Comença Àgora Cívica, el fòrum de debat i reflexió sobre polítiques culturals


26/09/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

  • La trobada cultural se celebra del 26 de setembre a l’1 d’octubre a diversos equipaments culturals de Barcelona

 

Barcelona es converteix en la capital mundial del debat sobre cultura i desenvolupament sostenible amb la celebració a la ciutat de l’Àgora Cívica, un gran fòrum obert a la ciutadania i als agents culturals de tot el món.

La trobada, impulsada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Cultura, posa la cultura al centre de l’agenda pública de drets i transformació social s’ha inaugurat aquest matí amb la conferència de la Sra. Alexandra Xanthaki, relatora especial de les Nacions Unides en l’àmbit dels drets culturals.

A l’acte, que ha tingut lloc a la Sala Teatre del CCCB hi ha participat, entre altres personalitats, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, el Ministre de Ernest Urtasun i la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya Sònia Hernández Almodóvar.

Durant la seva intervenció, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha assenyalat que “és un honor com a alcalde i com a ciutat donar la benvinguda a l’Àgora Cívica i acollir una reunió internacional com la Mondiacult, la primera jornada internacional sobre polítiques culturals dels països membres de la UNESCO”.

“L’atac continuat que hem vist aquests dies en Nacions Unides per part de grans potències al multilateralisme i a les grans oposicions internacionals, el genocidi que està practicant l’actual govern d’Israel en Gaza i les recents amenaces bèl·liques a l’est de les nostres fronteres a Europa ens recorden la fragilitat de la democràcia” ha dit l’alcalde, que ha assenyalat que “en aquest context ciutats com Barcelona es converteixen en baluards imprescindibles que defensen amb fermesa la cultura com a eina indispensable per promoure la pau, el diàleg i la democràcia.”

“Des de Barcelona fem una crida a tot el món perquè cal garantir que la cultura sigui accessible a totes les persones especialment en temps d’incertesa i conflictes. Desitgem que l’Àgora Cívica sigui un espai on continuï creixent aquesta força que ens uneix a tots els pobles del món com a comunitat global i també a les comunitats locals”, ha afegit l’alcalde.

Aquest fòrum se celebrarà en el marc de MONDIACULT 2025, la Conferència Mundial sobre Polítiques Culturals i Desenvolupament Sostenible promoguda per la UNESCO, que reunirà a Barcelona els ministres i les ministres de cultura de tot el món. Impulsada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i el Ministeri de Cultura, l’Àgora Cívica situa la cultura com a dret fonamental i com a motor de transformació social.

 

L’Àgora Cívica neix amb la voluntat de reforçar la participació ciutadana en la definició de les polítiques culturals globals, des d’una perspectiva local, plural i compromesa amb la cultura com a bé comú. El programa inclou més de 100 activitats gratuïtes —taules rodones, debats, tallers, ponències, accions participatives i formats innovadors— i compta amb personalitats destacades de l’àmbit cultural internacional, com Alexandra Xanthaki (relatora de l’ONU sobre drets culturals ), Patrice Meyer-Bisch (Declaració de Friburg), Justin O’Connor (autor de l’influent llibre Culture is not an industry), Daisy Fancourt, Jorge Melguizo, Maria Arnal o Alison Tickell, entre molts altres.

Totes les activitats són gratuïtes i ja es poden consultar a la web oficial: https://agoracivica.cat. Per asistir-hi cal prèvia inscripció a través de la mateixa pàgina web.