Un total de 27 equipaments han actualitzat els convenis de gestió cívica aplicant el nou protocol aprovat per l’Ajuntament : Servei de Premsa

Un total de 27 equipaments han actualitzat els convenis de gestió cívica aplicant el nou protocol aprovat per l’Ajuntament

02/01/2025



Temps estimat de lectura: 4 minuts

 

Un total de 27 equipaments amb gestió cívica, inicien aquest 2025 aplicant ja els protocols nous que va aprovar l’Ajuntament al mes de juny de 2024, i que progressivament, a mida que han anat esgotant la vigència dels convenis anteriors, s’han anat renovant i actualitzant segons la nova normativa. En concret, en les darreres setmanes de 2024 s’han renovat les gestions cíviques de 10 equipaments de Sant Martí, uns altres 10 equipaments de Nou Barris, 4 del districte de Sants-Montjuïc, 2 a Sant Andreu, i finalment un del districte d’Horta-Guinardó, que de fet va començar a aplicar el nou protocol l’1 de novembre. Aquest procés d’actualització de la gestió cívica d’equipaments seguirà al llarg de 2025 amb l’actualització d’una desena més de convenis, que són els que es preveu que aquest any esgotin la seva vigència. 

Al mes de juliol de 2024 va entrar en vigor una instrucció del Govern municipal que fixa nous criteris per aplicar la gestió cívica a determinats tipus d’equipaments. Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament es reafirma en els valors de la gestió cívica i aprova un protocol actualitzat per promoure-ho en aquells equipaments o projectes determinats. Entre les novetats destacades d’aquesta nova regulació interna destaca la concreció del procediment d’adjudicació dels equipaments, que ara és per concurrència pública i obert a totes les entitats que estan interessades en desenvolupar un projecte de gestió cívica en l’equipament. La instrucció, per tant, es va acompanyar de la publicació de les Bases generals per l’atorgament de projectes de gestió cívica en equipaments de l’Ajuntament de Barcelona. 

El regidor d’Educació, Persones Grans i Participació, Lluís Rabell, afirma que “a través d’aquesta instrucció l’Ajuntament de Barcelona aprofundeix i consolida un instrument de col·laboració publico-comunitària i de participació ciutadana que té una llarga trajectòria a la ciutat i a més a més, l’Ajuntament reforça el seu compromís amb aquest model participatiu”. La gestió cívica està prevista a la Carta Municipal de Barcelona, i per tant, existeix des de l’any 1998. Ara bé, és a través d’aquesta instrucció que es fixen criteris molt concrets per determinar quins equipaments són susceptibles de gestió cívica i quines entitats hi poden accedir. Així doncs, la instrucció estableix que són subjectes de la gestió cívica entitats, associacions, i organitzacions sense afany de lucre arrelades al territori o en el sector funcional on s’ubica l’objecte de la gestió. Per altra banda, l’àmbit objectiu de la gestió cívica són projectes d’iniciativa ciutadana al voltant d’equipaments públics de matèria “cívica”, de foment de la participació o de serveis no especialitzats, que l’Ajuntament no estigui obligat a prestar. Els equipaments susceptibles de promoure-hi la gestió cívica són: casals de barri, casals de joves, i centres de caràcter cultural. Excepcionalment, també ho poden ser: centres cívics, espais joves, centres de recursos sectorials, casals de gent gran, fàbriques de creació i pistes esportives. En aquests casos la gestió cívica només es pot impulsar si hi ha una demanda o proposta procedent de la ciutadania organitzada que comporti el foment de la participació i que sigui un projecte d’interès general.

Una altra de les novetats de la regulació que està en vigor té a veure amb la utilització d’una nova eina per avaluar la tasca comunitària que fa l’equipament, i que pot aportar també elements de millora contínua de la gestió. La instrucció estableix i regula el seguiment dels projectes de gestió cívica  a través del Balanç Comunitari. Es tracta d’una eina d’autoavaluació i seguiment dels projectes des d’una perspectiva de l’àmbit comunitari i basada en la participació. L’objectiu d’aquesta eina és avaluar però també, paral·lelament, construir comunitat, crear vincles i relacions, generar grups, i incorporar capacitats auto organitzatives en les persones que hi participen. 

A la ciutat de Barcelona hi ha actualment 60 equipaments amb gestió cívica o ciutadana, entre els quals abunden els casals de barri, els centres cívics, els casals de joves, les cases de cultura i altres projectes singulars. 

Aquest tipus de gestió, prevista a Llei 22/1998 de 30 de desembre de la Carta municipal de Barcelona, i desplegada a través del Reglament de participació ciutadana, aporta uns valors comunitaris als equipaments que reverteixen positivament en els barris. La participació de les veïnes i els veïns en la presa de decisions i en el desenvolupament de les activitats millora els projectes, fent-los més democràtics i propers al territori. 

A més a més, l’arrelament dels projectes als barris genera més impacte i un retorn social, donat que la mateixa ciutadania que viu i coneix les necessitats i realitats del territori és qui col·lectivament ofereix respostes, i per tant, més compromís amb la cura de les persones i de l’entorn.





Paraules clau

equipaments/