Comença la transformació de Pere IV en un nou eix pacificat entre Bac de Roda i Selva de Mar
02/08/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- En el marc de les millores en el districte de Sant Martí, també s’han iniciat en les darreres setmanes les obres d’urbanització del tram de Selva de Mar, entre el carrer de Perú i Pere IV; del carrer del Marroc, entre el carrer de la Selva de Mar i carrer de Fluvià i els treballs d’urbanització del carrer de Zamora, entre Almogàvers i Sancho de Àvila
Nou pas endavant en la transformació del carrer de Pere IV com a nou eix pacificat i verd de la ciutat. Aquest mes de juliol l’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU) ha iniciat els treballs de reurbanització d’aquest vial en l’àmbit comprès entre Bac de Roda i Selva de Mar, al barri de Provençals del Poblenou, al districte de Sant Martí.
Per al regidor de Sant Martí, David Escudé “Aquestes obres suposen un pas més en el procés de transformació del carrer de Pere IV, una de les artèries principals del districte per tal de convertir-lo en un nou espai prioritari per als vianants. A més suposa una millora de la connectivitat a la zona per tal que aquest carrer esdevingui una via més agradable i propera per a la ciutadania”.
Aquest tram se suma als portats a terme en aquest via en els darrers anys per convertir aquest carrer en un entorn pacificat i amb prioritat per al vianant. En un primer moment es va reurbanitzar el carrer entre Roc Boronat i Bilbao i posteriorment entre rambla de Prim i el carrer de Josep Pla i entre els carrers de Selva de Mar i Josep Pla. L’objectiu d’aquestes actuacions és contribuir a la dinamització dels barris per on conflueix la via i, alhora, revitalitzar el patrimoni industrial i la identitat històrica d’aquest carrer emblemàtic de Sant Martí.
En aquest sentit, la reurbanització del tram entre Bac de Roda i Selva de Mar reforça el caràcter cívic de l’eix Pere IV i potencia la connexió amb el Parc Central del Poblenou. El nou tram es transformarà en un vial de plataforma única amb prioritat per a vianants i bicicletes i amb molta presència de verd amb la incorporació de nou arbrat per oferir espais d’estada i d’ombra.
La intervenció també suposarà la instal·lació de nou mobiliari urbà i enllumenat, l’adaptació dels passos de vianants, i la renovació de la semaforització i la senyalització de les cruïlles de la via. Una altra de les millores destacades serà en el drenatge del carrer, amb la substitució i millora del sistema de clavegueram i la inclusió de SUDS (Sistema urbà de drenatge sostenible) amb l’aprofitament d’aigües freàtiques.
Paral·lelament a aquesta actuació també han començat les obres d’urbanització del tram de Selva de Mar, entre el carrer de Perú i Pere IV i del carrer del Marroc (entre el carrer de la Selva de Mar i carrer de Fluvià). En aquest àmbit, s’ampliaran els espais per a vianants i l’accessibilitat, es renovarà el paviment i s’augmentarà la presència de verd, a més de millorar la connectivitat a tota la zona amb l’obertura del carrer del Marroc, que a partir de Selva de Mar quedarà obert i se li donarà continuïtat fins al carrer de Fluvià. Culminant amb aquesta obertura l’eix de mobilitat Marroc-Tànger-Alí Bei.
Amb aquesta actuació també es conserva i es renova en l’àmbit d’urbanització l’espai de la plaça de l’església del Sagrat Cor, per la seva protecció patrimonial i significació veïnal, mantenint l’arbrat existent, ampliant-la i donant-li continuïtat espacial, tant cap al carrer Provençals com cap al carrer Marroc.
En global, les obres al carrer de Pere IV, Selva de Mar i Marroc tenen un pressupost aproximat de 8,4 M€ IVA inclòs, i tindran una durada aproximada de divuit mesos.
Reurbanització del carrer de Zamora
En el marc d’aquestes millores al districte de Sant Martí, també s’han iniciat els treballs d’urbanització del carrer de Zamora -entre Almogàvers i Sancho de Ávila- una via que passarà a ser un carrer de plataforma única. Es tracta de la continuació de l’Eix Verd Zamora, que ja es va urbanitzar ara en el tram entre els carrers de Pere IV i Almogàvers.
Amb la nova urbanització, el carrer de Zamora passarà a tenir un carril central per a pas de vehicles, es prioritzarà el pas de vianants i bicicletes i, a la cruïlla amb Sancho de Ávila, es crearà una nova zona d’estada. Cal tenir en compte que dites obres es troben sobre un aparcament soterrat i el túnel del ferrocarril, fet que condiciona entre d’altres fets, la plantació d’arbrat.
En la mateixa línia, es renovarà l’enllumenat, el paviment i es plantarà nou verd a tot el tram del carrer. Aquestes obres al carrer de Zamora tindran una durada aproximada de vuit mesos i compten amb un pressupost aproximat d’1,2 M€ (IVA inclòs).


