Continua el procés de transformació de la Meridiana: les obres de la següent fase començaran el primer trimestre del 2025 : Servei de Premsa

Continua el procés de transformació de la Meridiana: les obres de la següent fase començaran el primer trimestre del 2025

26/11/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Els treballs per a la reforma de l’avinguda Meridiana segueixen endavant. Aquesta tarda ha tingut lloc una sessió informativa on s’ha explicat al veïnat les diferents actuacions que es faran durant aquest mandat sobre aquesta important transformació. Les obres del següent tram a reformar, entre el carrer Felip II i Fabra i Puig, començaran el primer trimestre de l’any vinent, i tindran una durada d’uns 18 mesos i una inversió de 26 milions d’euros.

 

 

En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: es plantaran uns 275 arbres nous, així com es guanyen uns 7.200 m2 de parterres. Però hi haurà dos àmbits amb característiques singulars: el node de La Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de La Sagrera.

 

 

El node de La Sagrera de transversalitat abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que s’ha creat a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants i el carril bici se situarà a banda a banda i serà unidireccional. També es milloraran els jardins d’Ángeles López de Ayala, on els jocs infantils passaran a ser accessibles, i també l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs, amb més vegetació i espais verds de qualitat a tots dos espais. En aquest àmbit es faran dos passos de vianants nous, i en total n’hi passarà a haver quatre.

 

 

A més, entre els carrers de Felip II i Garcilaso s’optimitzarà l’espai d’intermodalitat per millorar la connexió del transport públic de la zona i per integrar-lo millor amb la resta d’usuaris de la via. En aquest àmbit, actualment hi ha una sèrie de parades de busos urbans i interurbans que coincideixen també amb el carril bici situat a voreres, i que cal endreçar i ordenar per facilitar-ne l’accés i la circulació. El nou espai permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans. Així, per ordenar l’encotxament s’habilitarà un doble carril bus (més els dos carrils de circulació) en sentit sortida de la ciutat, de manera que podran aturar-s’hi entre set i vuit busos (urbans i interurbans), i en sentit entrada s’habilita una zona de desencotxament per a 3-4 busos interurbans. La mesura se sumarà al gir ja fet a l’altura del carrer d’Espronceda.

Per augmentar la transversalitat i connectivitat de l’àmbit es crearà un nou pas de vianants al carrer d’Honduras per facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels 9 actuals a 15.

Abans de començar les obres caldrà dur a terme una actuació prèvia per desviar el carril bici actual i evitar que les bicicletes acabin utilitzant les voreres mentre duri la reforma. Així, s’implementarà un carril bici provisional que complementarà la xarxa actual. Serà bidireccional i anirà pel carrer de Concepció Arenal, entre el passeig de Fabra i Puig i Felip II.

Un cop acabada la fase 2 fins a Fabra i Puig, la inversió total en tots els trams haurà sigut fins al moment d’uns 55,8 milions d’euros, dels quals una part provenen dels fons Next Generation.

 

 

Un nou espai d’uns 20.000m2 que englobi els jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes

També es redactarà el projecte executiu per completar el node de Navas, als jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes, de forma que es generi un espai diàfan que sigui percebut com unitari i que permeti la realització d’activats a les dues bandes de l’avinguda.

Aquesta intervenció facilitarà un recorregut a peu continu i sense obstacles que uneixi els dos costats de la Meridiana, i amb increment del verd a la zona amb plantació de noves espècies de caràcter singular i la conservació de l’arbrat existent. També es reordenaran alguns elements (pistes de petanca, zones de jocs infantils i taules de ping-pong) i es col·locaran de forma que no fragmenti la plaça i es mantingui l’espai central diàfan. La urbanització mantindrà els elements propis de la transformació de l’avinguda i, més concretament, el característic dels nodes.

 

 

Des de la perspectiva de la sostenibilitat, el projecte de reforma integrarà tots aquells elements que estiguin en bon estat fent petites reparacions on calgui, com per exemple el vial de servei del carrer Biscaia i la part pròxima al carrer de la Indústria. La redacció del projecte executiu i aprovació definitiva es durà a terme el durant el 2025.

 

 

Un gran canvi a la Meridiana

Les actuacions fetes fins ara ja han permès reduir el trànsit en uns 19.400 vehicles diaris.

El canvi que viurà la Meridiana quan hagi finalitzat el tram fins a Fabra i Puig serà molt important. Les actuacions des de la plaça de les Glòries fins a Fabra i Puig abastaran 2,87 km de l’avinguda i fins a més de 163.300 m2 de superfície renovada.

En paral·lel a la intervenció sobre aquest tram, es treballa ja en la planificació de la fase 3 de transformació de l’avinguda i durant aquest mandat es redactarà l’avantprojecte des de Fabra i Puig fins al Pont de Sarajevo i els estudis previs de la resta de Meridiana fins a Vallbona, comptant amb la participació de la ciutadania.





Paraules clau

Meridiana/