Barcelona presenta la mesura de Govern per a la gestió de la nit a la ciutat


06/05/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 11 minuts

  • Primera reunió plenària del Consell de la Nit, l’òrgan municipal de coordinació amb prop d’un centenar d’agents i operadors de l’activitat nocturna a la ciutat, on avui s’han presentat les principals línies d’actuació des d’ara i fins al 2027
  • L’Oficina de la Nit prioritzarà el reforç de les mesures preventives -amb especial atenció a col·lectius com joves, dones, LGTBI o gent gran-, com la mediació nocturna, els itineraris segurs, els punts lila o les mesures de corresponsabilitat amb locals d’oci
  • Es proposa redissenyar el transport públic de nit per donar resposta a la mobilitat nocturna real a la ciutat
  • Es treballaran canvis del marc normatiu per actualitzar la classificació dels espectacles culturals i les llicències d’activitat, i s’analitzarà com aplicar a la ciutat la figura de “l’agent del canvi”, per incorporar en la planificació urbanística de zones residencials mesures per equilibrar nous usos amb la protecció d’activitats culturals preexistents
  • Barcelona proposa també ampliar les opcions culturals i de lleure més enllà de l’oci tradicional i generar una oferta nocturna més inclusiva, equilibrada i accessible, incorporant activitats culturals, esportives i recreatives en horari de 18h a 6h, i activant alguns parcs i places de la ciutat
  • En l’àmbit internacional, se celebrarà un esdeveniment de networking per donar a conèixer les polítiques de Barcelona i crear xarxa amb les més de 60 ciutats internacionals que ja compten amb un sistema de governança nocturna al món

 

 

Primera reunió plenària del Consell de la Nit, amb prop d’un centenar de participants

Avui s’han presentat les principals prioritats de Barcelona en la gestió efectiva de la nit en la primera reunió del Consell de la Nit, l’òrgan plenari de la nova acció de Govern, presidit per l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; vice-presidit per la comissionada de la Nit, Carmen Zapata; i que compta amb la participació de prop d’un centenar d’agents i operadors de la nit a Barcelona.

 

 

El Consell Plenari de la Nit té com a objectiu coordinar i coproduir les actuacions relatives a la vida nocturna a la ciutat, per donar una resposta estratègica, corresponsable i proactiva a l’activitat de nit a Barcelona. En la primera reunió, s’han presentat les actuacions recollides en la mesura de Govern “Iniciatives per a la gestió integral de la Nit 2025-2027”, que vol impulsar el reforç de mesures preventives i transport públic, canvis normatius i la diversificació de l’oferta per millorar la gestió nocturna a la ciutat.

 

Revisar la normativa com a base per a millors polítiques públiques envers l’activitat cultural a la ciutat

Una de les principals propostes, des de l’Oficina de la Nit, amb la comissionada de la Nit al capdavant, és una revisió de l’actual normativa que aplica a l’activitat nocturna. En aquesta línia, ja s’ha començat a treballar per aconseguir una revisió de la Llei d’espectacles públics per incloure de forma explícita els espectacles culturals com una activitat essencial per al desenvolupament personal i social, i per actualitzar la classificació dels espectacles culturals, de manera que es pugui diferenciar entres activitats culturals i recreatives i per tant es pugui afinar a l’hora de dissenyar accions públiques concretes per al sectors culturals, des de l’atorgament de llicències fins a les limitacions o restriccions que els poden afectar.

En aquest àmbit es proposa també revisar i actualitzar la normativa municipal sobre soroll, per incloure subvencions o ajuts a l’aïllament tèrmic i acústic en habitatges a rehabilitar o que no compleixin els actuals estàndars d’edificació, de manera que s’incentivi fiscalment o se subvencioni i es pugui promoure accions en aquesta línia entre les comunitats de veïns i veïnes de la ciutat.

 

L’agent del canvi, una mesura per prevenir conflictes futurs en noves àrees residencials

Com a mesura urbanística novedosa, es treballa ja per explorar la viabilitat de la figura de l’agent del canvi (Agent of changement), com a organisme que actua des de la planificació urbana a la ciutat per fer possible la convivència i la protecció de les activitats culturals, musicals i d’oci preexistents en entorns urbans en creixement.

Aquest “agent del canvi” podria tenir aplicació a Barcelona amb propostes com l’establiment d’un mínim d’espais o places d’aforament per a activitats musicals i culturals en proporció al nombre d‘habitants en futurs plans urbanístics, o amb el foment de mesures d’aïllament acústic i eficiència energètica en nous desenvolupaments urbans com a recomanació general per millorar la convivència amb activitats culturals properes, i també amb la difusió de línies d’ajut com les subvencions per a la millora de l’aïllament acústic que ja existeixen i poden ser desconegudes per a part de la població.

 

Les mesures preventives, una de les principals línies d’actuació a la nit a Barcelona

En l’àmbit de la seguretat i la convivència, es reforçaran les polítiques existents de prevenció de l’assetjament i les violències sexuals entorn de les activitats d’oci, amb el reforç i desplegament generalitzat dels “Punts lila” com a espais de referència en esdeveniments i zones d’oci per oferir suport, informació i assistència a persones que puguin estar en situacions de violència masclista o assetjament sexual des dels mateixos espais on es desenvolupen les activitats nocturnes.

També es reforçarà el protocol “No Callem”, que estableix directrius i protocols clars d’actuació per a locals, persones treballadores i assistents a esdeveniments i zones d’oci nocturn, amb l’objectiu d’erradicar qualsevol mena d’agressió i garantir un ambient respectuós i segur per a tothom.

I es treballarà per ampliar els itineraris segurs, amb la presència de vigilància i/o patrulles de la Guàrdia Urbana de Barcelona per prevenir i intervenir davant de qualsevol acte de violència sexual, LGTBIfòbica  o xenofòbica en espais públics, en els recorreguts més sovintejats entre la sortida d’establiments d’oci nocturn i les estacions de transport públic, i principalment en horari entre les 23 hores i les 6 del matí dels dies festius, vigílies i caps de setmana.

En el marc d’aquesta mesura es proposa també incentivar col·laboracions per establir “Punts lila” en col·laboració amb comerços oberts en horaris nocturns, hotels o d’altres establiments, especialment vinculats a itineraris segurs i zones amb aglomeracions nocturnes de públic, i estudiar una estratègia d’il·luminació per reforçar aquests recorreguts.

 

Reforçar la mediació nocturna, una primera actuació a peu de carrer

Des de l’Oficina de la Nit, i també en la línia del reforç de mesures preventives i d’assistència en la franja nocturna, s’incrementarà el servei de mediació nocturna, una actuació amb equips de mediadors i mediadores desplegats per prevenir, intervenir i gestionar de manera alternativa els conflictes que sorgeixen durant la nit i la matinada a zones d’oci nocturn i a l’espai públic.

El servei identifica setmanalment problemes recurrents però també altres d’índole diversa, alguns relacionats amb les violències masclistes, l’homofòbia i la xenofòbia.

Són agents formats en mediació que observen, intervenen i coordinen amb la policia i altres serveis d’emergència quan cal. Actualment, el servei consta de 6 persones que actuen en parelles per a tota la ciutat, durant les nits de divendres i dissabte, que s’ampliaran per arribar a tots els districtes de Barcelona.

En aquesta línia, també s’analitzarà la necessitat d’ampliar o estendre altres serveis municipals que ofereixen algun tipus d’intervenció de caràcter preventiu, amb estratègies de mediació, i que actualment treballen a la nit, com el Servei de gestió de conflictes, el Servei de mediació del soroll (o promotors acústics) o el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), el servei d’emergències socials de l’Ajuntament de Barcelona que atén les persones afectades per una situació sobtada que requereixen una atenció psicosocial immediata.   

 

 

Dissenyar un transport públic per a la mobilitat nocturna real

En l’àmbit de la mobilitat, l’Oficina de la Nit ha encetat ja un treball de diagnosi de les principals necessitats de transport a la nit, per tal d’elaborar un disseny específic de la mobilitat nocturna de la ciutat, amb criteris d’eficiència però també per fer-ho més segur, accessible i sostenible, per a les persones que el fan servir en horari nocturn per oci però també les que treballen en horaris nocturns, tenint en compte les característiques d’uns desplaçaments, sovint en hores de poca concurrència i en zones allunyades, que poden generar una major percepció d’inseguretat, i estudiant aspectes com la millora de la seguretat, la il·luminació i l’accessibilitat als espais públics durant la nit.

En aquesta línia s’ha iniciat ja la millora del servei de Nitbus, per adaptar-ho a la demanda i els nous patrons d’ús, amb la creació de les dues noves línies N23 i N24, que desdoblen els serveis de les línies actuals de N3 i N4, i les modificacions en els recorreguts de la N28, N13 i la N6. També es millorarà la senyalització i informació sobre horaris de transport nocturn a les zones d’oci.

Alhora, es treballarà per millorar l’ordenació de les zones de recollida per taxis per evitar situacions de desordre i millorar la fluïdesa i la convivència i es proposaran serveis addicionals d’autobús en zones d’alta concentració d’activitats, per desconcentrar l’afluència de persones a peu i facilitar una sortida ràpida i segura.

 

 

Diversificar l’oferta nocturna per generar experiències més inclusives i equilibrades

Amb l’objectiu d’ampliar les opcions de lleure més enllà de l’oci tradicional i generar una experiència nocturna més inclusiva, equilibrada i accessible, es treballa ja per diversificar l’oferta d’activitats, incorporant opcions més enllà de les tradicionals amb activitats culturals, esportives i recreatives que responguin als interessos d’una audiència més àmplia i generin a Barcelona una experiència nocturna més inclusiva, equilibrada i accessible.

Una millor distribució dels usos nocturns, una reducció dels problemes de concentració i una oferta més inclusiva i accessible per a tota la ciutadania, que inclogui la millora i l’activació d’espais públics com places i parcs, permetrà consolidar una vida nocturna dinàmica i sostenible, que equilibri la diversió amb la convivència i impulsi el creixement cultural i econòmic de la ciutat.

 

Generar xarxa i reconeixement de Barcelona a nivell internacional

En l’àmbit internacional, des de l’Oficina de la Nit ja s’ha començat els primers contactes amb altres països i ciutats que compten amb iniciatives similars de gestió de la nit, i en aquest sentit es treballa ja per organitzar una conferència o unes jornades per donar a conèixer l’activitat de la ciutat en la gestió de la nit i les activitats nocturnes de Barcelona i per generar un esdeveniment de networking entre convidats locals i internacionals.

La ciutat forma part ara ja de les més de 60 ciutats a nivell mundial que compten amb una oficina o una instància de governança nocturna, entre elles Amsterdam, Berlín, Londres i Nova York, i és la primera ciutat a l’estat Espanyol que aposta per impulsar una acció de govern específica per a la nit, amb la figura de la comissionada de la Nit.

 

Proves pilot per les Zones d’Excel·lència Nocturna en col·laboració amb el sector privat

Alhora també s’impulsarà una estratègia per comptar amb Zones d’Excel·lència Nocturna, a través del reconeixement internacional amb el distintiu Purple Flag (bandera morada), que és una acreditació internacional que reconeix l’excel·lència en la gestió d’àrees urbanes amb una oferta nocturna segura, dinàmica i sostenible. Aquesta acreditació és gestionada per l’Association of Town Centre Management (ATCM) del Regne Unit i ja ha estat implementada a més de 90 districtes o localitats d’aquest país, així com a Irlanda, Austràlia i Nova Zelanda.

En aquesta primera fase es preveu implementar proves pilot a diferents zones de Barcelona per aconseguir el distintiu, en funció que siguin zones d’alta concentració de vida nocturna, amb problemàtiques en matèria de seguretat, convivència o sostenibilitat, que compti amb el compromís d’actors locals per a la col·laboració al pilot i on existeixin associacions locals que puguin liderar l’execució del pla.

 

Contacte continu amb agents i operadors de la nit a la ciutat

Barcelona ha esdevingut la primera ciutat d’Espanya a comptar amb un model de governança nocturna a partir del nomenament de la Comissionada de la Nit, un càrrec amb l’objectiu de millorar la convivència i l’equilibri entre la vida nocturna de la ciutat, el descans dels veïns i la responsabilitat de facilitar el diàleg i la col·laboració entre els diferents actors involucrats a la vida nocturna de la ciutat, a través d’eines com l’Oficina de la Nit.

Des del seu nomenament, el passat mes de novembre, Carmen Zapata ha celebrat més de 80 reunions amb entitats, col·lectius, actors i operadors de la nit i de la ciutat, entre ells representants del Consell de Joventut, el Consell Assessor de la Gent Gran, Consell Municipal LGTBI, Consell de Dones, la FAVB i la CONFAVB, Consorci de Turisme de Barcelona, Barcelona Regional, l’Oficina Municipal de Dades, el 22@network i la Fundació Claror.

En l’àmbit del sector de l’oci nocturn tradicional, Zapata ha mantingut trobades amb l’ASACC (Associació de Sales de Concerts de Catalunya), la Plataforma de Festes Majors, FECASARM (Federació Catalana d’Associacions d’Activitats de Restauració i Musicals), FECALON (Federació Catalana de Locals d’Oci Nocturn), el Gremi de Restauració, el Gremi d’Hotels, el Gremi d’empresaris de discoteques de Barcelona i província, la Cambra LGTBI i representants de grups empresarials del sector, festivals i sales de concerts, a més de visitar les principals zones d’activitat nocturna de la ciutat també durant la nit.

També hi ha hagut reunions amb diferents grups polítics municipals del Consistori, els comissionats de Joventut, Gent Gran, Convivència, Pacte per Ciutat Vella, representants de l’ICUB (Institut de Cultura de Barcelona), la Guàrdia Urbana de Barcelona i els equips de la Gerència Municipal, les tinències d’alcaldia i districtes. Zapata s’ha vist amb representants de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la delegació de Govern de l’Estat. I a nivell internacional va rebre fa poc la visita del comissionat d’Economia 24 hores de Nova Gal·les del Sud i el ministre especial de l’Estat, Carreteres, Art, Música i Economia de la nit i de Turisme i Treball del govern metropolità australià de Sydney, que van mostrar interès per les iniciatives de Barcelona i van compartir els seus cinc anys d’experiències a l’àrea metropolitana australiana.

La comissionada de la Nit també ha contactat durant aquests primers mesos amb responsables de tots els districtes, i ha participat de diferents òrgans de participació ciutadana on ha pogut conèixer de primera mà les inquietuds i queixes ciutadanes sobre l’activitat nocturna i el soroll a cada districte.

 

Una estructura municipal creada per a la gestió efectiva de la Nit des de l’Ajuntament 

La figura de la Comissionada de la Nit, a través de l’Oficina de la Nit, recull el treball realitzat per la “Taula ciutadana per una nit cívica i segura”, i treballa en noves propostes, en base als estudis i diagnosis realitzats i al diàleg amb tots els interlocutors, amb l’objectiu de millorar la convivència i l’equilibri amb l’activitat nocturna i el descans dels i les veïnes, la relació de la ciutat amb la vida nocturna i alhora estimular l’oferta cultural i d’oci nocturn. Des d’aquesta oficina també es treballa la coordinació de les estructures municipals, a nivell territorial i  funcional, i de tots els serveis públics i privats de forma transversal, i es centralitza la informació relativa a la vida nocturna a la ciutat.

A partir del nomenament de la Comissionada de la Nit, també es va constituir el Consell de la Nit de Barcelona, un òrgan presidit per l’alcalde i vicepresidit per la Comissionada de la Nit, on hi formen part prop de 97 actors. És un òrgan per a la participació, el diàleg i la interrelació de de tots els actors vinculats amb la vida de nit a la ciutat, des d’un enfocament preventiu i amb la finalitat de contribuir a donar una resposta estratègica, corresponsable i proactiva a la vida nocturna de Barcelona. Es convoca un cop l’any amb la voluntat per reforçar i donar un major impuls a les polítiques municipals vinculades a la vida nocturna, com a element essencial dins del model de ciutat.

Dins del Consell, la comissió permanent del Consell de la Nit n’és l’òrgan executiu, que dona suport i assessorament i ha d’assegurar una actuació més àgil i efectiva per a la coordinació transversal, la corresponsabilitat i la millora de la qualitat de les actuacions en l’àmbit de la vida nocturna. Pot realitzar encàrrecs concrets o grups de treball, i es reuneix diverses vegades durant l’any, amb la participació de prop de 39 membres entre responsables municipals i actors de la vida nocturna a la ciutat.

 

Enllaços relacionats: