[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Acaben les obres de l’àmbit muntanya del nou passeig a la Gran Via que connecta amb el parc de les Glòries


02/08/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 5 minuts

  • Els treballs finalitzats constitueixen la primera fase de transformació del tram de la Gran Via situat sobre els túnels de les Glòries, entre el carrer de Badajoz i la rambla del Poblenou
  • Les obres d’aquesta primera fase, que han tingut un pressupost de 12,5 milions, han permès iniciar la configuració d’aquest nou gran passeig ciutadà, que quan estigui totalment acabat farà 21 metres d’amplada
  • El nou traçat millora la connexió entre els barris i configura un espai ampli pensat per al gaudi de la ciutadania, amb verd, zones d’estada i de joc
  • Quan estigui totalment acabat, la Gran Via tindrà un carril a banda i banda per al pas de bicis, trànsit veïnal i serveis, i un espai bidireccional per a busos i el tramvia
  • La següent fase d’obres, que s’iniciarà a la tardor, abordarà la urbanització de l’àmbit mar i el desdoblament i canvi de traçat de les vies del tramvia
  • Declaracions de Laia Bonet (vídeoàudio)

 

D’una avinguda amb vuit carrils per a vehicles a un nou entorn urbà pensat per a les persones.  L’Ajuntament de Barcelona ha finalitzat les obres que han permès crear un nou passeig a la Gran Via de les Corts Catalanes, entre el carrer de Badajoz i la rambla del Poblenou, a l’espai que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura dels túnels viaris de les Glòries. Els treballs que s’han acabat són els de la primera fase d’obres, a la banda muntanya de l’avinguda, que han tingut un pressupost de 12,5 milions d’euros.

Un cop es completi la transformació, aquest tram de la Gran Via, de 50 metres d’amplada i 70.000 metres quadrats de superfície, esdevindrà un espai que afavorirà els usos ciutadans, el passeig, el joc i l’estada, donant compliment a una reivindicació històrica del veïnat.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat el fet que la transformació d’una obra d’urbanisme tàctic i provisional a una obra definitiva: “Sempre hem dit que allò que funcionava s’havia de consolidar i estructurar, i hem guanyat un passeig verd amb zones d’estada i de joc, amb mobilitat sostenible, i a més a més una millor connexió entre el Clot i el Poblenou”. “En resum, és un espai guanyat per la ciutadania per on abans circulaven cotxes”, ha reblat.

La nova urbanització segueix el model de carrer del segle XXI, a partir de l’ús de materials amb baix impacte mediambiental. A més, el disseny afavoreix la gestió del cicle de l’aigua i l’enllumenat és de proximitat i a escala humana.

El verd és un element clau del canvi. En total, quan les obres es completin, s’hi hauran plantat 400 arbres. L’objectiu és crear una gran arbrada amb zones d’ombra i arbustos que afavoreixin la diversitat biològica i delimitin les diferents zones de joc i d’estada que configuren el passeig.

En aquesta primera fase d’obres, s’ha actuat sobre prop de 27.000 metres quadrats. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges, la vorera ha passat dels 5,25 metres d’amplada als 7,35 actuals quan no hi ha cordó de serveis, un nou carril en plataforma única que integra el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis.

Al tram central de l’avinguda ja es pot gaudir de la meitat del que serà un ampli passeig de més de 20 metres d’amplada, on s’intercalen les zones d’estada amb bancs i cadires, zones de joc i mobiliari lúdic.

La nova Gran Via està pensada per afavorir els desplaçaments a peu, els usos socials de l’espai públic i la connectivitat amb els barris de l’entorn. A banda del tram central del passeig, les cruïlles amb els carrers de Llacuna i la rambla del Poblenou, juntament amb la plaça de Valentí Almirall, són ara espais renovats que afavoreixen el pas i la vida de barri. També s’ha creat un àmbit més ampli a la cruïlla amb el carrer dels Escultors Claperós, on podran celebrar-se esdeveniments temporals (fires, festes, etc.).

 

Les obres al costat mar començaran a la tardor

A la banda mar de la Gran Via les obres començaran la propera tardor. En aquest cas el projecte és conjunt de l’Ajuntament de Barcelona i de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), atès que aborda i millora la xarxa tramviària. La urbanització inclourà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. La nova Gran Via, per tant, prioritzarà en el seu conjunt la mobilitat sostenible, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels.

Aquestes obres també inclouran el canvi de traçat del Trambesòs, amb els objectius d’eliminar la via única existent entre la Rambla del Poblenou i Ciutat de Granada, d’adaptar-lo al planejament vigent en l’àmbit i d’afavorir els itineraris de vianants. Per a aquest últim, s’incrementaran el nombre de passos de vianants que habilitaran les connexions directes a peu entre els diferents espais. En aquest sentit, el nou traçat del tramvia consisteix en la confluència de les vies de les línies del Trambesòs al lateral del costat mar de la Diagonal, de manera que les vies de la Gran Via girin cap a la Diagonal a través de Ciutat de Granada. D’aquesta manera només hi haurà un sol punt de connexió entre les Glòries i la Diagonal. Actualment, les vies del tramvia conflueixen a la mateixa plaça, cosa que genera dos encreuaments de vies amb el carrer de Badajoz.

D’aquesta manera la connexió a peu entre les Glòries i la Diagonal millorarà substancialment amb nous passos de vianants al carrer de Badajoz que donaran accés directe a l’àmbit central de la plaça des la Gran Via i des de la rambla central de la Diagonal. Ara per accedir a la renovada gran plaça de les Glòries des de la Diagonal, la configuració actual obliga a realitzar itineraris menys directes. La ubicació de totes les vies de tramvia a la calçada de la banda mar de Diagonal (entre Badajoz i Ciutat de Granada) també suposarà en general una millora substancial per a tots els moviments en la intersecció Diagonal – Badajoz: especialment pels vianants, tramvies, i els vehicles de la Diagonal que giren cap a Independència, que ja no es creuaran amb el tramvia en aquest punt.

Aquestes obres, amb una inversió prevista per la part municipal de 23,3 milions d’euros, tindran una durada de 17 mesos, amb el final previst durant el primer semestre del 2027. El pressupost municipal inclou la urbanització i una part de la infraestructura tramviària. La resta de la infraestructura tramviària anirà a càrrec de l’Autoritat del Transport Metropolità, amb una inversió de 9,24 milions d’euros finançats per la Generalitat de Catalunya. Durant els treballs, el servei de tramvia quedarà afectat i s’activaran els pertinents plans alternatius del transport per reduir les afectacions.