El barri de Sant Antoni activa un pla de xoc per afavorir la convivència al barri


04/08/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 5 minuts

  • L’objectiu del pla d’acció és buscar solucions immediates i d’impacte que ajudin a evitar dinàmiques incíviques i millorar la seguretat
  • Es treballarà amb 3 entitats de comerciants, l’Associació de Veïns del barri i l’ONG De Veí a Veí per fer un seguiment continu de la situació i anar oferint solucions i respostes a diferents casuístiques relacionades amb la neteja o els conflictes a l’espai públic
  • També està prevista la retirada i reubicació de certs elements de mobiliari urbà del tàctic de Sant Antoni, coincidint amb l’inici de les obres de la xarxa freàtica que comencen aquest estiu al carrer Borrell
  • Pel que fa a l’atenció social, es manté tot el dispositiu del Servei d’Atenció Social al Sensallerisme a l’Espai Públic el (SASSEP) que treballa coordinadament amb els professionals de l’Agència Pública de Salut

 

L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa un pla de xoc d’intervenció a Sant Antoni per garantir la convivència al barri de Sant Antoni, un pla d’acció que inclou mesures de neteja, per evitar dinàmiques incíviques, de reforç de  la seguretat i en l’àmbit social. Aquest pla d’acció vol oferir solucions immediates i visibles que donin resposta a les inquietuds expressades per entitats veïnals i comercials del barri, amb qui es treballarà conjuntament per garantir el seu funcionament.

És per això que, amb el lideratge del districte de l’Eixample i els cossos de seguretat (Guardia Urbana i Mossos d’Esquadra) es treballarà directament amb les entitats més representatives del barri: SOM San Antoni, Sant Antoni Comerç SAC, l’Associació de Veïns de Sant Antoni, el Mercat de Sant Antoni, l’ONG De Veí a Veí, encarregades de canalitzar les demandes del territori. S’ha definit tot el barri com a zona d’actuació, amb especial incidència en els entorns del mercat, la part d’urbanisme tàctic de la superilla i la roda Sant Antoni.

 

 

L’interès compartit de tots els actors és trobar solucions que tinguin un impacte real per fer front a determinades situacions relacionades amb la neteja, de seguretat ciutadana, conductes incíviques o  conflictes a l’espai públic, però també d’abordatge de fenòmens més complexos i situacions de vulnerabilitat com el consum de substàncies o persones pernoctant a la via pública.

L’estratègia d’intervenció passa per la coordinació operativa dels diferents serveis municipals. La programació i el seguiment de les actuacions ha de permetre que hi hagi resultats visibles i que hi hagi una millora objectiva de la situació al barri, i de la percepció que en tenen veïnat i entitats.

D’una banda, hi ha un reforç del dispositiu de policia de barri de la Guàrdia Urbana que reforçarà el patrullatge dels agents a peu, en coordinació amb els Mossos d’Esquadra. La interlocució directa i periòdica que s’ha establert entre la policia local i les entitats permetrà identificar de manera periòdica problemàtiques, concretes i acotades en el temps i l’espai, on prioritzar i focalitzar l’atenció, per poder abordar-les i fer-ne seguiment, amb la implicació de la resta d’actors.

Així mateix, en la part tàctica de la superilla de Sant Antoni, durant aquesta setmana començaran les obres de la xarxa d’aigua freàtica provinent de Sants-Montjuic. La durada prevista en aquest àmbit és de 2 mesos. L’actuació que està prevista per fases, aproximadament 2 setmanes cadascuna, obligarà a retirar tot el mobiliari situat al costat Llobregat de Comte Borrell, des de de Manso fins Aldana.

Una intervenció que s’aprofitarà per moure i reubicar elements de mobiliari i retirar-ne d’altres definitivament, sinó son necessaris. Dels prop de 600 elements que hi ha actualment a la superilla tàctica es preveu que, un cop acabin les obres de canalització de la freàtica, s’hagin retirat o reubicat entre un 20 i un 30% del mobiliari existent, a l’espera de l’inici de les obres per fer estructurant i definitiva la urbanització dels carrers del Comte Borrell i Parlament, que actualment és tàctica, i la plaça que hi ha a la confluència, previstes per l’abril de l’any vinent.

Ara, però, la retirada d’elements de mobiliari per fer la rasa de la freàtica, es coordinarà amb una neteja amb aigua a la zona. Aquesta neteja intensiva ha de permetre garantir la qualitat de l’espai que ha estat ocupat durant anys. A la vegada els equips de neteja tenen previst un reforç al barri, incorporant des de primera hora d’aquest matí, un nou equip de neteja que repassarà, matí i tarda, els voltants dels contenidors per evitar desbordament i acumulació d’escombraries. Aquest nou equip farà els repassos de neteja als voltants de cada ubicació de contenidors entre 4 i 6 vegades al dia.

El nou equip es complementa amb la neteja habitual de la superilla de Sant Antoni, que consta de neteja amb aigua setmanal, escombrades manuals 3 cops a la setmana, escombrada mixta amb un vehicle escombradora d’aspiració, amb una freqüència de 4 cops a la setmana, i de les  escombrades manuals de manteniment 2 cops al dia, cada dia de dilluns a diumenge, pel matí i per la tarda, així com dels equips que ja repassen els entorns de les ubicacions de contenidors, amb freqüència diària, i que ara es reforcen. Un dispositiu de neteja de Sant Antoni que, a més, compta amb la resta d’equips que tot i treballar també al barri, abasten una zona més àmplia.

Pel que fa a l’àmbit social, durant el període estival s’ha apreciat un increment de l’ús intensiu de l’espai. Des del Servei d’Atenció Social al Sensallerisme a l’Espai Públic el (SASSEP) es seguirà amb el treball de contacte i vinculació amb les persones que pernocten a la zona. Els professionals educadors de l’Agència Pública de Salut fan rutes diàries per contactar amb persones consumidores de drogues i treballar amb elles proposant que vagin a consumir als espais de reducció de danys d’algun dels Centres de tractament de les Addiccions de la ciutat (CAS). I es realitzaran prospeccions conjuntes quan es considera necessari. En coordinació amb el Consorci Sanitari de Barcelona, es preveu abordar de manera conjunta el consum problemàtic de substàncies, mitjançant la col·laboració entre els professionals dels CAS i els dispositius assistencials ubicats al CAP Manso, inclosos els equips d’atenció primària i el Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP).

El seguiment de les persones que pernocten a la Zona d’Especial Atenció (l’entorn del mercat i l’àmbit tàctic de Sant Antoni) es coordina periòdicament a les taules de districte, tant a les de sensellar com a la taula de seguretat i equipaments. També es realitzen coordinacions amb el Servei de Gestió de Conflictes, ESMES (metges psiquiatres i psicòlegs de carrer) i el CAS-CAP a part de les entitats socials que operen al territori.

Pel que fa a problemes de convivència a l’espai públic, es treballarà per abordar diferents dinàmiques que generen o poden generar conflicte, i que han estat identificats pel  Servei de Gestió de Conflictes, amb focus principal a la Ronda Sant Antoni, amb activitat detectada de venda ambulant, el mercat de venedors nocturn davant les Escoles Pies, i les queixes per nens jugant a pilota i les molèsties que generen els xuts. Així mateix, ja s’han retirat alguns carros de ferralla abandonats, que estaven lligats a mobiliari urbà i està pendent la instal·lació de cara a principis d’any d’un lavabo públic a la plaça del Pes de la Palla, a prop de la zona de jocs.

En relació al control de les activitats, està programada una campanya d’inspecció a locals de segona mà, amb coordinació entre cossos policials i Inspecció de Treball, per detectar possible venta de material reciclat.

Un conjunt d’actuacions on, més enllà de la coordinació dels serveis municipals, és fonamental la implicació i el treball compartit amb les entitats el territori, que ofereixen la seva col·laboració perquè aquest pla doni els seus fruits, i se’n beneficiï el conjunt del barri.