Més de 17.300 joves participen al Projecte de Vida Professional per orientar la seva carrera laboral


25/08/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • El programa atrau 205 centres d’educació obligatòria i postobligatòria, un 17,14% més que en l’edició anterior 
  • La introducció de la intel·ligència artificial, la realitat virtual i la gamificació permeten crear experiències més atractives per als joves i amb el valor afegit d’entrenar-se per fer front als processos de selecció i les entrevistes de feina 
  • Les persones docents i dels serveis d’orientació poden participar al programa amb activitats d’upskilling per conèixer les novetats del mercat laboral i millorar l’acompanyament als joves 

 

Més de 17.300 joves de 205 centres han participat en l’edició 2024-2025 del Projecte de Vida Professional, amb l’objectiu de despertar vocacions i oferir informació per orientar la continuïtat dels estudis i la carrera professional d’acord amb els interessos i les capacitats personals. Amb prop de 800 activitats, la iniciativa ha millorat les xifres de l’any anterior, amb un increment de l’11,6% en el nombre d’estudiants i del 17,14% en la participació de centres educatius, dels quals el 47% són públics i el 53% concertats. El 71,7% dels instituts i espais docents provenen de Barcelona, mentre que el 28,9% són d’altres municipis de la regió metropolitana. 

Pel que fa a l’edat, la major part de la participació es concentra en joves de 4t d’ESO (36%), cicles formatius de grau mitjà (20%) i cicles formatius de grau superior (20%), en etapes educatives que enllacen amb estudis superiors o l’entrada al mercat laboral. 

Les sessions monogràfiques són les activitats més demandades, amb gairebé 14.000 participacions. La més popular ofereix suport en l’autoconeixement per identificar la branca professional més adient als interessos dels joves, especialment entre l’alumnat de 4t d’ESO, que sovint no disposa d’eines per reconèixer les seves motivacions i contrastar-les amb les oportunitats professionals i l’oferta formativa disponible. 

En aquesta edició, la introducció de la intel·ligència artificial i la realitat virtual ha reforçat l’impacte positiu dels monogràfics. D’una banda, l’actualització del catàleg de 1.700 ocupacions al web de Barcelona Activa i la incorporació d’un nou assistent virtual permeten identificar quins estudis i centres ofereixen itineraris formatius per accedir als camps professionals d’interès. D’altra banda, la realitat virtual ofereix la possibilitat d’entrenar-se de manera vivencial per afrontar amb èxit entrevistes de feina. Els bons resultats obtinguts amb aquesta eina permetran, el proper curs, aplicar-la també a l’entrenament de competències transversals. A més, s’ha ofert un escape room per identificar les dinàmiques dels processos de selecció i s’han organitzat visites al Port de Barcelona per conèixer de primera mà el sector i les seves oportunitats laborals. 

Aquest curs 2024-2025 també s’ha ampliat la participació d’empreses, amb visites per conèixer la seva activitat i propostes vinculades a l’economia social i solidària, un sector en creixement que s’ha consolidat com a estratègic en termes d’ocupació de qualitat. 

El professorat i els professionals de l’orientació han participat en el Projecte de Vida Professional a través de l’Escola d’Estiu, durant la primera setmana de juliol, amb una proposta formativa d’upskilling per conèixer noves metodologies i eines del sector, així com les darreres novetats en oportunitats laborals per als joves. 

 

20 anys d’un programa vinculat a l’ocupabilitat 

Amb més de 20 anys de trajectòria i més de 300.000 joves participants, el Projecte de Vida Professional, promogut per Barcelona Activa i el Consorci d’Educació de Barcelona, amb la col·laboració de la Fundació BCN Formació Professional i FemCAT, el programa té la missió d’esdevenir un model de referència en el suport a l’alumnat en la presa de decisions informada sobre l’itinerari formatiu en els centres d’educació obligatòria i postobligatòria.. La iniciativa no només permet combatre el fracàs i l’abandonament escolar a la ciutat, sinó també establir un marc d’innovació, inclusió i desenvolupament de noves estratègies per millorar l’ocupabilitat de Barcelona.