El Plenari aprova definitivament les Ordenances Fiscals 2025 : Servei de Premsa

El Plenari aprova definitivament les Ordenances Fiscals 2025

20/12/2024



Temps estimat de lectura: 6 minuts

 

El Plenari de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament les Ordenances Fiscals per a l’any 2025, que congelen impostos a la ciutadania i avancen en la fiscalitat turística. El suport del Govern i dels grups de Barcelona en Comú i ERC ha permès aprovar les noves ordenances que entraran en vigor el proper 1 de gener. En el tràmit, s’han resolt les 121 al·legacions  presentades i se n’han acceptat una cinquena part, principalment de les formacions progressistes i algunes de caràcter tècnic.

L’alcalde, Jaume Collboni, ha celebrat l’acord assolit perquè “la ciutadania reclama als polítics que ens posem d’acord per tirar endavant la ciutat i el país”, i l’ha titllat “d’important i progressista”, ja que “puja la pressió fiscal sobre una activitat que va molt bé, que és molt bona per la ciutat però que pot pagar més impostos en favor de la ciutat, que és el sector turístic”. “Augmentem els ingressos fiscals, que vol dir més capacitat per fer habitatge, més capacitat per fer Pla de Barris i polítiques socials, sense incrementar la pressió fiscal de les famílies, ni de les Pimes ni dels autònoms”, ha assegurat, afegint també l’acord en mesures com la reducció de terminals de creuers. Així mateix, l’alcalde Collboni ha anunciat que aquest matí ha signat el decret de la prorroga del Pressupost de l’exercici 2024, que serà vigent a partir de 1 de gener del 2025, “per no perdre ni un minut, que la ciutat continuï avançant i impulsar polítiques progressistes”. L’alcalde s’ha mostrat convençut de la capacitat del govern d’assolir acords i ha convidat a BComú i ERC a estendre l’acord d’ordenances en les properes setmanes als pressupostos per l’any vinent.

 

 

 

Una de les propostes destacades per l’any vinent és l’aplicació d’un tipus diferenciat d’IBI als establiments hotelers amb major valor cadastral. El govern plantejava apujar el tipus diferenciat de l’IBI del l’1% a l’1,08%, als immobles destinats a Oci i Hosteleria amb un valor cadastral superior als 5,2M€. A petició de Barcelona en Comú s’accepta incrementar el topall fins l’1,17% l’any 2025, però no arribar a l’1,30% que demanaven. La mesura afecta a 233 béns immobles d’oci i hostaleria, dels quals 208 son hotels.

A proposta d’ERC, s’ha acceptat que l’adaptació de la taxa de residus municipal al nou marc legal es faci en quatre anys. Així doncs la pujada de tarifes obligada per la Llei 7/2022 per donar compliment a l’obligatorietat de disposar d’aquesta taxa específica, diferenciada i no deficitària, es farà de forma progressiva en 4 anys i no en 3. L’any 2025 la proposta queda com s’havia previst, és a dir les tarifes més habituals, que representen el 72,7% de les llars, tindran l’any vinent un increment d’entre 5 i 10 euros en la factura anual, en funció de la categoria de comptador. En concret, els que paguen 27,65€, l’any que ve pagaran 32,91€ i els rebuts de 51,38€ pujaran a 61,15€ anuals. Pel que fa a les bonificacions es mantenen les ja existents, com la targeta d’usuari de Punts Verds i s’incrementa fins a un 50% la bonificació de la taxa al veïnat que té sistema de recollida porta a porta, en el primer any i d’un 20% els tres anys següents.

Pel que fa a les bonificacions ambientals, en el cas de l’IVTM, tal i com estava previst, s’estableix una limitació temporal de les bonificacions ambientals de l’impost a un màxim de 5 anys, del 75% en el cas dels zero emissions i 50% els vehicles ECO. En el cas de les motos elèctriques, que no estava previst, s’ha acceptat continuar bonificant un 40% la quota durant els primers 5 anys.

 

Altres propostes destacades recollides a les OOFF:

 

Increment progressiu de l’IBI dels Béns Immobles de Característiques Especials com el Port de Barcelona

En la mateixa línia i fent ús del marge d’autonomia fiscal municipal, el govern també proposa modificar a l’alça el tipus de l’IBI que afecta els Béns Immobles de Característiques Especials (BICES), ubicats bàsicament al Port de Barcelona pel pes que tenen en l’activitat turística.

En conjunt, s’aplicarà a 130 immobles que es troben dins l’epígraf de BICES, que reuneix a béns com els ports comercials, terminals de creuers, túnels de peatges o infraestructures com ara la regasificadora.

Es proposa un increment progressiu en 3 anys per passar del 0,80%, que és el tipus vigent, al màxim permès de l’1,30% el 2027. Una actualització que entre els anys 2025 i 2027 permetrà a Barcelona equiparar-se a altres ciutats portuàries com València o Algecires, que tenen fixat el tipus al màxim legal. Un increment que per aquest 2025 té un impacte previst de 4,42M€.

 

Projecte Zona Bus 4.0 per gestionar la mobilitat turística i reduir l’impacte que tenen els autocars turístics en determinades zones de la ciutat

En el marc del Projecte Zona Bus 4.0, es crea una nova taxa que té per objectiu limitar, endreçar i governar les parades i estacionaments d’autocars discrecionals turístics, per tal de gestionar la mobilitat turística, limitant el volum d’autocars a la ciutat a un màxim diari, a través de la limitació del nombre de permisos que es faciliten cada dia per accedir als espais del sistema Zona Bus.

Amb la proposta de modificació de l’O.F. 3.12 per a 2025 s’estableix una nova taxa corresponent al registre obligatori “permís diari d’ús de Zona Bus”. Aquest permís per tal de poder fer servir, en una data concreta, els espais de la Zona Bus que ho requereixin tindrà un cost de 35 euros diaris.

A banda de la taxa diària, en cas que els autocars vulguin fer una parada en els denominats Espais de Gran Afluència, hi ha un permís diari, de reserva prèvia d’entorn singular, que tindrà un cost addicional de 3 euros per cada operació d’encotxament i desencotxament.

Més enllà d’això, els autocars turístics han de seguir pagant la taxa d’ocupació de l’espai públic, que ja existeix i que s’incrementa. Això aplica tant a la parada breu per encotxar/desencotxar de 15 minuts, com la d’estacionar el vehicle, un cop ja han deixat els viatgers. En ambdós casos es proposa actualitzar les tarifes de la Zona Bus amb un increment del 12% respecte les taxes actuals.

En conjunt, i de mitjana, es preveu que els autocars turístics passin de pagar uns 20 euros diaris a uns 80 euros. En estimacions anuals, es calcula que aquest sistema permet incrementar en 3M€ la recaptació actual, d’1M€.

 

Atracció d’inversions d’interès per la ciutat

Es proposen bonificacions de l’IAE per atraure empreses que innoven i aposten pel coneixement. Pel que fa a l’IAE, es preveu bonificacions a partir del 50% per inversions en actius fixos de més d’1M€, generació de llocs de treball i per empreses que estableixin centres d’innovació o start-ups a la ciutat. Aquestes activitats econòmiques declarades d’especial interès municipal poden arribar a tenir bonificacions del 95%, quan les inversions en noves superin els 5 milions d’euros o quan es generin més de 150 llocs de treball de qualitat. En aquest cas, s’ha acceptat que les bonificacions no s’apliquin a activitats d’allotjament turístic.





Paraules clau

Ordenances Fiscals/