Barcelona llança un programa d’ajuts per assolir un parc de ciclomotors 100% elèctric i de zero emissions el 2030


17/11/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • L’Ajuntament prepara un programa d’ajudes de 600 euros per renovar un ciclomotor de combustió a un d’elèctric a partir de l’1 de març i durant quatre anys
  • Es tracta d’una mesura ambiciosa, amb un pressupost inicial de 15 milions d’euros i un abast total de 20.000 nous vehicles elèctrics
  • Per poder accedir a l’ajut serà un requisit indispensable desballestar un ciclomotor de combustió
  • Alhora, el programa preveu una línia d’ajuts a empreses per tal d’instal·lar estacions d’intercanvi de bateries, per tal d’enfortir la infraestructura associada a la mobilitat elèctrica en ciclomotor
  • La mesura s’emmarca en el Pla Clima, l’estratègia municipal per descarbonitzar la ciutat i, entre d’altres, electrificar la mobilitat, amb el suport de les entitats que formen part de l’Observatori de la Motocicleta

 

Barcelona fa un pas endavant ambiciós per abordar la descarbonització d’un segment clau de la mobilitat en motocicleta, que fins ara ha quedat sempre fora dels programes de renovació de les administracions públiques. Per primera vegada, l’Ajuntament de Barcelona llança un programa d’ajuts entre el 2026 i el 2030 per assolir un parc de ciclomotors 100% elèctric i de zero emissions. Amb un pressupost inicial de prop de 15 milions d’euros, l’abast de la mesura preveu la renovació de 20.000 ciclomotors de combustió a elèctrics i l’impuls d’una xarxa d’estacions d’intercanvi de bateries.

Un dels requisits indispensables per poder accedir a l’ajut serà el de desballestar un ciclomotor de combustió, i tindrà un import únic en tots els casos de 600 euros, xifra que d’acord amb els preus de mercat actuals, significa entre el 16 i el 40% de l’import d’un ciclomotor elèctric nou. Se’n podran beneficiar totes les adquisicions de nous ciclomotors que es realitzin a partir del pròxim 1 de març, un cop aprovades les bases dels ajuts. Abans que acabi aquest 2025 en començarà la tramitació per tal que a principis del 2026 les bases s’hagin aprovat definitivament i publicat. Les ajudes s’adrecen tant a persones físiques com jurídiques residents a Barcelona per poder arribar a la totalitat del parc.

En la roda de premsa, l’alcalde Jaume Collboni ha celebrat que “Barcelona és una ciutat de moto i Barcelona és al capdavant de l’electrificació de la mobilitat”. “Avui trobem un punt d’unió per ajudar i facilitar la transició cap al vehicle elèctric”, ha assenyalat l’alcalde, que ha afegit que “volem que en aquesta transició no es quedi ningú enrere, que la gent amb menys poder adquisitiu com els joves formin part també de la solució”, alhora que ha apuntat que “volem que el tràmit sigui senzill, presentant els justificants de compra i desballestament”.

L’objectiu de l’Ajuntament de Barcelona és facilitar i simplificar la sol·licitud dels ajuts. Per aquest motiu, les persones i empreses que vulguin optar als 600 euros només necessitaran dos documents, els justificants de la compra del ciclomotor elèctric i el del desballestament del vehicle de combustió. En aquest sentit, els dipòsits de Barcelona de Serveis Municipals (BSM) ofereixen el servei de desballestament gratuït pel ciutadà i el lliurament del certificat vàlid per sol·licitar l’ajut.

El programa d’ajuts té per objectiu arribar a la totalitat de ciclomotors de combustió que circulen habitualment per la ciutat, de manera que siguin substituïts per vehicles elèctrics de zero emissions. En total, a Barcelona hi ha censats actualment 32.000 ciclomotors, dels quals s’estima que aproximadament en circulen 18.000 de combustió. Del total de censats, al voltant de 8.000 ja són elèctrics, i uns 24.000 de combustió. Segons les dades disponibles, s’estima que aquests són els responsables de les emissions d’aproximadament 3.000 tones de CO2 anuals.

 

Impuls a la xarxa d’intercanvi de bateries

El programa també preveu l’impuls a la implantació d’una xarxa d’infraestructura de recàrrega per intercanvi de bateries de ciclomotors i motocicletes. A diferència de les motos elèctriques, els ciclomotors operen amb bateries més lleugeres que es poden extreure del vehicle i recarregar o fins i tot intercanviar. Aquesta línia ha de servir per reforçar l’impuls a la descarbonització del parc de ciclomotors que impliquen els ajuts a la renovació de vehicles, i operarà com a complement al miler de punts municipals de recàrrega de vehicle elèctric d’Endolla, impulsats i operats per BSM.

En aquest cas, l’Ajuntament destinarà prop de 3 milions d’euros en quatre anys per subvencionar la instal·lació d’aquestes estacions d’intercanvi, amb un abast de 64 punts nous en quatre anys. Les ajudes serien de 45.000 euros per estació i servirien per cobrir com a màxim el 60% del pressupost. Podrà ser beneficiari d’aquest ajut qualsevol operador (estació de servei, aparcament, etc.) que vulgui incloure aquest tipus de servei al públic i haurà de mantenir-lo obert durant almenys quatre anys.

Aquesta mesura s’emmarca dins del Pla Clima, estratègia municipal amb mesures concretes i full de ruta per fer front al canvi climàtic a la ciutat: 1.800 milions d’inversió fins al 2030 en mesures d’adaptació i mitigació. L’objectiu és posar la salut de la ciutadania al centre i fer una transició ecològica justa amb una previsió de reduir més d’un milió de tones de CO2 en 5 anys i així frenar els efectes del canvi climàtic a la ciutat. A la vegada, la nova línia d’ajuts té el suport de les entitats membres de l’Observatori de la Motocicleta, Anesdor, Motoristes per Barcelona i la P(A)T. La descarbonització del parc de motocicletes de la ciutat és una de les línies estratègiques i funcionals de l’Observatori, que té per objectiu treballar en el desenvolupament de mesures i propostes que vagin en aquesta direcció.