Els Punts de Defensa dels Drets Laborals atenen un 6,3% més de persones durant el 2024
01/04/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- L’Ajuntament de Barcelona, UGT, CCOO i Inspecció de Treball han fet balanç d’aquest servei impulsat per Barcelona Activa i han anunciat la creació d’una comissió de seguiment que vetllarà per l’avanç dels drets laborals i l’ocupació de qualitat
- Els diferents Punts, presents en els 10 districtes de la ciutat, han atès 3.783 persones que han participat en un total de 4.843 sessions. En aquest exercici, hi ha hagut també un augment d’un 31% del nombre de sessions grupals realitzades
El Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona ha acollit, aquest matí, la sessió de valoració del funcionament dels Punts de Defensa dels Drets Laborals, un servei de l’Ajuntament, impulsat per Barcelona Activa en col·laboració amb sindicats, Inspecció de Treball de la Generalitat de Catalunya i entitats del territori per donar un servei públic en matèria de drets laborals. Durant l’acte, l’Ajuntament, els sindicats majoritaris (CCOO i UGT) i Inspecció de Treball han fet balanç del servei i han anunciat la creació d’una comissió de seguiment que vetllarà per l’avanç dels drets laborals i l’ocupació de qualitat des de les diferents organitzacions representades. Aquesta comissió aportarà, en el marc de l’Acord de Barcelona per l’Ocupació de Qualitat (ABOQ), un conjunt d’indicadors que contribuiran a establir l’evolució de l’ocupació de qualitat a la ciutat.
Els Punts de Defensa de Drets Laborals, creats l’any 2017, s’han consolidat des de llavors com a recurs de referència en l’assessorament en matèria de drets i deures laborals a la ciutat i també els fan servir organitzacions que volen sensibilitzar el els seus usuaris i usuàries o equip tècnic. Es tracta d’un servei que s’ofereix de manera estable als 10 districtes de la ciutat, combinant atenció presencial individual i grupal, amb atenció telefònica.
Aquest 2024, els Punts de Defensa de Drets Laborals han vist incrementat els seus usuaris en un 6,3%. Els diferents Punts han atès 3.783 persones que han participat en un total de 4.843 sessions, tant en assessoraments individuals, en la majoria dels casos (83,9%), com en formacions grupals. En aquest exercici hi ha hagut també un augment d’un 31% del nombre de sessions grupals realitzades. Aquestes sessions estan destinades a resoldre, principalment, dubtes de persones que pertanyen a col·lectius i que comparteixen casuístiques com ser persones migrades, persones amb necessitats de conciliació, o pertanyents a col·lectius laborals com professionals del treball domèstic, raiders o persones que treballen al sector de les cures.

“L’Ajuntament treballa per l’ocupació de qualitat, dins de la qual és fonamental la protecció dels drets de les persones treballadores. Els Punts de Defensa de Drets Laborals són un exemple de com teixir complicitats i treballar de la mà de les organitzacions sindicals majoritàries, que són sòcies fonamentals, i de la Inspecció de Treball per poder garantir que les persones ateses tenen la informació correcta i es disposa, també, de la via de la denúncia quan hi ha situacions d’incompliment reiterat”, ha assegurat la regidora de Promoció Econòmica i Treball, Raquel Gil,en la seva intervenció. Gil ha explicat, també, que la creació de la nova comissió de seguiment “ha d’ajudar a disposar de més dades, més precisió en l’atenció i a poder fer un seguiment més acurat per tenir més i millors drets laborals”. I el comissionat de Polítiques d’Infància, Adolescència, Joventut i LGTBI, Javier Rodríguez, ha destacat l’especial importància que té aquest servei en la protecció dels drets de les persones joves: “Estem avançant en la bona direcció, el projecte continua consolidant-se”.
Els Punts de Defensa dels Drets Laborals s’han consolidat els darrers anys com un servei de valor per sensibilitzar, difondre i assessorar les persones sobre els seus drets i deures com una de les vies per combatre la precarietat laboral i promoure un mercat de treball de qualitat.
Una mitjana de 315 persones ateses cada mes
Durant aquest últim any, el global de la xarxa ha atès una mitjana de 315 persones mensuals, el 68% de les quals eren dones. És especialment rellevant que el 73,8% de les persones ateses de Barcelona provenen dels 6 districtes d’atenció prioritària, és a dir, amb indicadors socioeconòmics per sota la mitjana de la ciutat.
Les professions en els que majoritàriament treballen les persones usuàries del servei són les vinculades amb el sector de comerç (16,8%) i activitats de tipus administratiu (9,6%). Pel que fa al nivell d’estudis, gairebé el 50% de les persones ateses tenen estudis secundaris, un 43% universitaris i el 8% primaris o sense estudis. Pel que fa a la comparativa per sexe amb relació als estudis, de les persones amb estudis universitaris, les dones representen gairebé el 75%, mentre que els homes representen el 24,6%.
Pel que fa al seu origen, el 62,5% de les persones ateses són de procedència espanyola, mentre que un 24% són de fora de la UE i un 13,3% de la UE. Dins del col·lectiu de persones procedents de la UE, la primera nacionalitat és la italiana (22%) i pel que fa a les persones procedents de fora de la UE, la colombiana i la veneçolana encapçalen la llista.
Durant el 2024, majoritàriament s’han rebut consultes genèriques sobre drets laborals. També hi ha hagut consultes més concretes sobre condicions generals de la contractació, com poden ser assumptes relacionats amb les condicions salarials, el contracte laboral i el conveni col·lectiu, la jornada de treball i la categoria laboral. Dins d’aquest bloc, les consultes més repetides són les relacionades amb els conceptes salarials i les nòmines. A una distància major, es troben les consultes sobre permisos retribuïts i vacances, assetjament laboral dins de la relació laboral i excedències.
Pel que fa les consultes sobre la seguretat social, les segones més nombroses, quasi la meitat s’han fet al voltant de les diferents implicacions de les incapacitats temporals, seguides de les consultes sobre la prestació d’atur, inclosos els subsidis i sobretot les consultes sobre compatibilitat, cotitzacions i quantitats. En menor mesura, però igualment importants, consten consultes sobre incapacitats permanents jubilació i cotització.
La majoria de les consultes, un 64%, finalitzen amb la resolució dels dubtes que es plantegen en l’atenció, mentre que un 18,6% es deriven al Servei d’Orientació Jurídica de la Generalitat (SOJ), un 4,5% finalitzen amb recomanació de denúncia a Inspecció de Treball per part de la persona treballadora i un 2,1% es deriva a la Seguretat Social.
4.854 consultes en el servei d’assessoria laboral de Joves
Des del 2022, els joves d’entre 16 i 35 anys disposen d’un espai especialitzat per informar-se sobre els drets i deures laborals en el servei d’assessoria laboral de Joves de Barcelona, impulsat pel Departament de Joventut de l’Ajuntament.
Aquest servei ha atès 4.854 consultes de 3.158 persones durant el 2024. La major part de les atencions han estat adreçades a joves menors de 25 anys (1.819), seguit d’aquells amb edats entre 25 i 29 anys (755) i finalment, majors de 30 anys (584).
El contracte de treball, el conveni col·lectiu, la nòmina i quitança, reclamacions d’acomiadaments i prestacions laborals, són algunes de les principals consultes que han arribat a l’assessoria laboral de joves.



