augmentar el nombre de trens que circulen per aquesta línia”.

 

Una obra a termini i sense incidències

Entre els treballs que s’hi han fet destaca la renovació integral de 5 quilòmetres de via (de Cornellà Centre a Collblanc) que havia arribat al final de la seva vida útil. Amb aquesta actuació s’ha millorat la fiabilitat de la línia, ha augmentat el confort dels usuaris durant el viatge i s’han reduït les vibracions per l’ús de la infraestructura en aquest tram. A més, a Cornellà Centre s’ha instal·lat una agulla del tipus bretelle que millorarà la capacitat de la línia, ja que permet reduir el temps d’atur quan hi hagi alguna incidència, i incrementa la capacitat de transport de l’L5: de moment, ja circularà un més a partir d’aquest mes de setembre. També s’ha aprofitat per fer un recrescut d’andanes a Cornellà Centre per millorar l’accessibilitat de l’estació.

A les obres realitzades a l’L5, entre Cornellà Centre i Collblanc, s’han renovat 3,6 quilòmetres de via doble i s’han substituït 6.500 metres cúbics de balast per formigó. També s’han instal·lat 14.400 metres lineals de carril d’acer, amb un total de 618 soldadures elèctriques i 243 aluminotèrmiques, i que s’han subjectat amb 24.000 fixacions antivibratòries sobre la plataforma de formigó. Finalment, s’ha modificat part de la catenària i s’han renovat dos pous de ventilació de túnel.

Els treballs s’han desenvolupat sense cap incidència destacada i tant el metro com la trentena d’autobusos especials que han servit les dues llançadores substitutòries han absorbit amb normalitat les necessitats de mobilitat del tram afectat. La complexa obra s’ha realitzat complint els calendaris previstos, aconseguint així que la línia 5 de metro doni servei totalment abans que comenci el període escolar, tal com estava programat.

Laia Bonet ha agraït a la ciutadania la comprensió demostrada per les inconveniències que han suposat els talls d’aquest estiu a la xarxa de metro i “que han obligat a modificar les rutines de desplaçament  de milers d’usuaris i usuàries. Bonet ha recordat que era necessari fer els talls en aquesta època de l’any en què baixa la mobilitat laboral i escolar”.

 

Informació i alternatives de transport al tall

La xarxa de metro era  la principal alternativa per a la mobilitat en el tram afectat per les obres, en especial la L1, i també el servei de Rodalies a Cornellà i l’Hospitalet. Per aquest motiu, els dos serveis especials d’autobusos que s’han habilitat connectaven les estacions afectades amb aquests dos serveis ferroviaris. Els busos de la llançadora 1 (Cornellà Centre – Collblanc) han circulat a una freqüència de 4 minuts aproximadament en hora punta, i ha comptat amb fins a 26 autobusos articulats, el màxim possible. La segona llançadora (Can Vidalet – Can Serra) també ha circulat amb una freqüència de 4 minuts i amb 3 autobusos estàndards.

Les setmanes prèvies al tall es van dur a terme campanyes per informar la ciutadania, que van incloure la presència d’informadors que repartien fulletons i informaven els usuaris a les estacions, els llocs més rellevants de la línia i les parades del bus llançadora, en el moment de començar les obres. Entre d’altes mesures també es van fer actualitzacions al  planificador de viatge Vull Anar de TMB, per tal de maximitzar la consulta d’opcions alternatives de transport al tall. També s’ha fet difusió de la campanya informativa a través de la megafonia, les pantalles d’informació de metro i bus, el web corporatiu, la TMB App i les xarxes socials de TMB. També s’ha informat amb cartelleria i senyalització estàtica a les estacions afectades i als enllaços, i els punts on es van habilitar els busos substitutoris.





Paraules clau

L5/ tmb/