Entra en servei el perllongament del trambesòs fins a Verdaguer, primera fase de la connexió tramviària per la Diagonal : Servei de Premsa

Entra en servei el perllongament del trambesòs fins a Verdaguer, primera fase de la connexió tramviària per la Diagonal

10/11/2024



Temps estimat de lectura: 7 minuts

 

Aquest diumenge 10 de novembre ha entrat en servei el tramvia des de Glòries a Verdaguer, operat per la línia T4 del Trambesòs, en el seu horari habitual. El nou tram construït correspon a la fase 1 de les obres de connexió del tramvia per la Diagonal iniciades el 7 de març de 2022.

D’aquesta manera, es dona per finalitzat el període de marxa en blanc (MeB) iniciat el passat 21 d’octubre que ha servit per fer les darreres comprovacions i els ajustos necessaris en matèria de disponibilitat, fiabilitat i seguretat del servei. Durant aquestes tres setmanes, i també durant tot el període de proves iniciat el passat 15 de juliol, el personal tècnic de les obres i el personal d’operacions del tramvia han treballat intensament per integrar correctament el tram amb la resta de sistemes. L’execució d’aquests treballs amb èxit ha permès complir amb el calendari previst inicialment i el tramvia es posarà en marxa aquesta tardor.

 

Canvi d’operativa de les línies T4, T5 i T6

El nou tram de Glòries a Verdaguer serà operat per la línia T4 de Trambesòs, que, des del 21 d’octubre, amb l’inici de la MeB, va deixar de circular direcció Ciutadella | Vila Olímpica i va començar a fer el recorregut cap al centre de la ciutat sense passatgers. A partir d’ara, la T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja de Barcelona. Per aquest motiu TRAM seguirà informant les persones usuàries d’aquests canvis operatius mitjançant cartells i personal d’informació a les parades de Trambesòs.

 


Plànol de la nova operativa del servei del Trambesòs
 

 

Un nou transport públic d’alta capacitat amb grans beneficis

El nou servei de tramvia recorrerà aproximadament 2 quilòmetres pel centre de la ciutat (entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona) entrant de ple en la trama urbana de l’Eixample i ajudant a connectar diversos municipis de l’àrea metropolitana.

Està previst que incorpori una demanda addicional de 24.000 viatges al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes diaris del tram central de la Diagonal. Entre altres avantatges, també contribuirà a descongestionar la xarxa d’autobusos, sobretot les línies horitzontals, optimitzant els recursos destinats al sistema de transport públic.

El nou tram d’infraestructura tramviària, fruit de la col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, millorarà la connectivitat de la xarxa de transport públic amb nous intercanvis. Enllaçarà amb quatre línies de metro, l’L1, L2, L4 i L5, i catorze línies d’autobús urbà de TMB i algunes d’interurbanes.

Per prestar servei a l’actual T4 fins a Verdaguer, a més, s’han adquirit 3 nous tramvies – actualment en fabricació– que permetran incrementar, en el primer trimestre de 2025, la flota actual de 18 tramvies a 21, per respondre a la demanda d’aquesta primera fase.

Paral·lelament, l’Ajuntament de Barcelona ha realitzat els ajustos semafòrics necessaris per tal que el tramvia tingui prioritat de circulació en el nou tram que entrarà en servei entre les Glòries i Verdaguer. Al tram entre els carrers de Castillejos i Bailèn, s’han ajustat els cicles semafòrics de 27 cruïlles, les 10 de l’avinguda Diagonal i 17 més de l’entorn. I a l’àmbit de la mateixa plaça de les Glòries, amb la nova urbanització s’han instal·lat 10 passos de vianants amb semàfors.

Amb el nou tramvia, Barcelona gaudeix d’una renovada i reurbanitzada avinguda Diagonal, des de la plaça de les Glòries fins al passeig de Sant Joan. Aquest espai és ara un nou espai públic per a l’ús i gaudi de la ciutadania en una de les vies més emblemàtiques i utilitzades de la ciutat. Aquesta intervenció ha suposat un guany important per a les persones que van a peu, amb la incorporació de 17.290 m2 de noves voreres. En alguns àmbits, el creixement respecte de la vorera inicial ha estat molt destacat, passant de 2,8 metres de vorera a 9,7 en el tram entre el passeig de Sant Joan i Sicília o dels 4,8 als 16 metres d’amplada entre el carrer Sardenya i el carrer Marina.

Amb relació a la mobilitat sostenible s’ha modificat l’antic carril bici que circulava per aquesta avinguda i s’ha reubicat en un nou espai de la Diagonal, guanyant en amplitud i segregant-lo del pas dels vianants. En total s’han implantat 5.040 m2 de nou carril bici al llarg d’1,6 km.

A nivell de verd aquesta tardor ha començat la plantació de verd, amb 8.965 m2 de zona verda de parterres i la plantació de 266 nous arbres, conservant alhora plàtans centenaris. A banda, també s’incorporen 7.753 m2 de zona verda a la superfície per on circula el tramvia i 1.734 m2 de zona verda a l’espai que s’ha guanyat amb la configuració de la nova plaça de Pablo Neruda.

 

Inversió total de 63 milions d’euros en la primera fase

Aquesta primera fase ha suposat una inversió de 63 M€ (suma imports licitats), corresponents a 48 M€ en obra civil i sistemes tramviaris i 15 M€ en la fabricació dels 3 nous tramvies. El finançament de l’obra civil i sistemes correspon a la Generalitat de Catalunya (37 M€) i l’Ajuntament de Barcelona (11 M€), mentre que la del nou material mòbil a les administracions consorciades a l’ATM: Generalitat, Ajuntament de Barcelona i l’AMB. En paral·lel, el cost les obres d’urbanització per part de l’Ajuntament ha estat de 52 M€, als quals s’afegeix la inversió feta per la construcció del col·lector, prèvia a la de la infraestructura tramviària, de 8,1 milions d’euros.

 

L’APS, el sistema pioner d’alimentació contínua per terra

Tal com ja es va anunciar, la connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal es durà a terme sense línia aèria de contacte o catenària i es farà amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos raïls que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. Això ha requerit adaptar la flota actual de tramvies, amb 20 anys de funcionament, a aquest nou sistema d’alimentació. D’aquesta manera, tant la flota actual com els tres tramvies nous, seran capaços de captar energia tant amb pantògraf, en els trams amb catenària, com amb uns captadors situats sota bastidor dels vehicles, en els trams sense catenària. Els tramvies que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf.

Aquest sistema, a més de la instal·lació del tercer carril i equips específics en subestacions, ha requerit l’adaptació de la flota actual i equipar els nous tramvies. Serà la primera vegada a l’Estat que s’implementa aquesta solució tecnològica en tramvies i la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.

 

Un tramvia més accessible i sostenible

En l’execució de les obres i en la fabricació dels nous tramvies, s’ha vetllat pel compliment de forma avançada del nou Codi d’accessibilitat de Catalunya, en vigor el passat mes de març de 2024 i que integra les condicions necessàries perquè els espais d’ús públic, els edificis, els mitjans de transport, els serveis, els productes i els processos de comunicació garanteixin l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació de les persones amb discapacitat o amb altres dificultats d’interacció amb l’entorn.

D’altra banda, per tal de garantir una xarxa de tramvia més resilient davant dels reptes del canvi climàtic, i fruit del recent escenari de sequera, s’ha substituït el mantell de gespa de la plataforma tramviària per una coberta vegetal composta per una barreja de sèdum, que consumeix fins a 10 vegades menys aigua que la gespa, alhora que oferirà una varietat de colors al llarg de les diferents estacions de l’any.

 

Segona fase de connexió a punt

La nova infraestructura preveu consolidar la connexió de les dues xarxes en una segona fase, contemplada en l’actual Pla director d’Infraestructures 2021-2030, i que permetrà connectar ambdues xarxes de tramvia per l’avinguda Diagonal entre les places de Francesc Macià i de les Glòries Catalanes, separades només 4 km.

Junt amb el perllongament de l’L8 de FGC i la compleció de l’L9 de Metro, és una de les actuacions més importants en matèria de transport públic en termes de sostenibilitat, ja que amb aquests 4 km es preveu doblar la demanda preexistent d’ambdues xarxes de tramvia, dels 31 milions de viatges anuals actuals fins als 62 milions de viatges anuals.

En matèria tramviària es preveu l’ús freqüent de combois dobles que permetran una gran absorció de demanada, motiu pel qual s’han dimensionat -ja en aquesta primera fase- tant el sistema d’energia com la distribució de les noves marquesines i la longitud de les parades.

Actualment, l’Ajuntament de Barcelona ja té redactat el projecte de reurbanització de la segona fase de la connexió del tramvia. El document, en fase de validació tècnica, preveu els canvis urbanístics necessaris per fer-ho possible i dotar l’avinguda de més espai per als vianants, zones verdes i transport sostenible. La reurbanització suposa una inversió d’uns 53 milions d’euros. Alhora, el Govern municipal també té redactat i en fase de validació tècnica un altre projecte executiu necessari per unir els tramvies, que depèn de la iniciativa municipal: la segona fase del col·lector que s’instal·larà en aquest mateix àmbit de la Diagonal i que tindrà un pressupost d’uns 61 milions d’euros.

Paral·lelament, l’ATM està acabant de redactar el projecte de la infraestructura i les instal·lacions del tramvia, que inclourà tres parades noves a Diagonal / Cinc d’Oros, Balmes i Casanova i que té un pressupost estimat d’uns 90 milions d’euros aportats íntegrament per la Generalitat a l’ATM i que inclou la redacció del projecte i la direcció d’obra. D’altra banda, el material mòbil es calcula que costarà aproximadament uns 80 milions d’euros que aportarà directament l’ATM. En total, el pressupost estimat de la part tramviària és de 170 milions d’euros. La previsió és que es puguin aprovar inicialment els tres documents a inicis del 2025 i de forma definitiva durant el segon trimestre del 2025.

Una vegada es tanqui la tramitació dels tres documents caldrà que s’aprovin els propers pressupostos de l’Ajuntament i la Generalitat de Catalunya per tirar endavant les obres, que es preveu que duraran uns 40 mesos, i situar-les al calendari.





Paraules clau

Tramvia/