Servei de Premsa
01/04/202511:30:42
En marxa la instal·lació de plaques fotovoltàiques a les pèrgoles del Mercat de Sant Antoni
27/03/2025
Temps estimat de lectura: 2 minuts
- La intervenció, que ocuparà una superfície de més de 1.200 m2 amb els nous panells, ha de permetre reduir el consum elèctric de l’equipament
- El projecte inclou la col·locació d’una capa impermeabilitzant a les cobertes per fer front als problemes de filtracions detectats en episodis de pluges
- L’obra estarà enllestida durant el mes de juny i s’ha adjudicat per un pressupost de prop de 400.000euros
L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) ha començat els treballs per col·locar plaques fotovoltaiques a les pèrgoles exteriors del Mercat de Sant Antoni. Aquesta actuació, que es preveu que estigui enllestida durant el mes de juny, ha de servir, d’una banda, per generar energia fotovoltaica i disminuir els consums de l’equipament i, de l’altra, per millorar la impermeabilització de les estructures i fer front als problemes de filtracions detectats en episodis de pluges.
La instal·lació fotovoltaica s’ha dissenyat de manera que es pugui aprofitar el màxim d’energia elèctrica generada de forma renovable i s’executarà de manera que aquesta energia es consumeixi prioritàriament pel propi mercat. El projecte preveu la col·locació d’uns 630 mòduls de color negre de 440Wp, que tindran com a resultat una potència pic de la instal·lació de 277,2 kWp. La superfície total dels panells instal·lats serà de 1.258,8 m2.
Aquesta mesura no és una actuació aïllada, sinó que s’emmarca dins de l’estratègia municipal d’introduir millores d’estalvi energètic a la xarxa de mercats per avançar cap a unes instal·lacions més sostenibles. De fet, els mercats municipals contribueixen en l’acompliment dels objectius del Pla Clima, que en l’estratègia per una transició energètica de la ciutat, defineix l’ampliació de l’aprofitament solar per generar energia local i renovable. L’objectiu marcat en aques àmbit és triplicar la potència fotovoltaica municipal fins al 2027 i per 5 fins al 2030. En aquest sentit també està previst començar, en les pròximes setmanes, la col·locació de plaques fotovoltaiques al Mercat de Sants.
A més de facilitar l’estalvi energètic, la intervenció també ha de servir per millorar els problemes de filtracions detectats en les estructures en episodis de pluges. En aquest sentit, ja s’havien adoptat mesures preventives i realitzat actuacions com neteges intensives, aplicació de pintura de poliuretà o làmines de cautxú on s’havien detectat filtracions importants, com a solucions a més curt termini. El que es fa ara és col·locar una làmina impermeable de material plàstic d’1,8 mm de gruix amb aïllament tèrmic a les cobertes de les quatre pèrgoles exteriors del mercat. A partir d’aquí, es farà seguiment de la situació per valorar si és necessari fer alguna actuació complementària.
La intervenció s’ha adjudicat per un pressupost de 394.243 euros. Durant tot el procés previ a la instal·lació de les plaques, s’ha anat informant del projecte la Junta de l’Associació del Mercat del Llibre Dominical.
Paraules clau
mercat de sant antoni/