Tot a punt per a l’inici de les obres d’urbanització del carrer Marina davant de la Sagrada Família per fer una gran plaça


10/09/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • Dimarts vinent, dia 16 de setembre, està previst que comencin les obres per transformar el tram del carrer Marina comprès entre els carrers de Mallorca i de Provença, la plaça de Gaudí i la façana del Naixement de la Basílica per crear un gran espai versàtil que serà plaça, extensió del parc, espai de trobades populars i avantsala del Temple
  • Les obres de 8 mesos de durada es faran per fases per minimitzar molèsties, tal com s’ha explicat avui en una sessió informativa amb el veïnat i està previst que finalitzin a finals de maig
  • La idea de projecte neix d’una traça circular proposada per Rubió i Tudurí el 1977 per l’actual plaça Gaudí, i que relliga el nou espai amb les preexistències actuals
  • L’actuació s’emmarca en el Pla d’Acció de l’Espai de Gran Afluència (EGA) de la Sagrada Família que recull un conjunt d’actuacions per desatapeir l’espai públic, regular els fluxos de visitants, impulsar la diversitat comercial de proximitat i recuperar espais per a les activitats veïnals

Les obres per convertir el carrer Marina, en el tram comprès entre els carrers de Mallorca i de Provença, la plaça de Gaudí i la façana del Naixement de la Sagrada Família, en una gran plaça està previst que comencin dimarts de la setmana vinent. L’actuació preveu convertir aquest espai en un espai versàtil que serveixi com a extensió del parc existent, espai de trobades populars i avantsala del Temple.

Tal com s’ha explicat avui en una sessió informativa amb el veïnat els treballs tenen una durada prevista de 8 mesos, amb previsió de finalització de les obres a finals de maig i un pressupost de poc més de 2M€. S’actuarà sobre una total de 6.200m2. Donat l’ús intensiu i la concentració de persones en aquest espai a tocar del temple, on ara es consolida la pacificació provisional, les obres s’han organitzat en 3 fases per minimitzar les molèsties i garantir sempre el pas. Començaran per les dues voreres de Provença i Mallorca amb una primera fase, de dos mesos de durada, on es mantindrà l’afectació actual del carril bus de Mallorca i s’afectarà parcialment el carril bici bidireccional de Provença, sense tallar-ne la circulació. Després s’atacarà la part central de la plaça Gaudí.  En aquesta segona fase d’ocupació de la plaça es deixarà la vorera actual per permetre el pas al veïnat i a les persones que tinguin l’entrada comprada per accedir al temple.

Un projecte inspirat en la proposta de Rubió i Tudurí per a la plaça de Gaudí

Aquest nou projecte ajuda a resoldre un espai on es fa difícil la conciliació d’usos entre els visitants al temple i el veïnat. La intervenció crea una doble illa contínua, similar a altres espais singulars de l’Eixample com a la Universitat de Barcelona, l’Hospital Clínic o la Model, i genera una gran superfície lliure que relliga la plaça de Gaudí amb les escales d’accés al Temple de la Sagrada Família.

La idea del projecte s’inspira en la proposta que Rubió i Tudurí va realitzar el 1977 per a l’actual plaça de Gaudí. La seva planta introdueix una traça circular que modifica el vial del carrer de la Marina i l’allunya de la façana del Temple, una traça que actualment només es manté en el límit entre el parterre i la vorera. Aquesta traça circular, amb centre al transsepte de la Sagrada Família, conviu amb un  sistema geomètric radial que uneix les escales amb els camins d’accés a la plaça, entronca amb la directriu de l’avinguda Gaudí, i que resulta d’unir les dues traces excèntriques de les escales del carrer de la Marina. La superposició d’aquests dos sistemes esdevé la base de la nova plaça.

Plànol de la proposta de Rubió i Tudurí

Un gran banc perimetral, a l’escala de la intervenció, farà de límit entre la nova plaça i la plaça de Gaudí.

Una actuació que s’emmarca en el Pla d’Acció de l’EGA de la Sagrada Família

Aquesta actuació s’emmarca en el Pla d’Acció de l’Espai de Gran Afluència (EGA) de la Sagrada Família (2024-2027), que planteja un seguit d’accions per gestionar el fenomen turístic i fer front a les tensions que genera la intensitat d’usos d’aquest entorn, on el temple de la Sagrada Família, una zona monumental, conviu amb un important teixit veïnal. Amb aquest pla es busca mitigar l’impacte turístic, amb un conjunt de mesures i accions que tenen com a objectius esponjar l’espai públic, regular els fluxos de visitants, impulsar la diversitat comercial de proximitat i recuperar espais per a les activitats veïnals.

Per fer front al repte de la saturació i per tal de desatapeir l’espai públic es va iniciar un estudi de millora dels entorns de la Sagrada Família, en l’àmbit delimitat pels carrers Sicília, Provença, Lepant i Avinguda Diagonal, on s’analitza com millorar l’espai per a vianants, la mobilitat, la posició dels serveis, així com l’adequació d’aquelles intervencions que es van realitzar de manera provisional i que ja han quedat consolidades.

La transformació del tram del carrer Marina que relliga amb la plaça Gaudí és la primera actuació que es preveu dur a terme dins d’un context més ampli d’intervenció a futur, on també s’abordarà el condicionament de Provença i la connexió amb l’Avinguda Gaudí, etc…

 

Més informació: https://ajuntament.barcelona.cat/eixample/ca/noticies-0/sessio-informativa-sobre-les-obres-de-reurbanitzacio-del-carrer-marina-a-lentorn-de-la-sagrada-familia-1548342