Aquest diumenge 23 es talla el sentit descendent del túnel de la Rovira per les obres de renovació i millora de la infraestructura


22/03/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 5 minuts

  • El tub descendent estarà tallat durant quatre mesos i, posteriorment, es tallarà el sentit ascendent durant un mes
  • S’han establert diferents itineraris alternatius des de la sortida 3, sentit Llobregat, i 4, sentit Besòs, de la ronda de Dalt i també des de la sortida 6 en els dos sentits
  • El tall afecta també les línies d’autobús V21, 102 i 112. S’ha previst un desplegament informatiu a la zona amb avisos, informació en panells de la ronda i informadors a peu de carrer

 

A partir d’aquest diumenge, 23 de març, es tallarà el sentit descendent del túnel de la Rovira per poder executar les obres de renovació i millora de la seguretat del túnel, en concret les tres galeries d’evacuació del túnel.

Es tracta d’una actuació per millorar la seguretat, l’eficiència energètica, renovar el paviment, tractar les patologies estructurals, millorar la impermeabilització i el drenatge i renovar bona part de les instal·lacions del túnel de la Rovira. Aquesta transformació permetrà actualitzar i adaptar aquesta infraestructura que data de 1987, un túnel que té una longitud d’uns 1.300 metres i que té l’entrada sud al barri del Baix Guinardó i la nord, al Carmel. Les obres tenen un pressupost de 17,4 milions d’euros.

Durant els dies previs i els inicials de l’obra s’ha reforçat la campanya d’informació a través d’avisos d’escala, anuncis a diaris i ràdios, els panells informatius de trànsit i informadors a peu de carrer, repartint uns 40.000 fulletons informatius als conductors que circulen en els dos sentits del túnel.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha agraït “la comprensió i la paciència de la ciutadania perquè les afectacions d’una obra d’una infraestructura com aquesta són importants però alhora necessàries per millorar la seguretat i la qualitat de les instal·lacions”. “Hem de posar al dia una infraestructura que té vora 40 anys i que fan servir molts vehicles de la ciutat i el transport públic”, ha afegit Bonet.

Per facilitar els recorreguts durant el tall del túnel, que té una durada prevista de quatre mesos, s’han establert diferents itineraris alternatius.

  • Des de la sortida 3 de la ronda de Dalt en sentit Llobregat o la sortida 4 en direcció Besòs, l’itinerari recomanat s’iniciarà a la plaça Kark Marx, continuar pel passeig de Valldaura fins a arribar a la plaça de la República, des d’allà pel passeig de Verdum enllaçant amb el carrer del Doctor Pi i Molist, l’avinguda del Quinze, el passeig de Maragall fins a arribar la ronda del Guinardó.
  • Des de la sortida 6 de la ronda de Dalt en tots dos sentits, el desviament es farà o bé per l’avinguda de la República Argentina o pel carrer Esteve Terrades i enllaçar amb l’avinguda de Vallcarca.

A banda també hi ha previst un desviament.

  • Des de l’avinguda de l’Estatut, enllaçar amb el carrer de Lisboa, el carrer de Tajo (en tots tres s’ha habilitat un segon carril de baixada per ampliar la capacitat de les vies) i el passeig de Maragall fins al carrer de Sant Antoni Maria Claret.

En cada àmbit es regularan els semàfors per optimitzar els itineraris alternatius.

 

 

Afectacions a les línies de bus V21, 102 i 112

Les obres també afectaran diferents línies d’autobusos. A la V21 s’anul·len dues parades de la rambla del Carmel i s’habiliten quatre parades provisionals, dues al carrer de Dante, una al passeig de Maragall amb la ronda del Guinardó i una a la ronda del Guinardó. A la sortida del túnel de la Rovira la línia recupera el seu itinerari habitual. La línia es reforçarà per mantenir la freqüència, sobretot en hora punta. De la línia 102, s’anul·la la parada d’origen i final actual i es trasllada uns metres al passeig de Maragall. I, finalment, la línia 112 traslladarà la parada d’origen i final de línia al carrer de Porto i no s’aturarà a la parada del carrer de Lisboa entre el carrer de Porto i l’avinguda de l’Estatut de Catalunya.

 

Es mantenen els talls nocturns en sentit ascendent

A partir de l’estiu, un cop enllestides les obres del tub descendent, s’iniciaran les actuacions al tub ascendent, que comportaran un tall del trànsit amb una durada d’un mes. Igualment, durant els quatre mesos de tall del tub descendent, es mantindran els talls nocturns del tub ascendent que s’han anat fent els darrers mesos les nits de diumenge a dijous, de manera que es faran desviaments de trànsit a través de la ronda del Guinardó, el passeig de Maragall, i els carrers de Tajo i de Lisboa.

La renovació del túnel de la Rovira és la primera actuació que s’emmarca en el projecte de transformació de l’àmbit de la rambla del Carmel. Està previst que després d’aquesta primera actuació es continuïn les intervencions per reformar tot l’àmbit i dotar-lo dels espais, equipaments, infraestructures i usos que la ciutadania necessita.

 

Actuacions per millorar la seguretat

Les actuacions orientades a millorar la seguretat del túnel tenen un pes molt rellevant en aquesta obra de renovació. S’executaran tres galeries d’evacuació de nova construcció que tindran connexió transversal entre els dos tubs, és a dir, entre els dos sentits de la marxa, l’ascendent i el descendent.

També es renovaran les instal·lacions de seguretat i de comunicació amb noves solucions tecnològiques. Entre aquestes actuacions, destaquen:

  • Nou sistema de radiocomunicacions per disposar de cobertura a les noves galeries d’evacuació i incorporar un sistema de missatgeria d’emergència a través del servei de radiodifusió FM.
  • Implantació d’un nou sistema de megafonia al túnel.
  • Renovació dels punts de socors (SOS) i incorporar-ne de nous a les galeries d’evacuació.
  • Noves càmeres de seguretat.
  • Incorporació de panells de missatgeria variable.
  • Noves barreres, balises i semàfors per si cal tancar el túnel.
  • Nou sistema de control i telecomunicacions.
  • A més, s’incorporaran elements nous per a la detecció d’incendis, s’ampliarà el sistema d’hidrants i extintors i, addicionalment, es reformaran les sales tècniques.

Les actuacions inclouen la renovació de tot el paviment, que es farà amb un microaglomerat ultrafí, un paviment més resistent. També es canvia tot l’enllumenat del túnel, que serà amb tecnologia LED i s’implementarà un sistema integral intel·ligent de gestió de l’enllumenat. El sistema de ventilació es mantindrà, però un cop finalitzada l’obra, es faran noves pautes de ventilació totalment automatitzades i adaptades als diferents escenaris. Es millora la xarxa d’alimentació d’energia del túnel.

Aquesta nova fase de treballs que comença el dia 23 amb el tall del sentit descendent del túnel es farà sempre a l’interior del túnel, sense generar molèsties a l’exterior. Això permetrà la realització de treballs les 24 hores, de dilluns a dissabte.

 

Actuacions estructurals al túnel

Les obres de millora també serviran per solucionar lesions al túnel que comporten filtració d’aigua i, per tant, es farà la reparació d’aquestes fissures, es repararan les juntes i es renovarà la impermeabilització de la infraestructura per evitar noves filtracions. En aquest mateix àmbit es renovarà el drenatge existent, s’incrementaran els punts de captació, tant al vial com a les voreres i es dotarà d’embornals i col·lectors el tram de túnel comprès entre la boca nord i la sala tècnica nord. També s’instal·larà un sistema de drenatge a les noves galeries d’evacuació.